Plantyp
Unterrichtsplan
Bereich
Kereskedelem
Thema, Lernbereich
Üzleti kultúra és információkezelés megnevezésű tanulási terület, Kommunikáció tantárgy
Klasse
Kompetenzen, zu entwickelnde Fähigkeiten
Digitális készségek
Információs műveltség
Kezdeményezés és önirányítás
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Rugalmasság és alkalmazkodókészség
Berufliche Kompetenzen, zu entwickelnde Fähigkeiten
A foglalkozások során a kezdeményezést, alkalmazkodást, a kapcsolatteremtést, meghallgatást, visszacsatolást, kreativitást, helyzetfelismerést, döntéshozatal képességét, különböző munkaformák lehetőségét, én- közlés formáit strukturált gyakorlatokon keres
Unterrichtsmethode
páros munka
csoportos munka feladatvégzés)
fogalommeghatározás - szemléltetés - megfigyelés
Lern- und Entwicklungsziele
A tanuló tudja, ismerje, alkalmazza írásban és szóban: a kommunikációs folyamatokhoz kapcsolódó ismereteket, fogalmakat. Ismereteit tudja is bemutatni. Fejlődjön a szakmai nyelvű szövegértése,-megértése. Alkalmazza, használja a tanult kifejezésmódokat. Tu
Konzepte
Kommunikáció Kommunikáció folyamata: adó, vevő, üzenet, kód, csatorna, visszacsatolás, zaj Kommunikáció fajtái: Verbális kommunikáció (szóbeli, írásbeli) Nonverbális kommunikáció (testtartás, mimika, gesztusok, hanghordozás, távolságtartás) Kommuniká
Erforderliche Werkzeuge
- Kréta Iskolai Alaprendszer - tanári jegyzet IKT-„Kis ügyeseim video IKT KOMMUNIKÁCIÓ ppt (9. dia)
Dauer
90 perc
Einführungsteil und Vorbereitung des Unterrichts- / Projektplans

A tanulási folyamat során az egyes foglalkozások tananyagtartalmának ok-okozati összefüggéseinek felismerése fontos feladat. A kommunikáció, mint az emberi kifejezőkészség, a társadalomban való aktív részvétel egyik leglényegesebb momentuma ne csak elméleti, hanem gyakorlati szinten is, azaz tapasztalati úton megszerezhető valódi tudás legyen! A foglalkozások során a kezdeményezést, alkalmazkodást, a kapcsolatteremtést, meghallgatást, visszacsatolást, kreativitást, helyzetfelismerést, döntéshozatal képességét, különböző munkaformák lehetőségét, én- közlés formáit strukturált gyakorlatokon keresztül fejlesszük. A jó és hatékony verbális, non-verbális kommunikációs folyamat, valamint az írásbeli és szóbeli kifejezőkészség, kommunikációs zavarok mindennapi életben, későbbiekben a kereskedelmi értékesítő szakmában egy használható tudást adjon.

A foglalkozás célja, hogy a tanulók megismerjék és alkalmazzák a kommunikáció alapfogalmait, formáit és technikáit. A bevezető szakaszban a tanulók ráhangolódnak a témára, felidézik korábbi ismereteiket, és motivációt kapnak a projektfeladatokhoz. Az óra elején ismertetjük a foglalkozás menetét, majd rövid videó és interaktív beszélgetés segíti az érdeklődés felkeltését.

Umsetzung des Unterrichts / Projektplans

1.foglalkozás

  • 2 perc – Ügyintézés, a foglalkozás menetének ismertetése.
    Módszer: oktatói magyarázat, frontális módszer
  • 6 perc – Ráhangolódás, meglévő ismeretek felidézése, motiváció megteremtése.
    Eszköz: IKT – „Kis ügyeseim” videó.
  • 10 perc – Kommunikáció alapfogalmainak ismétlése, előző anyag rögzítése.
    Módszer: kooperatív csoportmunka, fogalommeghatározás, szemléltetés.
  • 10 perc – A kommunikáció folyamata: verbális és nonverbális elemek ppt és videó alapján.
    Eszköz: KOMMUNIKÁCIÓ ppt, Zanza TV.
  • 12 perc – Feladatlap segítségével ismeret elmélyítése.
    Munkaforma: egyéni és társas.
  • 5 perc – Összegzés, önreflexió, Wordwall kvíz.

