Múzeumlátogatás, őskori kemencemásolatban égetés, prezentáció – piani di lezione e project task completati

Tipologia di piano
Piano di lezione
Settore
Művészetek és humán tudományok
Argomento / Materia
Kreatív
Materie tecniche/professionali
Competenze e abilità da sviluppare
IKT (információ, kommunikáció, technológia)
Információs műveltség
Kezdeményezés és önirányítás
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Produktivitás és számonkérhetőség
Rugalmasság és alkalmazkodókészség
Vezetés és felelősségvállalás
Competenze e abilità professionali da sviluppare
Manuális készségek, manuális eszközhasználat, digitális technika, összehangolásolása,
Metodo didattico
kooperatív tanulás
csoportmunka
Materie di interesse generale
Obiettivi di apprendimento
Élmény alapú tanulás, szaktörténeti ismeretek bővítése, égetési gyakorlati, tapasztalati ismeretek megszerzése, prezentáció, dokumentáció készítés
Concetti
neolit -, réz-, bronz- és vaskori kerámiaművesség a Kárpát-Medencében, Kerámia égetés őskori kemence másolatban
Strumenti necessari
jegyzetfüzet, vázlatfüzet, tollak, rajzeszközök, kesztyűk, hőszigetelő paplan (kaolingyapot), hőfokmérő, védő szemüveg
Durata
9 és 1/2 óra
Materials to be shared before the lesson/project task

Kalicz Nándor: Agyag istenek

 

Immagine rimossa.

 1974, Corvina kiadó,

Kerámiaégetési kísérlet a százhalombattai Régészeti Parkban , szerzők: Csongrádiné Balogh Éva és Lakatosné Pammer Gabriella

Introduzione e preparazione della lezione / project task

3x 3 iskolai tanórán primitív kerámiakészítés, (marokedény, felrakási technikákkal készített egyszerű tárgyak, bekarcolt díszítés alkalmazása), szárítási műveletek, becsomagolás, szállítás

Realizzazione della lezione / project task

9 órakor találkoztunk a Régészeti Parkban Százhalombattán, ahol az őskori  kemencemásolatban, egy agyagból tapasztott kas kemencében rétegesen elhelyeztük az égetendő kiszárított tárgyakat, majd lassan meggyújtottuk először papírdarabokat, majd vékonyra aprított akácfa ágakat. A tüzelést a kezdettől a lezárásig 5 ember felügyelte, míg a csoport másik fele a Régészeti Parkban lévő bronzkori házrekonstrukciókat, a hozzájuk kapcsolódó kiállítást és a feltárt Hallstatti- -kultúrához tartozó halomsírt tanulmányozták és jegyzeteket készítettek. Ezután 3 csoportra osztva felváltva a városban lévő Matrica múzeumot meglátogatták, a következő feladathoz készítettek tanulmányrajzokat egy kiválasztott bronzkori, vagy vaskori kerámiatárgyról. E közben az égetést folytattuk, egy valaki dokumentálta. 5 és fél óra elteltével megkezdtük a kemence lefojtását kb. 750 C°-nál.  Három nappal később a kemence kibontását, az edények kiszedését és a becsomagolását én és 2 vállalkozó növendék végezte, mivel tanórán kívüli elvégzendő munka volt. A kiértékelést, az anyag összegyűjtését, a részfeladatokat egymás között megosztva végezte a csoport. A prezentáció elkészítése otthon és a következő tanórán fejeződött be .

Applicazioni utilizzate
Google Tanterem
Animoto
PowerPoint 2016+ videó rögzítés
Altro
office365
Programma di valutazione

A közösen végzett feladat elbírálását  a csoportra bíztam azzal a céllal, hogy az önértékeléssel a tudatosságot és a feladatvállalásban a készségességet erősítsük. A vázlatkészítés, tanulmányrajz készítés nem képez önálló osztályzatot, hanem a következő, ehhez kapcsolódó projekt feladat előkészítése. Annak befejezésével értékeljük közösen.

Differenziazione

Megosztott közösségi munka, igazi projekt feladatról szólt a 9 és fél szakmai óránk, a lelkes részvétel miatt nem volt szükség differenciálásra az értékeléskor

Compiti a casa, project task

Mindenki szinte egyformán, aktívan részt vett, felelősségteljesen viselkedett, a prezentáció elkészítésekor jól teljesítettek. A prezentációt részekre osztva egymást váltva mutatták be a következő alkalommal.  Power Point-ot , word szövegszerkesztőt és mobil alkalmazással videó szerkesztőt használtak.