Magánének A tagozat – lesson / project plan

Vrsta učne ure/projektnega načrta
načrt lekcije
Sector
Művészetek és humán tudományok
Tema, učno področje
Ismerkedés a dalokkal, a tanulási folyamat kezdése
Poklicni predmet(i)
Razred
Kompetence/spretnosti, ki jih je treba razviti
Kezdeményezés és önirányítás
Kommunikáció és együttműködés
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Strokovne kompetence in spretnosti, ki jih je treba razviti
Mélylégzés tudatosítása, helyes hangzóformálás, szép szövegejtésre törekvés. Zenei ívek és szöveg kapcsolata.
Metoda poučevanja
projektalapú tanulás
Cilji učenja in razvoja
A növendék képes legyen a művek egyetlen hangzón való eléneklésére, ügyelve a helyes légzésre és a levegővételi lehetőségre. Szövegmondása természetes, érthető legyen
Potrebna orodja
Kottatartó, kotta, ceruza, zongora, tükör
Trajanje
30 perc
Gradiva, ki se izdajo pred poukom ali za projekt

Ádám Jenő: A dal mesterei I. II.

Uvodni del učne ure / Priprave na projekt

Légzés fejlesztése: a növendék 3-5 hosszú sóhajjal megkeresi a mélylégzés helyét, kezével ellenőrizve az övtájon illetve hátul, a veséknél az optimális, körkörös tágulást. R-ret pörgetve megfigyeljük a támasz munkáját. Ugyanezzel a mély sóhajjal minden egyes mássalhangzót külön levegővel indítva rekeszből: sz, s, c, k, f, t – különösen ügyeljünk a néma ö-k formálására, mint szö, sö, cö, kö stb...

Hangképzés: a rezonáns tér megtalálásához terc terjedelmű zümmögő skála, majd ugyanez ismételve kvintben. Még nem megyünk sem túl magasra, sem túl mélyre. Memomimo, zuzuzuzu szöveggel Ereszkedő skálák a szájüreg belső bővítésének kényelmessé tételéhez: megteremtjük a skála nyitásérzetét. Alulról induló kvint hangterjedelmű skálák különböző hangzókkal. Kupolaérzet, ívek megteremtése.

Izvajanje učne ure/projekta

Az új darabok tanulása: Purcell: Hova futnék

 Beírom a levegővételek helyét a tanítvány kottájába. Megnézzük az előjegyzést, az ütemmutatót, megbeszéljük a mérőt, a tempót. Először r-rel blattoljuk a darab első részletét ügyelve a helyes levegővételekre. Majd egy kényelmes hangzót választunk, aminek a képzése sem a magas, sem a mély tartományban nem okoz gondot a növendéknek. A dallam elképzelésével megteremtjük a belső nyitást. Ezáltal teremtjük meg a dallamívek vezetéséhez szükséges belső teret, amelyen helyes hangzóformálással egymásba kötött hangzókkal érjük el a szép legato éneklést. Többször végigénekeljük, amíg úgy nem találjuk mindketten, hogy az otthoni gyakorlásra készen áll a növendék, minden ritmust ért, tudja, melyik hibát hogyan javítsa, mely részleteket kell kiemelni a műből.

Načrt vrednotenja

A művek összefoglalása, elejétől a végéig előadva megállás nélkül, majd az észrevételek megbeszélése.

Domača naloga, projektna naloga

Otthoni gyakorlás az órán megbeszéltek szerint. Biztatom a tanítványt, hogy részletekben gyakoroljon, inkább egyszerre keveset, de jól. Következő órán együtt megnézzük, hogy mi okozott problémát. Nagyon nehéz a rosszul beültetett hibákat kijavítani.