    2.foglalkozás 45 perc

  • 6 percRáhangolódás és menet ismertetése
    • Visszacsatolás az előző foglalkozáshoz, motiváció megteremtése.
    • Eszközök: KOMMUNIKÁCIÓ ppt, YouTube link.
    • Munkaforma: osztályközösségi csoportos.
  • 10 percKommunikáció folyamata: verbális és nonverbális elemek átbeszélése
    • Oktatói irányítással, tanulói megerősítés, elmélyítés, rögzítés.
    • Eszközök: IKT alkalmazása, Zanza TV – kommunikáció tényezői.
    • Munkaforma: osztályközösségi megbeszélés.
  • 12 percFeladatlap segítségével ismeret elmélyítése
    • Önálló munka és páros feladatmegoldás, önreflexió és önértékelés.
    • Eszközök: nyomtatott feladatlap, IKT.
    • Munkaforma: egyéni, páros.
  • 12 percÉlethelyzetek szimulálása, kommunikációs gyakorlatok
    • Instrukciók alapján csoportos feladatvégzés, szerepjáték, szemléltetés.
    • Eszközök: feladatlap, YouTube videó.
    • Munkaforma: egyéni és osztályközösségi csoportos.
  • 5 percÖsszegzés, élmények feldolgozása
    • Közös megbeszélés, önreflexió, élmények megosztása.
    • Eszközök: tábla.
    • Munkaforma: osztályközösségi csoportos.
Verwendete Anwendungen
ChatGPT
Evaluierungsplan

 

  • Megfigyelés
    • A tanulói attitűdök, részvétel és együttműködés folyamatos figyelése a foglalkozás során.
  • Önértékelés és önreflexió
    • Az óra végén rövid összegzés, élmények feldolgozása, önreflektív képesség gyakorlása.
  • Feladatlapok és online tesztek
    • Nyomtatott feladatlapok megoldása, valamint interaktív kvízek (pl. Wordwall) és Classroom feladatok az ismeretek ellenőrzésére.
  • Szóbeli visszajelzés
    • Csoportos megbeszélés, érvelési és problémamegoldó képesség értékelése.
  • Projektbe illeszkedő teljesítmény
    • Kommunikációs akadályok felismerése és megoldási javaslatok kidolgozása, élethelyzetek szimulálása során mutatott aktivitás.
Differenzierung

 

  • Feladatok nehézségi szintje szerint
    • Alapfeladatok: fogalmak felismerése, definíciók megadása, egyszerű példák.
    • Haladó feladatok: kommunikációs helyzetek elemzése, akadályok okainak feltárása, megoldási javaslatok kidolgozása.
  • Munkaformák váltogatása
    • Gyengébb tanulóknak: páros vagy csoportos munka, ahol támogatást kapnak társaiktól.
    • Erősebb tanulóknak: önálló feladatmegoldás, prezentáció készítése, érvelés gyakorlása.
  • IKT-eszközök használata
    • Videók és prezentációk segítik a vizuális tanulókat.
    • Online feladatok (Classroom, Wordwall) lehetőséget adnak az önálló tempóban való gyakorlásra.
  • Kommunikációs gyakorlatok differenciálása
    • Egyszerű szerepjátékok kezdőknek (pl. vásárlói párbeszéd).
    • Összetettebb szituációk haladóknak (pl. konfliktuskezelés, reklamáció megoldása).
  • Tanári támogatás mértéke
    • Gyengébb tanulóknak több instrukció, irányított kérdések.
    • Haladóknak önálló problémamegoldás, kreatív feladatok.
  • Értékelés differenciálása
    • Részvétel és együttműködés értékelése mindenkinél.
    • Haladóknál extra pont a kreatív megoldásokért, érvelésért.
Hausaufgabe, Projektaufgabe

 

  • Ok-okozati összefüggések felismerése
    A tanulók megértsék a kommunikációs folyamat elemei és akadályai közötti kapcsolatot.
  • Elméleti és gyakorlati tudás összekapcsolása
    A kommunikáció ne csak elméleti szinten jelenjen meg, hanem tapasztalati úton is megszerezhető legyen.
  • Kifejezőkészség fejlesztése
    Verbális és nonverbális kommunikáció gyakorlása, írásbeli és szóbeli kifejezésmód fejlesztése.
  • Kapcsolatteremtés és együttműködés
    A tanulók gyakorolják a kezdeményezést, alkalmazkodást, meghallgatást, visszacsatolást.
  • Kreativitás és döntéshozatal
    Helyzetfelismerés, problémamegoldás, konfliktuskezelés fejlesztése valós élethelyzetek szimulálásával.
  • Szemléletesség és fokozatosság elve
    A feladatok kapcsolódjanak a mindennapi élethez, és fokozatosan épüljenek egymásra.
  • Szakmai nyelv használata
    A tanulók ismerjék és alkalmazzák a kommunikáció szakmai fogalmait írásban és szóban.