Történetfejlesztés és előkészítés tárgymozgatásos animációhoz – piani di lezione e project task completati

Tipologia di piano
Piano di lezione
Settore
Kreatív szakmák, művészetek
Argomento / Materia
Stop motion animáció
Materie tecniche/professionali
Competenze e abilità da sviluppare
Digitális készségek
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Competenze e abilità professionali da sviluppare
animációs projekt előkészítése
Metodo didattico
csoportmunka
Obiettivi di apprendimento
Az óra végére a diákok képesek lesznek végiggondolni, előkészíteni, a tárgyanimációhoz szükséges munkafolyamatot. Átláltják a korlátokat és a lehetőségeket, képesek összeállítani a szükséges eszközöket.
Concetti
tárgy, karakter, történet, storyboard, világítás, flicker, rig, állvány, onion screen,
Strumenti necessari
Számítógép vagy okostelefon, toll és jegyzetfüzet
Durata
3x45 perc
Materials to be shared before the lesson/project task

Előzetes feladat: otthon nézzék meg Foky Ottó: Babfilm című filmjét. https://www.youtube.com/watch?v=_ydbJCyIbIw

Introduzione e preparazione della lezione / project task

4 fős csoport kialakítása feldarabolt képek segítségével. (A képeket később még használjuk.)

Majd megnézünk egy másik, rövid tárgyanimációt. https://krakoutfilm.com/friends-promo-spots

5-8 perc

Realizzazione della lezione / project task

A csoportok a két film ismeretében önállóan megfogalmazzák a tárgyanimáció definícióját, összegyűjtik a benne rejlő lehetőségeket. Ehhez a munkához használhatják a chatGPT-t. (Korábban már használtuk a felületet, és beszéltünk már arról,  hogy érdemes prompt-ot írni.)
Pl.: a tárgyak antropomorfizálása, áttételes üzenetközvetítés, arc és kezek használata, vagy elhagyása, stb. 

10-12 perc

A megszületett definíciók összehasonlítása, kiegészítése. Esetleg a különbségek megvitatása. 

5-8 perc

Történetfejlesztés AI segítségével: 
A kapott képből kiindulva (a képeken emberek szerepelnek) találjanak ki egy rövid, kb. 1 percben elmesélhető, 2-5 jelenetből álló történetet. Kérjenek ötletet a AI-tól a történetre, a kapott választ gondolják tovább, adjanak újabb információkat a generáláshoz. Legyen párbeszéd és együtt gondolkodás az AI programmal. 

30 perc

Ha elkészült a történet egy vázlatos storyboardot készítsenek. (Korábban már több alaklommal készítettünk storyboardot.)

5-8 perc


Diszpó készítése
Rövid közös megbeszélés és tanári bemutató, hogy milyen eszközökre, anyagokra lehet szükség. Pl. kartonok, gyurmaragasztó, drót, olló, állvány stb. 

10-12 perc

Majd a csoportok önállóan összeírják, hogy az ő konkrét filmükhöz mi kell. 
Színkódolják, hogy mi az amit az iskola biztosít, mi az, amit otthonról hoznak, és mi az amit be kell szerezni. 
Fotózási tervet készítenek. Közben lehetőségük van a tanárral is konzultálni. 

20 perc

Projektek bemutatása
Minden csoport bemutatja a történetét és felsorolja a szükséges eszközöket. 

20-30 perc

A csoportok tagjai, csoporton belül reflektálnak egymásnak, hogy hogy dolgoztak.

20 perc

Applicazioni utilizzate
ChatGPT
Programma di valutazione

Ennek az alkalomnak a végén nincs hangos tanári értékelés, csak a csoporton belül a közös munkát értékelik a diákok a megadott szempontok szerint: 

A történet logikusan épül-e föl, van-e benne feszültség, humor, stb.?  
A karakterek mennyire kiformáltak?

Mennyire hatékonyan használták a mesterséges inteligenciát?
Továbbgondolták-e a javaslatait?

Hogy működött a csoporton belüli kommunikáció? 
Mindenkinek jutott-e elég szerep a közös munkában?

Hogy prezentáltuk az ötletünket? Érthető és szemléletes volt-e?

 

Compiti a casa, project task

Ha az önálló értékelés eredménye szükségessé teszi, akkor a következő alkalomra feljesszék tovább a történetet.

Szerezzenek be minden szükséges eszközt, hogy a következő alkalommal befotózhassuk a filmeket.