Az ókori görög dráma és színház – lesson / project plan

Plantyp
Unterrichtsplan
Bereich
Nem jellemző
Thema, Lernbereich
Az ókori görög irodalom
Klasse
Kompetenzen, zu entwickelnde Fähigkeiten
Digitális készségek
Információs műveltség
Kommunikáció és együttműködés
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Berufliche Kompetenzen, zu entwickelnde Fähigkeiten
lexikális tudás bővítése, kommunikációs készség, értő olvasás
Unterrichtsmethode
interaktív frontális munka
csoportmunka AI-alapú
Egyéni munka
Allgemeine(s) Fach,Fächer
Lern- und Entwicklungsziele
Az óra végére a diákok képesek lesznek az ókori drámák és színházak jellegzetességeinek felismerésére.
Konzepte
dráma, tragédia, komédia, dionüszia, orkhésztra,theatron, szkéné, logeion
Erforderliche Werkzeuge
okostelefon, laptop, füzet, toll
Dauer
45 perc
Vorab veröffentlichte Projektmaterialien

A tanulóknak a következő angol nyelvű videót kell megnézniük az óra előtt:

https://www.youtube.com/watch?v=i41fSuyMUkE

https://www.youtube.com/watch?v=KD-GnCzgCvY

Az iskolánk két tanítási nyelvű, így a diákoknak a 0. évfolyamon már el kell sajátítani az angol nyelvet nagyon magas szinten. Nem okozhat nekik problémát a videó hanganyagának megértése és értelmezése.

Einführungsteil und Vorbereitung des Unterrichts- / Projektplans

Adminisztráció, kapcsolatteremtés, ráhangolódás az óra anyagára a bevezetésében feltüntetett kérdéssel.

Umsetzung des Unterrichts / Projektplans

Bevezetés – Belebújás az időgépbe (5 perc)

Tanári kérdés:

„Mit gondoltok, hogy nézett ki egy színházi előadás az ókori Athénban? Mit láttatok a házi feladatnak feladott kisfilmben?

🎯 Cél: aktivizálás, előzetes tudás mozgósítása

 

📌 MI-alapú ismeretszerzés (10 perc)

A diákok csoportokban dolgoznak, és ChatGPT-vel rövid kutatást végeznek a következő témák valamelyikében:

📌 Témák:

  • Dionüszosz – ki ő, milyen isten, mit képvisel?
  • A dithürambosz és a kar eredete
  • A Dionüszia ünnep: hogyan zajlott, milyen szerepe volt?
  • A görög színház felépítése (nézőtér, színpad, orkhésztra, skéné)

🔹 Példa prompt:

„Írj 5 mondatot arról, ki volt Dionüszosz, és mi köze van a színházhoz!”
„Mutasd be egyszerűen, hogyan nézett ki egy görög színház, és kik használták!”

✅ A diákok jegyzetelnek – egy-egy csoport 1 témát dolgoz fel, majd röviden megosztják a csoporttal.

 🎭 Képzeld el: részt veszel a nagy dionüszia ünnepen! (10 perc)

A tanulók csoportokban (4-5 fő) elképzelik, hogy ők részt vesznek a nagy dionüszia ünnepen. A ChatGPT segítségével megalkotják:

  • egy nap történetét (pl. hogyan készülnek, mit látnak, mit éreznek)
  • vagy egy korabeli tudósító tudósítását egy színházi versenyről

Példapromptok:

„Segíts megírni egy rövid történetet arról, hogyan élte meg egy fiatal athéni polgár a Dionüszia ünnepét.”
„Írj tudósítást az ókori Athén egyik drámafesztiváljáról – ki győzött, milyen volt a hangulat, mit gondoltak az emberek.”

✅ A diákok együtt írják meg a rövid (5–8 mondatos) szöveget, amit előadhatnak vagy felolvashatnak.

 

 🔁 Prezentáció és beszélgetés (10 perc)

A csoportok bemutatják saját változatukat:

  • Milyen volt az ünnep hangulata?
  • Milyen szerepe volt a színháznak?
  • Miben más, mint a mai színház?

🧠 Kérdés:

„Szerintetek miért volt a vallás ennyire összefonódva a színházzal? Mit veszítettünk el azóta?”

. ✍️ Lezárás (10 perc)

Az antik színház és dráma című 10 kérdésből álló játékos, kvíz jellegű Kahoot feladatsorral ismételjük és foglaljuk össze az óra anyagát.

A feladatsor elérhetősége:

https://create.kahoot.it/share/az-antik-szinhaz-es-drama/41699ce0-7ce0-4a92-a43c-454fd32da8c8

Verwendete Anwendungen
ChatGPT
Kahoot
Prezi
Evaluierungsplan

A tanulók munkájának értékelése szóban történik, valamint órai munkára kapható osztályzattal. A tanulók egymás munkáját is minősítik. A Kahoot-os kvíz eredménye jó lehetőséget biztosít a diákoknak arra, hogy lássák, mennyi információt jegyeztek meg az óra anyagából.

Differenzierung

A differenciálás már a csoportok kialakításával, valamint a csoportoknak kiosztott kidolgozandó témák megválasztásával is megtörténik.

A csoportokat a szaktanár alakítja ki.

Hausaufgabe, Projektaufgabe

A házi feladata az a gyerekeknek, hogy a következő tanórára csináljanak egy prezit az órán átvett témakörből.