Magánének A tagozat – piani di lezione e project task completati

Tipologia di piano
Piano di lezione
Settore
Művészetek és humán tudományok
Argomento / Materia
Ismerkedés a dalokkal, a tanulási folyamat kezdése
Materie tecniche/professionali
Competenze e abilità da sviluppare
Kezdeményezés és önirányítás
Kommunikáció és együttműködés
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Competenze e abilità professionali da sviluppare
Mélylégzés tudatosítása, helyes hangzóformálás, szép szövegejtésre törekvés. Zenei ívek és szöveg kapcsolata.
Metodo didattico
projektalapú tanulás
Obiettivi di apprendimento
A növendék képes legyen a művek egyetlen hangzón való eléneklésére, ügyelve a helyes légzésre és a levegővételi lehetőségre. Szövegmondása természetes, érthető legyen
Strumenti necessari
Kottatartó, kotta, ceruza, zongora, tükör
Durata
30 perc
Materials to be shared before the lesson/project task

Ádám Jenő: A dal mesterei I. II.

Introduzione e preparazione della lezione / project task

Légzés fejlesztése: a növendék 3-5 hosszú sóhajjal megkeresi a mélylégzés helyét, kezével ellenőrizve az övtájon illetve hátul, a veséknél az optimális, körkörös tágulást. R-ret pörgetve megfigyeljük a támasz munkáját. Ugyanezzel a mély sóhajjal minden egyes mássalhangzót külön levegővel indítva rekeszből: sz, s, c, k, f, t – különösen ügyeljünk a néma ö-k formálására, mint szö, sö, cö, kö stb...

Hangképzés: a rezonáns tér megtalálásához terc terjedelmű zümmögő skála, majd ugyanez ismételve kvintben. Még nem megyünk sem túl magasra, sem túl mélyre. Memomimo, zuzuzuzu szöveggel Ereszkedő skálák a szájüreg belső bővítésének kényelmessé tételéhez: megteremtjük a skála nyitásérzetét. Alulról induló kvint hangterjedelmű skálák különböző hangzókkal. Kupolaérzet, ívek megteremtése.

Realizzazione della lezione / project task

Az új darabok tanulása: Purcell: Hova futnék

 Beírom a levegővételek helyét a tanítvány kottájába. Megnézzük az előjegyzést, az ütemmutatót, megbeszéljük a mérőt, a tempót. Először r-rel blattoljuk a darab első részletét ügyelve a helyes levegővételekre. Majd egy kényelmes hangzót választunk, aminek a képzése sem a magas, sem a mély tartományban nem okoz gondot a növendéknek. A dallam elképzelésével megteremtjük a belső nyitást. Ezáltal teremtjük meg a dallamívek vezetéséhez szükséges belső teret, amelyen helyes hangzóformálással egymásba kötött hangzókkal érjük el a szép legato éneklést. Többször végigénekeljük, amíg úgy nem találjuk mindketten, hogy az otthoni gyakorlásra készen áll a növendék, minden ritmust ért, tudja, melyik hibát hogyan javítsa, mely részleteket kell kiemelni a műből.

Programma di valutazione

A művek összefoglalása, elejétől a végéig előadva megállás nélkül, majd az észrevételek megbeszélése.

Compiti a casa, project task

Otthoni gyakorlás az órán megbeszéltek szerint. Biztatom a tanítványt, hogy részletekben gyakoroljon, inkább egyszerre keveset, de jól. Következő órán együtt megnézzük, hogy mi okozott problémát. Nagyon nehéz a rosszul beültetett hibákat kijavítani.