Zongoraóra – lesson / project plan

Plantyp
Unterrichtsplan
Bereich
Művészetek és humán tudományok
Oktatás
Thema, Lernbereich
Zongoradarabok tanulása, gyakorlása
Berufsbezogene Fächer
Klasse
Kompetenzen, zu entwickelnde Fähigkeiten
Kreativitás és innováció
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Berufliche Kompetenzen, zu entwickelnde Fähigkeiten
stílusérzék, stílusismeret fejlesztése, egyenletes billentés fejlesztése, kifejezőkészség fejlesztésetempó-egység érzet kialakítása
Unterrichtsmethode
projektalapú tanulás
Lern- und Entwicklungsziele
tempóegység-érzetének fejlesztése, a helyes billentésmód kialakítása, a darab karakterének megéreztetése és a kifejezőkészség fejlesztése
Konzepte
crescendo, diminuendo, dolce, spirituoso,
Erforderliche Werkzeuge
Jól hangolt zongora, a tanult darabok kottája
Dauer
45 perc
Vorab veröffentlichte Projektmaterialien

Clementi: C-dúr szonatina 1. tétel, Lack: Tarantella 

https://www.youtube.com/watch?v=URvcBnLSxOQ

Einführungsteil und Vorbereitung des Unterrichts- / Projektplans

Bemelegítő  skálajáték C-dúrban, figyelve az ujjak egyenletes billentésére és a csukló lazaságára, a megfelelő karhasználatra. A lépegető skálát  éneklő legato és staccato billentéssel is gyakorolja. A hármashangzat felbontásnál figyelve a a helyes karmunkára.

Umsetzung des Unterrichts / Projektplans

A szonatina eljátszása lassabb, gyakorló tempóban, részenként. Menet közben a technikai, ujjrendi problémák javítása, megbeszélése. Ezután a darab karakterének, dinamikájának megbeszélése kérdésekkel, rávezetéssel. Miután tisztáztuk, a növendék is próbálja beépíteni a játékába a helyes dinamikát, frazeálásokat, artikulációt. Még lassabb tempóban, hogy mindenre tudjon figyelni. Többször is átjátssza figyelve a megbeszéltek megvalósítására.

A másik darab Lack: Tarantella című műve, amelyet a tanuló már kotta nélkül is el tud játszani. Már olyan fázisban van, hogy a figyelem nagy részét a kidolgozásra tudjuk fordítani. A karakter minél hitelesebb megformálására, a jó tempó beállítására, és a dinamikai sokszínűségre. Telefonnal felvesszük, utána visszanézzük és először ő mondja meg, mi volt jó, és mi nem sikerült. 

 

Andere
youtube
Evaluierungsplan

A Clementi Szonatina bevezető része már elég jól megy, de az egyenletesség nincs mindenhol megoldva. A kidolgozási részben még nem elég magabiztosan tudja a ,,kottaszöveget". Addig a dinamikára sem tud teljesen figyelni. 

A Lack Tarantella darabot jól érzi a karakterét, tempóját, de néhány helyen kissé belesiet. A dinamikát is szépen megcsinálja.

Hausaufgabe, Projektaufgabe

A Clementi Szonatinát részenként metronómmal adtam fel az egyenletesség fejlesztése érdekében. A kidolgozási részben pedig a ,,kottaszöveg " minél pontosabb megtanulása a feladat.

A Lack Tarantellában a sietős részeket lassú, egyenletes tempóban gyakorolja.