Múzeumlátogatás, őskori kemencemásolatban égetés, prezentáció – lesson / project plan

Vrsta učne ure/projektnega načrta
načrt lekcije
Sector
Művészetek és humán tudományok
Tema, učno področje
Kreatív
Poklicni predmet(i)
Kompetence/spretnosti, ki jih je treba razviti
IKT (információ, kommunikáció, technológia)
Információs műveltség
Kezdeményezés és önirányítás
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Produktivitás és számonkérhetőség
Rugalmasság és alkalmazkodókészség
Vezetés és felelősségvállalás
Strokovne kompetence in spretnosti, ki jih je treba razviti
Manuális készségek, manuális eszközhasználat, digitális technika, összehangolásolása,
Metoda poučevanja
kooperatív tanulás
csoportmunka
Predmet(-i) javnega izobraževanja
Cilji učenja in razvoja
Élmény alapú tanulás, szaktörténeti ismeretek bővítése, égetési gyakorlati, tapasztalati ismeretek megszerzése, prezentáció, dokumentáció készítés
Koncepti
neolit -, réz-, bronz- és vaskori kerámiaművesség a Kárpát-Medencében, Kerámia égetés őskori kemence másolatban
Potrebna orodja
jegyzetfüzet, vázlatfüzet, tollak, rajzeszközök, kesztyűk, hőszigetelő paplan (kaolingyapot), hőfokmérő, védő szemüveg
Trajanje
9 és 1/2 óra
Gradiva, ki se izdajo pred poukom ali za projekt

Kalicz Nándor: Agyag istenek

 

Image removed.

 1974, Corvina kiadó,

Kerámiaégetési kísérlet a százhalombattai Régészeti Parkban , szerzők: Csongrádiné Balogh Éva és Lakatosné Pammer Gabriella

Uvodni del učne ure / Priprave na projekt

3x 3 iskolai tanórán primitív kerámiakészítés, (marokedény, felrakási technikákkal készített egyszerű tárgyak, bekarcolt díszítés alkalmazása), szárítási műveletek, becsomagolás, szállítás

Izvajanje učne ure/projekta

9 órakor találkoztunk a Régészeti Parkban Százhalombattán, ahol az őskori  kemencemásolatban, egy agyagból tapasztott kas kemencében rétegesen elhelyeztük az égetendő kiszárított tárgyakat, majd lassan meggyújtottuk először papírdarabokat, majd vékonyra aprított akácfa ágakat. A tüzelést a kezdettől a lezárásig 5 ember felügyelte, míg a csoport másik fele a Régészeti Parkban lévő bronzkori házrekonstrukciókat, a hozzájuk kapcsolódó kiállítást és a feltárt Hallstatti- -kultúrához tartozó halomsírt tanulmányozták és jegyzeteket készítettek. Ezután 3 csoportra osztva felváltva a városban lévő Matrica múzeumot meglátogatták, a következő feladathoz készítettek tanulmányrajzokat egy kiválasztott bronzkori, vagy vaskori kerámiatárgyról. E közben az égetést folytattuk, egy valaki dokumentálta. 5 és fél óra elteltével megkezdtük a kemence lefojtását kb. 750 C°-nál.  Három nappal később a kemence kibontását, az edények kiszedését és a becsomagolását én és 2 vállalkozó növendék végezte, mivel tanórán kívüli elvégzendő munka volt. A kiértékelést, az anyag összegyűjtését, a részfeladatokat egymás között megosztva végezte a csoport. A prezentáció elkészítése otthon és a következő tanórán fejeződött be .

Digitalne naprave, ki se uporabljajo za ustvarjanje lastne vsebine
Google Tanterem
Animoto
PowerPoint 2016+ videó rögzítés
Drugo orodje, ki ni vključeno v prejšnji seznam
office365
Načrt vrednotenja

A közösen végzett feladat elbírálását  a csoportra bíztam azzal a céllal, hogy az önértékeléssel a tudatosságot és a feladatvállalásban a készségességet erősítsük. A vázlatkészítés, tanulmányrajz készítés nem képez önálló osztályzatot, hanem a következő, ehhez kapcsolódó projekt feladat előkészítése. Annak befejezésével értékeljük közösen.

Diferenciacija

Megosztott közösségi munka, igazi projekt feladatról szólt a 9 és fél szakmai óránk, a lelkes részvétel miatt nem volt szükség differenciálásra az értékeléskor

Domača naloga, projektna naloga

Mindenki szinte egyformán, aktívan részt vett, felelősségteljesen viselkedett, a prezentáció elkészítésekor jól teljesítettek. A prezentációt részekre osztva egymást váltva mutatták be a következő alkalommal.  Power Point-ot , word szövegszerkesztőt és mobil alkalmazással videó szerkesztőt használtak.