Zongoraóra – lesson / project plan

Type of lesson / project plan
Lesson plan
Sector
Művészetek és humán tudományok
Oktatás
Topic, learning area
Zongoradarabok tanulása, gyakorlása
Vocational subject(s)
Grade
Competencies, skills to be developed
Kreativitás és innováció
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Professional competencies, skills to be developed
stílusérzék, stílusismeret fejlesztése, egyenletes billentés fejlesztése, kifejezőkészség fejlesztésetempó-egység érzet kialakítása
Teaching method
projektalapú tanulás
Learning and development goals
tempóegység-érzetének fejlesztése, a helyes billentésmód kialakítása, a darab karakterének megéreztetése és a kifejezőkészség fejlesztése
Concepts
crescendo, diminuendo, dolce, spirituoso,
Required tools
Jól hangolt zongora, a tanult darabok kottája
Duration
45 perc
Materials released before class or for a project

Clementi: C-dúr szonatina 1. tétel, Lack: Tarantella 

https://www.youtube.com/watch?v=URvcBnLSxOQ

Introductory part and preparation of the lesson / project plan

Bemelegítő  skálajáték C-dúrban, figyelve az ujjak egyenletes billentésére és a csukló lazaságára, a megfelelő karhasználatra. A lépegető skálát  éneklő legato és staccato billentéssel is gyakorolja. A hármashangzat felbontásnál figyelve a a helyes karmunkára.

Implementation of the lesson / project plan

A szonatina eljátszása lassabb, gyakorló tempóban, részenként. Menet közben a technikai, ujjrendi problémák javítása, megbeszélése. Ezután a darab karakterének, dinamikájának megbeszélése kérdésekkel, rávezetéssel. Miután tisztáztuk, a növendék is próbálja beépíteni a játékába a helyes dinamikát, frazeálásokat, artikulációt. Még lassabb tempóban, hogy mindenre tudjon figyelni. Többször is átjátssza figyelve a megbeszéltek megvalósítására.

A másik darab Lack: Tarantella című műve, amelyet a tanuló már kotta nélkül is el tud játszani. Már olyan fázisban van, hogy a figyelem nagy részét a kidolgozásra tudjuk fordítani. A karakter minél hitelesebb megformálására, a jó tempó beállítására, és a dinamikai sokszínűségre. Telefonnal felvesszük, utána visszanézzük és először ő mondja meg, mi volt jó, és mi nem sikerült. 

 

Other
youtube
Evaluation plan

A Clementi Szonatina bevezető része már elég jól megy, de az egyenletesség nincs mindenhol megoldva. A kidolgozási részben még nem elég magabiztosan tudja a ,,kottaszöveget". Addig a dinamikára sem tud teljesen figyelni. 

A Lack Tarantella darabot jól érzi a karakterét, tempóját, de néhány helyen kissé belesiet. A dinamikát is szépen megcsinálja.

Homework, project task

A Clementi Szonatinát részenként metronómmal adtam fel az egyenletesség fejlesztése érdekében. A kidolgozási részben pedig a ,,kottaszöveg " minél pontosabb megtanulása a feladat.

A Lack Tarantellában a sietős részeket lassú, egyenletes tempóban gyakorolja.