Magánének A tagozat – Óraterv

Terv típusa
Óraterv
Szektor
Művészetek és humán tudományok
Témakör, tanulási terület
Ismerkedés a dalokkal, a tanulási folyamat kezdése
Szakmai tantárgy(ak)
Évfolyam
Fejlesztendő kompetenciák, készségek
Kezdeményezés és önirányítás
Kommunikáció és együttműködés
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Fejlesztendő szakmai kompetenciák, készségek
Mélylégzés tudatosítása, helyes hangzóformálás, szép szövegejtésre törekvés. Zenei ívek és szöveg kapcsolata.
Módszer, tanulásszervezési
projektalapú tanulás
Tanulási, fejlesztési célok
A növendék képes legyen a művek egyetlen hangzón való eléneklésére, ügyelve a helyes légzésre és a levegővételi lehetőségre. Szövegmondása természetes, érthető legyen
Szükséges eszközök
Kottatartó, kotta, ceruza, zongora, tükör
Időtartam
30 perc
Óra előtt vagy projekthez kiadott anyagok

Ádám Jenő: A dal mesterei I. II.

Az óra / projekt bevezető része, előkészítése

Légzés fejlesztése: a növendék 3-5 hosszú sóhajjal megkeresi a mélylégzés helyét, kezével ellenőrizve az övtájon illetve hátul, a veséknél az optimális, körkörös tágulást. R-ret pörgetve megfigyeljük a támasz munkáját. Ugyanezzel a mély sóhajjal minden egyes mássalhangzót külön levegővel indítva rekeszből: sz, s, c, k, f, t – különösen ügyeljünk a néma ö-k formálására, mint szö, sö, cö, kö stb...

Hangképzés: a rezonáns tér megtalálásához terc terjedelmű zümmögő skála, majd ugyanez ismételve kvintben. Még nem megyünk sem túl magasra, sem túl mélyre. Memomimo, zuzuzuzu szöveggel Ereszkedő skálák a szájüreg belső bővítésének kényelmessé tételéhez: megteremtjük a skála nyitásérzetét. Alulról induló kvint hangterjedelmű skálák különböző hangzókkal. Kupolaérzet, ívek megteremtése.

Az óra / projekt megvalósítása

Az új darabok tanulása: Purcell: Hova futnék

 Beírom a levegővételek helyét a tanítvány kottájába. Megnézzük az előjegyzést, az ütemmutatót, megbeszéljük a mérőt, a tempót. Először r-rel blattoljuk a darab első részletét ügyelve a helyes levegővételekre. Majd egy kényelmes hangzót választunk, aminek a képzése sem a magas, sem a mély tartományban nem okoz gondot a növendéknek. A dallam elképzelésével megteremtjük a belső nyitást. Ezáltal teremtjük meg a dallamívek vezetéséhez szükséges belső teret, amelyen helyes hangzóformálással egymásba kötött hangzókkal érjük el a szép legato éneklést. Többször végigénekeljük, amíg úgy nem találjuk mindketten, hogy az otthoni gyakorlásra készen áll a növendék, minden ritmust ért, tudja, melyik hibát hogyan javítsa, mely részleteket kell kiemelni a műből.

Értékelési terv

A művek összefoglalása, elejétől a végéig előadva megállás nélkül, majd az észrevételek megbeszélése.

Házi feladat, projektfeladat

Otthoni gyakorlás az órán megbeszéltek szerint. Biztatom a tanítványt, hogy részletekben gyakoroljon, inkább egyszerre keveset, de jól. Következő órán együtt megnézzük, hogy mi okozott problémát. Nagyon nehéz a rosszul beültetett hibákat kijavítani.