Múzeumlátogatás, őskori kemencemásolatban égetés, prezentáció – lesson / project plan

Type of plan
Lesson plan
Sector
Művészetek és humán tudományok
Topic, learning area
Kreatív
Vocational subjects
Competences, skills to be developed
IKT (információ, kommunikáció, technológia)
Információs műveltség
Kezdeményezés és önirányítás
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Produktivitás és számonkérhetőség
Rugalmasság és alkalmazkodókészség
Vezetés és felelősségvállalás
Professional competences, skills to be developed
Manuális készségek, manuális eszközhasználat, digitális technika, összehangolásolása,
Teaching method
kooperatív tanulás
csoportmunka
General subject(s)
Learning and development goals
Élmény alapú tanulás, szaktörténeti ismeretek bővítése, égetési gyakorlati, tapasztalati ismeretek megszerzése, prezentáció, dokumentáció készítés
Concepts
neolit -, réz-, bronz- és vaskori kerámiaművesség a Kárpát-Medencében, Kerámia égetés őskori kemence másolatban
Required tools
jegyzetfüzet, vázlatfüzet, tollak, rajzeszközök, kesztyűk, hőszigetelő paplan (kaolingyapot), hőfokmérő, védő szemüveg
Duration
9 és 1/2 óra
Materials released before class or for a project

Kalicz Nándor: Agyag istenek

 

Imaginea a fost ștearsă.

 1974, Corvina kiadó,

Kerámiaégetési kísérlet a százhalombattai Régészeti Parkban , szerzők: Csongrádiné Balogh Éva és Lakatosné Pammer Gabriella

Introductory part and preparation of the lesson / project plan

3x 3 iskolai tanórán primitív kerámiakészítés, (marokedény, felrakási technikákkal készített egyszerű tárgyak, bekarcolt díszítés alkalmazása), szárítási műveletek, becsomagolás, szállítás

Implementation of the lesson / project plan

9 órakor találkoztunk a Régészeti Parkban Százhalombattán, ahol az őskori  kemencemásolatban, egy agyagból tapasztott kas kemencében rétegesen elhelyeztük az égetendő kiszárított tárgyakat, majd lassan meggyújtottuk először papírdarabokat, majd vékonyra aprított akácfa ágakat. A tüzelést a kezdettől a lezárásig 5 ember felügyelte, míg a csoport másik fele a Régészeti Parkban lévő bronzkori házrekonstrukciókat, a hozzájuk kapcsolódó kiállítást és a feltárt Hallstatti- -kultúrához tartozó halomsírt tanulmányozták és jegyzeteket készítettek. Ezután 3 csoportra osztva felváltva a városban lévő Matrica múzeumot meglátogatták, a következő feladathoz készítettek tanulmányrajzokat egy kiválasztott bronzkori, vagy vaskori kerámiatárgyról. E közben az égetést folytattuk, egy valaki dokumentálta. 5 és fél óra elteltével megkezdtük a kemence lefojtását kb. 750 C°-nál.  Három nappal később a kemence kibontását, az edények kiszedését és a becsomagolását én és 2 vállalkozó növendék végezte, mivel tanórán kívüli elvégzendő munka volt. A kiértékelést, az anyag összegyűjtését, a részfeladatokat egymás között megosztva végezte a csoport. A prezentáció elkészítése otthon és a következő tanórán fejeződött be .

Digital tools used
Google Tanterem
Animoto
PowerPoint 2016+ videó rögzítés
Other tool not included in the previous list
office365
Evaluation plan

A közösen végzett feladat elbírálását  a csoportra bíztam azzal a céllal, hogy az önértékeléssel a tudatosságot és a feladatvállalásban a készségességet erősítsük. A vázlatkészítés, tanulmányrajz készítés nem képez önálló osztályzatot, hanem a következő, ehhez kapcsolódó projekt feladat előkészítése. Annak befejezésével értékeljük közösen.

Differentiation

Megosztott közösségi munka, igazi projekt feladatról szólt a 9 és fél szakmai óránk, a lelkes részvétel miatt nem volt szükség differenciálásra az értékeléskor

Homework, project task

Mindenki szinte egyformán, aktívan részt vett, felelősségteljesen viselkedett, a prezentáció elkészítésekor jól teljesítettek. A prezentációt részekre osztva egymást váltva mutatták be a következő alkalommal.  Power Point-ot , word szövegszerkesztőt és mobil alkalmazással videó szerkesztőt használtak.