Az ókori görög dráma és színház – piani di lezione e project task completati

Tipologia di piano
Piano di lezione
Settore
Nem jellemző
Argomento / Materia
Az ókori görög irodalom
Competenze e abilità da sviluppare
Digitális készségek
Információs műveltség
Kommunikáció és együttműködés
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Competenze e abilità professionali da sviluppare
lexikális tudás bővítése, kommunikációs készség, értő olvasás
Metodo didattico
interaktív frontális munka
csoportmunka AI-alapú
Egyéni munka
Materie di interesse generale
Obiettivi di apprendimento
Az óra végére a diákok képesek lesznek az ókori drámák és színházak jellegzetességeinek felismerésére.
Concetti
dráma, tragédia, komédia, dionüszia, orkhésztra,theatron, szkéné, logeion
Strumenti necessari
okostelefon, laptop, füzet, toll
Durata
45 perc
Materials to be shared before the lesson/project task

A tanulóknak a következő angol nyelvű videót kell megnézniük az óra előtt:

https://www.youtube.com/watch?v=i41fSuyMUkE

https://www.youtube.com/watch?v=KD-GnCzgCvY

Az iskolánk két tanítási nyelvű, így a diákoknak a 0. évfolyamon már el kell sajátítani az angol nyelvet nagyon magas szinten. Nem okozhat nekik problémát a videó hanganyagának megértése és értelmezése.

Introduzione e preparazione della lezione / project task

Adminisztráció, kapcsolatteremtés, ráhangolódás az óra anyagára a bevezetésében feltüntetett kérdéssel.

Realizzazione della lezione / project task

Bevezetés – Belebújás az időgépbe (5 perc)

Tanári kérdés:

„Mit gondoltok, hogy nézett ki egy színházi előadás az ókori Athénban? Mit láttatok a házi feladatnak feladott kisfilmben?

🎯 Cél: aktivizálás, előzetes tudás mozgósítása

 

📌 MI-alapú ismeretszerzés (10 perc)

A diákok csoportokban dolgoznak, és ChatGPT-vel rövid kutatást végeznek a következő témák valamelyikében:

📌 Témák:

  • Dionüszosz – ki ő, milyen isten, mit képvisel?
  • A dithürambosz és a kar eredete
  • A Dionüszia ünnep: hogyan zajlott, milyen szerepe volt?
  • A görög színház felépítése (nézőtér, színpad, orkhésztra, skéné)

🔹 Példa prompt:

„Írj 5 mondatot arról, ki volt Dionüszosz, és mi köze van a színházhoz!”
„Mutasd be egyszerűen, hogyan nézett ki egy görög színház, és kik használták!”

✅ A diákok jegyzetelnek – egy-egy csoport 1 témát dolgoz fel, majd röviden megosztják a csoporttal.

 🎭 Képzeld el: részt veszel a nagy dionüszia ünnepen! (10 perc)

A tanulók csoportokban (4-5 fő) elképzelik, hogy ők részt vesznek a nagy dionüszia ünnepen. A ChatGPT segítségével megalkotják:

  • egy nap történetét (pl. hogyan készülnek, mit látnak, mit éreznek)
  • vagy egy korabeli tudósító tudósítását egy színházi versenyről

Példapromptok:

„Segíts megírni egy rövid történetet arról, hogyan élte meg egy fiatal athéni polgár a Dionüszia ünnepét.”
„Írj tudósítást az ókori Athén egyik drámafesztiváljáról – ki győzött, milyen volt a hangulat, mit gondoltak az emberek.”

✅ A diákok együtt írják meg a rövid (5–8 mondatos) szöveget, amit előadhatnak vagy felolvashatnak.

 

 🔁 Prezentáció és beszélgetés (10 perc)

A csoportok bemutatják saját változatukat:

  • Milyen volt az ünnep hangulata?
  • Milyen szerepe volt a színháznak?
  • Miben más, mint a mai színház?

🧠 Kérdés:

„Szerintetek miért volt a vallás ennyire összefonódva a színházzal? Mit veszítettünk el azóta?”

. ✍️ Lezárás (10 perc)

Az antik színház és dráma című 10 kérdésből álló játékos, kvíz jellegű Kahoot feladatsorral ismételjük és foglaljuk össze az óra anyagát.

A feladatsor elérhetősége:

https://create.kahoot.it/share/az-antik-szinhaz-es-drama/41699ce0-7ce0-4a92-a43c-454fd32da8c8

Applicazioni utilizzate
ChatGPT
Kahoot
Prezi
Programma di valutazione

A tanulók munkájának értékelése szóban történik, valamint órai munkára kapható osztályzattal. A tanulók egymás munkáját is minősítik. A Kahoot-os kvíz eredménye jó lehetőséget biztosít a diákoknak arra, hogy lássák, mennyi információt jegyeztek meg az óra anyagából.

Differenziazione

A differenciálás már a csoportok kialakításával, valamint a csoportoknak kiosztott kidolgozandó témák megválasztásával is megtörténik.

A csoportokat a szaktanár alakítja ki.

Compiti a casa, project task

A házi feladata az a gyerekeknek, hogy a következő tanórára csináljanak egy prezit az órán átvett témakörből.