Történetfejlesztés és előkészítés tárgymozgatásos animációhoz – lesson / project plan

Type of plan
Lesson plan
Sector
Kreatív szakmák, művészetek
Topic, learning area
Stop motion animáció
Vocational subjects
Competences, skills to be developed
Digitális készségek
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Professional competences, skills to be developed
animációs projekt előkészítése
Teaching method
csoportmunka
Learning and development goals
Az óra végére a diákok képesek lesznek végiggondolni, előkészíteni, a tárgyanimációhoz szükséges munkafolyamatot. Átláltják a korlátokat és a lehetőségeket, képesek összeállítani a szükséges eszközöket.
Concepts
tárgy, karakter, történet, storyboard, világítás, flicker, rig, állvány, onion screen,
Required tools
Számítógép vagy okostelefon, toll és jegyzetfüzet
Duration
3x45 perc
Materials released before class or for a project

Előzetes feladat: otthon nézzék meg Foky Ottó: Babfilm című filmjét. https://www.youtube.com/watch?v=_ydbJCyIbIw

Introductory part and preparation of the lesson / project plan

4 fős csoport kialakítása feldarabolt képek segítségével. (A képeket később még használjuk.)

Majd megnézünk egy másik, rövid tárgyanimációt. https://krakoutfilm.com/friends-promo-spots

5-8 perc

Implementation of the lesson / project plan

A csoportok a két film ismeretében önállóan megfogalmazzák a tárgyanimáció definícióját, összegyűjtik a benne rejlő lehetőségeket. Ehhez a munkához használhatják a chatGPT-t. (Korábban már használtuk a felületet, és beszéltünk már arról,  hogy érdemes prompt-ot írni.)
Pl.: a tárgyak antropomorfizálása, áttételes üzenetközvetítés, arc és kezek használata, vagy elhagyása, stb. 

10-12 perc

A megszületett definíciók összehasonlítása, kiegészítése. Esetleg a különbségek megvitatása. 

5-8 perc

Történetfejlesztés AI segítségével: 
A kapott képből kiindulva (a képeken emberek szerepelnek) találjanak ki egy rövid, kb. 1 percben elmesélhető, 2-5 jelenetből álló történetet. Kérjenek ötletet a AI-tól a történetre, a kapott választ gondolják tovább, adjanak újabb információkat a generáláshoz. Legyen párbeszéd és együtt gondolkodás az AI programmal. 

30 perc

Ha elkészült a történet egy vázlatos storyboardot készítsenek. (Korábban már több alaklommal készítettünk storyboardot.)

5-8 perc


Diszpó készítése
Rövid közös megbeszélés és tanári bemutató, hogy milyen eszközökre, anyagokra lehet szükség. Pl. kartonok, gyurmaragasztó, drót, olló, állvány stb. 

10-12 perc

Majd a csoportok önállóan összeírják, hogy az ő konkrét filmükhöz mi kell. 
Színkódolják, hogy mi az amit az iskola biztosít, mi az, amit otthonról hoznak, és mi az amit be kell szerezni. 
Fotózási tervet készítenek. Közben lehetőségük van a tanárral is konzultálni. 

20 perc

Projektek bemutatása
Minden csoport bemutatja a történetét és felsorolja a szükséges eszközöket. 

20-30 perc

A csoportok tagjai, csoporton belül reflektálnak egymásnak, hogy hogy dolgoztak.

20 perc

Digital tools used
ChatGPT
Evaluation plan

Ennek az alkalomnak a végén nincs hangos tanári értékelés, csak a csoporton belül a közös munkát értékelik a diákok a megadott szempontok szerint: 

A történet logikusan épül-e föl, van-e benne feszültség, humor, stb.?  
A karakterek mennyire kiformáltak?

Mennyire hatékonyan használták a mesterséges inteligenciát?
Továbbgondolták-e a javaslatait?

Hogy működött a csoporton belüli kommunikáció? 
Mindenkinek jutott-e elég szerep a közös munkában?

Hogy prezentáltuk az ötletünket? Érthető és szemléletes volt-e?

 

Homework, project task

Ha az önálló értékelés eredménye szükségessé teszi, akkor a következő alkalomra feljesszék tovább a történetet.

Szerezzenek be minden szükséges eszközt, hogy a következő alkalommal befotózhassuk a filmeket.