Történetfejlesztés és előkészítés tárgymozgatásos animációhoz – lesson / project plan

Plantyp
Unterrichtsplan
Bereich
Kreatív szakmák, művészetek
Thema, Lernbereich
Stop motion animáció
Berufsbezogene Fächer
Kompetenzen, zu entwickelnde Fähigkeiten
Digitális készségek
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Berufliche Kompetenzen, zu entwickelnde Fähigkeiten
animációs projekt előkészítése
Unterrichtsmethode
csoportmunka
Lern- und Entwicklungsziele
Az óra végére a diákok képesek lesznek végiggondolni, előkészíteni, a tárgyanimációhoz szükséges munkafolyamatot. Átláltják a korlátokat és a lehetőségeket, képesek összeállítani a szükséges eszközöket.
Konzepte
tárgy, karakter, történet, storyboard, világítás, flicker, rig, állvány, onion screen,
Erforderliche Werkzeuge
Számítógép vagy okostelefon, toll és jegyzetfüzet
Dauer
3x45 perc
Vorab veröffentlichte Projektmaterialien

Előzetes feladat: otthon nézzék meg Foky Ottó: Babfilm című filmjét. https://www.youtube.com/watch?v=_ydbJCyIbIw

Einführungsteil und Vorbereitung des Unterrichts- / Projektplans

4 fős csoport kialakítása feldarabolt képek segítségével. (A képeket később még használjuk.)

Majd megnézünk egy másik, rövid tárgyanimációt. https://krakoutfilm.com/friends-promo-spots

5-8 perc

Umsetzung des Unterrichts / Projektplans

A csoportok a két film ismeretében önállóan megfogalmazzák a tárgyanimáció definícióját, összegyűjtik a benne rejlő lehetőségeket. Ehhez a munkához használhatják a chatGPT-t. (Korábban már használtuk a felületet, és beszéltünk már arról,  hogy érdemes prompt-ot írni.)
Pl.: a tárgyak antropomorfizálása, áttételes üzenetközvetítés, arc és kezek használata, vagy elhagyása, stb. 

10-12 perc

A megszületett definíciók összehasonlítása, kiegészítése. Esetleg a különbségek megvitatása. 

5-8 perc

Történetfejlesztés AI segítségével: 
A kapott képből kiindulva (a képeken emberek szerepelnek) találjanak ki egy rövid, kb. 1 percben elmesélhető, 2-5 jelenetből álló történetet. Kérjenek ötletet a AI-tól a történetre, a kapott választ gondolják tovább, adjanak újabb információkat a generáláshoz. Legyen párbeszéd és együtt gondolkodás az AI programmal. 

30 perc

Ha elkészült a történet egy vázlatos storyboardot készítsenek. (Korábban már több alaklommal készítettünk storyboardot.)

5-8 perc


Diszpó készítése
Rövid közös megbeszélés és tanári bemutató, hogy milyen eszközökre, anyagokra lehet szükség. Pl. kartonok, gyurmaragasztó, drót, olló, állvány stb. 

10-12 perc

Majd a csoportok önállóan összeírják, hogy az ő konkrét filmükhöz mi kell. 
Színkódolják, hogy mi az amit az iskola biztosít, mi az, amit otthonról hoznak, és mi az amit be kell szerezni. 
Fotózási tervet készítenek. Közben lehetőségük van a tanárral is konzultálni. 

20 perc

Projektek bemutatása
Minden csoport bemutatja a történetét és felsorolja a szükséges eszközöket. 

20-30 perc

A csoportok tagjai, csoporton belül reflektálnak egymásnak, hogy hogy dolgoztak.

20 perc

Verwendete Anwendungen
ChatGPT
Evaluierungsplan

Ennek az alkalomnak a végén nincs hangos tanári értékelés, csak a csoporton belül a közös munkát értékelik a diákok a megadott szempontok szerint: 

A történet logikusan épül-e föl, van-e benne feszültség, humor, stb.?  
A karakterek mennyire kiformáltak?

Mennyire hatékonyan használták a mesterséges inteligenciát?
Továbbgondolták-e a javaslatait?

Hogy működött a csoporton belüli kommunikáció? 
Mindenkinek jutott-e elég szerep a közös munkában?

Hogy prezentáltuk az ötletünket? Érthető és szemléletes volt-e?

 

Hausaufgabe, Projektaufgabe

Ha az önálló értékelés eredménye szükségessé teszi, akkor a következő alkalomra feljesszék tovább a történetet.

Szerezzenek be minden szükséges eszközt, hogy a következő alkalommal befotózhassuk a filmeket.