- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges
Ádám Jenő: A dal mesterei I. II.
Légzés fejlesztése: a növendék 3-5 hosszú sóhajjal megkeresi a mélylégzés helyét, kezével ellenőrizve az övtájon illetve hátul, a veséknél az optimális, körkörös tágulást. R-ret pörgetve megfigyeljük a támasz munkáját. Ugyanezzel a mély sóhajjal minden egyes mássalhangzót külön levegővel indítva rekeszből: sz, s, c, k, f, t – különösen ügyeljünk a néma ö-k formálására, mint szö, sö, cö, kö stb...
Hangképzés: a rezonáns tér megtalálásához terc terjedelmű zümmögő skála, majd ugyanez ismételve kvintben. Még nem megyünk sem túl magasra, sem túl mélyre. Memomimo, zuzuzuzu szöveggel Ereszkedő skálák a szájüreg belső bővítésének kényelmessé tételéhez: megteremtjük a skála nyitásérzetét. Alulról induló kvint hangterjedelmű skálák különböző hangzókkal. Kupolaérzet, ívek megteremtése.
Az új darabok tanulása: Purcell: Hova futnék
Beírom a levegővételek helyét a tanítvány kottájába. Megnézzük az előjegyzést, az ütemmutatót, megbeszéljük a mérőt, a tempót. Először r-rel blattoljuk a darab első részletét ügyelve a helyes levegővételekre. Majd egy kényelmes hangzót választunk, aminek a képzése sem a magas, sem a mély tartományban nem okoz gondot a növendéknek. A dallam elképzelésével megteremtjük a belső nyitást. Ezáltal teremtjük meg a dallamívek vezetéséhez szükséges belső teret, amelyen helyes hangzóformálással egymásba kötött hangzókkal érjük el a szép legato éneklést. Többször végigénekeljük, amíg úgy nem találjuk mindketten, hogy az otthoni gyakorlásra készen áll a növendék, minden ritmust ért, tudja, melyik hibát hogyan javítsa, mely részleteket kell kiemelni a műből.
A művek összefoglalása, elejétől a végéig előadva megállás nélkül, majd az észrevételek megbeszélése.
Otthoni gyakorlás az órán megbeszéltek szerint. Biztatom a tanítványt, hogy részletekben gyakoroljon, inkább egyszerre keveset, de jól. Következő órán együtt megnézzük, hogy mi okozott problémát. Nagyon nehéz a rosszul beültetett hibákat kijavítani.