- Loghează-te sau înregistrează-te să postezi comentarii
A tanulási folyamat során az egyes foglalkozások tananyagtartalmának ok-okozati összefüggéseinek felismerése fontos feladat. A kommunikáció, mint az emberi kifejezőkészség, a társadalomban való aktív részvétel egyik leglényegesebb momentuma ne csak elméleti, hanem gyakorlati szinten is, azaz tapasztalati úton megszerezhető valódi tudás legyen! A foglalkozások során a kezdeményezést, alkalmazkodást, a kapcsolatteremtést, meghallgatást, visszacsatolást, kreativitást, helyzetfelismerést, döntéshozatal képességét, különböző munkaformák lehetőségét, én- közlés formáit strukturált gyakorlatokon keresztül fejlesszük. A jó és hatékony verbális, non-verbális kommunikációs folyamat, valamint az írásbeli és szóbeli kifejezőkészség, kommunikációs zavarok mindennapi életben, későbbiekben a kereskedelmi értékesítő szakmában egy használható tudást adjon.a
A foglalkozás célja, hogy a tanulók megismerjék és alkalmazzák a kommunikáció alapfogalmait, formáit és technikáit. A bevezető szakaszban a tanulók ráhangolódnak a témára, felidézik korábbi ismereteiket, és motivációt kapnak a projektfeladatokhoz. Az óra elején ismertetjük a foglalkozás menetét, majd rövid videó és interaktív beszélgetés segíti az érdeklődés felkeltését.
1.foglalkozás
- 2 perc – Ügyintézés, a foglalkozás menetének ismertetése.
Módszer: oktatói magyarázat, frontális módszer - 6 perc – Ráhangolódás, meglévő ismeretek felidézése, motiváció megteremtése.
Eszköz: IKT – „Kis ügyeseim” videó. - 10 perc – Kommunikáció alapfogalmainak ismétlése, előző anyag rögzítése.
Módszer: kooperatív csoportmunka, fogalommeghatározás, szemléltetés. - 10 perc – A kommunikáció folyamata: verbális és nonverbális elemek ppt és videó alapján.
Eszköz: KOMMUNIKÁCIÓ ppt, Zanza TV. - 12 perc – Feladatlap segítségével ismeret elmélyítése.
Munkaforma: egyéni és társas. 5 perc – Összegzés, önreflexió, Wordwall kvíz.
2.foglalkozás 45 perc
- 6 perc – Ráhangolódás és menet ismertetése
- Visszacsatolás az előző foglalkozáshoz, motiváció megteremtése.
- Eszközök: KOMMUNIKÁCIÓ ppt, YouTube link.
- Munkaforma: osztályközösségi csoportos.
- 10 perc – Kommunikáció folyamata: verbális és nonverbális elemek átbeszélése
- Oktatói irányítással, tanulói megerősítés, elmélyítés, rögzítés.
- Eszközök: IKT alkalmazása, Zanza TV – kommunikáció tényezői.
- Munkaforma: osztályközösségi megbeszélés.
- 12 perc – Feladatlap segítségével ismeret elmélyítése
- Önálló munka és páros feladatmegoldás, önreflexió és önértékelés.
- Eszközök: nyomtatott feladatlap, IKT.
- Munkaforma: egyéni, páros.
- 12 perc – Élethelyzetek szimulálása, kommunikációs gyakorlatok
- Instrukciók alapján csoportos feladatvégzés, szerepjáték, szemléltetés.
- Eszközök: feladatlap, YouTube videó.
- Munkaforma: egyéni és osztályközösségi csoportos.
- 5 perc – Összegzés, élmények feldolgozása
- Közös megbeszélés, önreflexió, élmények megosztása.
- Eszközök: tábla.
- Munkaforma: osztályközösségi csoportos.
- Megfigyelés
- A tanulói attitűdök, részvétel és együttműködés folyamatos figyelése a foglalkozás során.
- Önértékelés és önreflexió
- Az óra végén rövid összegzés, élmények feldolgozása, önreflektív képesség gyakorlása.
- Feladatlapok és online tesztek
- Nyomtatott feladatlapok megoldása, valamint interaktív kvízek (pl. Wordwall) és Classroom feladatok az ismeretek ellenőrzésére.
- Szóbeli visszajelzés
- Csoportos megbeszélés, érvelési és problémamegoldó képesség értékelése.
- Projektbe illeszkedő teljesítmény
- Kommunikációs akadályok felismerése és megoldási javaslatok kidolgozása, élethelyzetek szimulálása során mutatott aktivitás.
- Feladatok nehézségi szintje szerint
- Alapfeladatok: fogalmak felismerése, definíciók megadása, egyszerű példák.
- Haladó feladatok: kommunikációs helyzetek elemzése, akadályok okainak feltárása, megoldási javaslatok kidolgozása.
- Munkaformák váltogatása
- Gyengébb tanulóknak: páros vagy csoportos munka, ahol támogatást kapnak társaiktól.
- Erősebb tanulóknak: önálló feladatmegoldás, prezentáció készítése, érvelés gyakorlása.
- IKT-eszközök használata
- Videók és prezentációk segítik a vizuális tanulókat.
- Online feladatok (Classroom, Wordwall) lehetőséget adnak az önálló tempóban való gyakorlásra.
- Kommunikációs gyakorlatok differenciálása
- Egyszerű szerepjátékok kezdőknek (pl. vásárlói párbeszéd).
- Összetettebb szituációk haladóknak (pl. konfliktuskezelés, reklamáció megoldása).
- Tanári támogatás mértéke
- Gyengébb tanulóknak több instrukció, irányított kérdések.
- Haladóknak önálló problémamegoldás, kreatív feladatok.
- Értékelés differenciálása
- Részvétel és együttműködés értékelése mindenkinél.
- Haladóknál extra pont a kreatív megoldásokért, érvelésért.
- Ok-okozati összefüggések felismerése
A tanulók megértsék a kommunikációs folyamat elemei és akadályai közötti kapcsolatot. - Elméleti és gyakorlati tudás összekapcsolása
A kommunikáció ne csak elméleti szinten jelenjen meg, hanem tapasztalati úton is megszerezhető legyen. - Kifejezőkészség fejlesztése
Verbális és nonverbális kommunikáció gyakorlása, írásbeli és szóbeli kifejezésmód fejlesztése. - Kapcsolatteremtés és együttműködés
A tanulók gyakorolják a kezdeményezést, alkalmazkodást, meghallgatást, visszacsatolást. - Kreativitás és döntéshozatal
Helyzetfelismerés, problémamegoldás, konfliktuskezelés fejlesztése valós élethelyzetek szimulálásával. - Szemléletesség és fokozatosság elve
A feladatok kapcsolódjanak a mindennapi élethez, és fokozatosan épüljenek egymásra. - Szakmai nyelv használata
A tanulók ismerjék és alkalmazzák a kommunikáció szakmai fogalmait írásban és szóban.