- Loghează-te sau înregistrează-te să postezi comentarii
A tanulóknak a következő angol nyelvű videót kell megnézniük az óra előtt:
https://www.youtube.com/watch?v=i41fSuyMUkE
https://www.youtube.com/watch?v=KD-GnCzgCvY
Az iskolánk két tanítási nyelvű, így a diákoknak a 0. évfolyamon már el kell sajátítani az angol nyelvet nagyon magas szinten. Nem okozhat nekik problémát a videó hanganyagának megértése és értelmezése.
Adminisztráció, kapcsolatteremtés, ráhangolódás az óra anyagára a bevezetésében feltüntetett kérdéssel.
Bevezetés – Belebújás az időgépbe (5 perc)
Tanári kérdés:
„Mit gondoltok, hogy nézett ki egy színházi előadás az ókori Athénban? Mit láttatok a házi feladatnak feladott kisfilmben?
🎯 Cél: aktivizálás, előzetes tudás mozgósítása
📌 MI-alapú ismeretszerzés (10 perc)
A diákok csoportokban dolgoznak, és ChatGPT-vel rövid kutatást végeznek a következő témák valamelyikében:
📌 Témák:
- Dionüszosz – ki ő, milyen isten, mit képvisel?
- A dithürambosz és a kar eredete
- A Dionüszia ünnep: hogyan zajlott, milyen szerepe volt?
- A görög színház felépítése (nézőtér, színpad, orkhésztra, skéné)
🔹 Példa prompt:
„Írj 5 mondatot arról, ki volt Dionüszosz, és mi köze van a színházhoz!”
„Mutasd be egyszerűen, hogyan nézett ki egy görög színház, és kik használták!”
✅ A diákok jegyzetelnek – egy-egy csoport 1 témát dolgoz fel, majd röviden megosztják a csoporttal.
🎭 Képzeld el: részt veszel a nagy dionüszia ünnepen! (10 perc)
A tanulók csoportokban (4-5 fő) elképzelik, hogy ők részt vesznek a nagy dionüszia ünnepen. A ChatGPT segítségével megalkotják:
- egy nap történetét (pl. hogyan készülnek, mit látnak, mit éreznek)
- vagy egy korabeli tudósító tudósítását egy színházi versenyről
Példapromptok:
„Segíts megírni egy rövid történetet arról, hogyan élte meg egy fiatal athéni polgár a Dionüszia ünnepét.”
„Írj tudósítást az ókori Athén egyik drámafesztiváljáról – ki győzött, milyen volt a hangulat, mit gondoltak az emberek.”
✅ A diákok együtt írják meg a rövid (5–8 mondatos) szöveget, amit előadhatnak vagy felolvashatnak.
🔁 Prezentáció és beszélgetés (10 perc)
A csoportok bemutatják saját változatukat:
- Milyen volt az ünnep hangulata?
- Milyen szerepe volt a színháznak?
- Miben más, mint a mai színház?
🧠 Kérdés:
„Szerintetek miért volt a vallás ennyire összefonódva a színházzal? Mit veszítettünk el azóta?”
. ✍️ Lezárás (10 perc)
Az antik színház és dráma című 10 kérdésből álló játékos, kvíz jellegű Kahoot feladatsorral ismételjük és foglaljuk össze az óra anyagát.
A feladatsor elérhetősége:
https://create.kahoot.it/share/az-antik-szinhaz-es-drama/41699ce0-7ce0-4a92-a43c-454fd32da8c8
A tanulók munkájának értékelése szóban történik, valamint órai munkára kapható osztályzattal. A tanulók egymás munkáját is minősítik. A Kahoot-os kvíz eredménye jó lehetőséget biztosít a diákoknak arra, hogy lássák, mennyi információt jegyeztek meg az óra anyagából.
A differenciálás már a csoportok kialakításával, valamint a csoportoknak kiosztott kidolgozandó témák megválasztásával is megtörténik.
A csoportokat a szaktanár alakítja ki.
A házi feladata az a gyerekeknek, hogy a következő tanórára csináljanak egy prezit az órán átvett témakörből.