Vrsta učne ure/projektnega načrta
načrt lekcije
Sector
Társadalomtudományok
Tema, učno področje
A reformkor
Razred
Kompetence/spretnosti, ki jih je treba razviti
Digitális készségek
Kommunikáció és együttműködés
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Strokovne kompetence in spretnosti, ki jih je treba razviti
A lényeg megfelelő kiszűrése, kulcsszavak, ok-okozati összefüggések megállapítása
Metoda poučevanja
Frontális munka
Predmet(-i) javnega izobraževanja
Cilji učenja in razvoja
A diákok képesek legyenek jelentősebb információmennyiségből is kiszűrni a lényegretörő, releváns adatokat.
Koncepti
népképviseleti országgyűlés, polgárosodás, közteherviselés, alkotmányos monarchia
Potrebna orodja
Eszközök: okostelefonok vagy tabletek/laptopok (interneteléréssel), Perplexity AI (ingyenes verzió elegendő),projektor (a promptok kivetítéséhez). füzet/jegyzetfüzet a vázlat rögzítéséhez
Trajanje
45 perc
Gradiva, ki se izdajo pred poukom ali za projekt

Az Ellenzéki Nyilatkozat szövege (ráhangolás)

Történelem 10. (A) - VI. A REFORMKOR - 19. A reformkor politikai vitái

Uvodni del učne ure / Priprave na projekt

Időtartam: 5 perc
Tevékenység:

  • Ráhangolódás: A tanár egy provokatív kérdéssel indít, ami a Perplexity használatát vetíti előre: "Vajon minden úgy történt március 15-én, ahogy a romantikus festményeken látjuk? Ma nem a tankönyvet, hanem egy mesterséges intelligenciát fogunk faggatni, hogy kiderítsük az igazságot."
  • Technikai előkészítés: A diákok előveszik okostelefonjaikat vagy bejelentkeznek az iskolai gépeken. A tanár kivetíti a használandó AI felületet (Perplexity) és röviden emlékeztet a "promptolás" (kérdezés) szabályaira: pontos kulcsszavak, forráskritika.
  • Csoportalakítás: 2-3 fős párok kialakítása a padtársakkal.


 

Izvajanje učne ure/projekta

1. Tanári expozíció – A történelmi keret (kb. 10 perc - 20%)

Cél: A "törvényes forradalom" fogalmának és az események logikai láncolatának tisztázása.
Tevékenység:

  • Frontális magyarázat a "népek tavasza" európai hullámáról és a pozsonyi diéta szerepéről.
  • Röviden vázolom az utat: Kossuth felirati javaslata $\rightarrow$ Bécsi forradalom $\rightarrow$ Pesti események (március 15.) $\rightarrow$ Az uralkodó jóváhagyása $\rightarrow$ Áprilisi törvények (április 11.).
  • Kiemelem a kulcsproblémát: A rendi társadalomból a polgári társadalomba való békés átmenet kísérlete.

2. Önálló kutatómunka AI segítségével – I. rész: Pesti események (kb. 15 perc)

Munkaforma: Páros munka
Feladat: A diákoknak a Perplexity segítségével kell "tényellenőrizniük" a március 15-i eseményeket. A tanár konkrét prompt-javaslatokat ad, de bátorítja az önálló kérdezést is.
Kutatási kérdések (Promptok):

  • "Készíts egy idővonalat 1848. március 15. pesti eseményeiről reggeltől estig! Mik voltak a főbb helyszínek?"
  • "Tényleg elszavalta Petőfi a Nemzeti dalt a Nemzeti Múzeum lépcsőjén? Keress forrásokat, amelyek ezt megerősítik vagy cáfolják!"
  • "Sorold fel a 12 pont követeléseit és magyarázd el röviden, mit jelentettek akkor (pl. úrbéri viszonyok megszüntetése)!"

Tanári szerep: Monitorozás, segítség a források értelmezésében (az AI által megadott lábjegyzetek ellenőrzése).

3. Önálló elemző munka – II. rész: Az áprilisi törvények rendszerezése (kb. 15 perc)

Munkaforma: Páros munka / Kiscsoport
Feladat: Az áprilisi törvények cikkelyeinek elemzése és csoportosítása. A diákoknak táblázatot kell készíteniük a füzetbe/digitálisan az AI válaszai alapján.
Kutatási feladatok:

  • "Csoportosítsd az 1848-as áprilisi törvényeket három kategóriába: társadalmi változások, államszervezet, gazdaság!"
  • "Melyik törvénycikkelyek biztosították Magyarországon a polgári átalakulást? (pl. jobbágyfelszabadítás, közteherviselés, törvény előtti egyenlőség)"
  • "Hasonlítsd össze az áprilisi törvények tartalmát a 12 pont követeléseivel! Melyik követelés hogyan valósult meg?"
Digitalne naprave, ki se uporabljajo za ustvarjanje lastne vsebine
Perplexity
Načrt vrednotenja

Időtartam: 5 perc
Tevékenység:

  • Szintézis: A párok felolvassák, hogy az AI milyen "meglepő" vagy érdekes információt talált (pl. a múzeumi szavalás legendája).
  • Reflexió: Rövid megbeszélés arról, hogy az AI válaszai mennyire voltak pontosak a tankönyvhöz képest. (Digitális kompetencia fejlesztése: forráskritika).
  • Összegzés: A tanár egy mondatban rögzíti: Az áprilisi törvényekkel Magyarországon jogilag lezajlott a polgári átalakulás, de a szabadságharc katonai konfliktusa ebből (és a hiányosságokból) következett.


 

Diferenciacija

Differenciálás

  • Gyorsabban haladóknak: "Keressetek rá a Perplexity-vel az áprilisi törvények hiányosságaira! Különösen a nemzetiségi kérdés és az Ausztriával való viszony rendezetlenségére."
  • Támogatást igénylőknek: Kész promptokat kapnak kinyomtatva, nekik csak be kell írniuk és a válaszokból a kulcsszavakat (pl. "jobbágyfelszabadítás", "sajtószabadság") kigyűjteniük.
Domača naloga, projektna naloga

Munkaforma: Páros munka / Kiscsoport
Feladat: Az áprilisi törvények cikkelyeinek elemzése és csoportosítása. A diákoknak táblázatot kell készíteniük a füzetbe/digitálisan az AI válaszai alapján.
Kutatási feladatok:

  • "Csoportosítsd az 1848-as áprilisi törvényeket három kategóriába: társadalmi változások, államszervezet, gazdaság!"
  • "Melyik törvénycikkelyek biztosították Magyarországon a polgári átalakulást? (pl. jobbágyfelszabadítás, közteherviselés, törvény előtti egyenlőség)"
  • "Hasonlítsd össze az áprilisi törvények tartalmát a 12 pont követeléseivel! Melyik követelés hogyan valósult meg?"