Magyarország három részre szakadása – piani di lezione e project task completati

Tipologia di piano
Piano di lezione
Settore
Társadalomtudományok, újságírás és tájékoztatás
Argomento / Materia
Koraújkori magyar történelem
Materie tecniche/professionali
Competenze e abilità da sviluppare
Kommunikáció és együttműködés
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Produktivitás és számonkérhetőség
Rugalmasság és alkalmazkodókészség
Competenze e abilità professionali da sviluppare
Papíralapú és digitális források feldolgozása
Metodo didattico
csoportmunka
problémaalapú tanulás
szemléltetés
Materie di interesse generale
Obiettivi di apprendimento
Tanulási, fejlesztési célok: • A tanulók megismerik Magyarország politikai, társadalmi és katonai helyzetét a 16. század első felében. • Képessé válnak az ok-okozati összefüggések felismerésére a történelmi események között. • Fejlődik kritikai gondolkodá
Concetti
rendi országgyűlés, hajdúszabadság. Személyek: I. Szulejmán, II. Lajos, (Szapolyai) János, I. Ferdinánd, Dobó István, Zrínyi Miklós (a szigetvári hős),
Strumenti necessari
Interaktív tábla, laptop, tankönyv, térkép
Durata
2 x 45 perc
Materials to be shared before the lesson/project task
  • Részletek Werbőczy István Hármaskönyvéből
  • Szemtanúk beszámolói a mohácsi csatáról
  • A váradi béke és a drinápolyi béke szövegrészletei
Introduzione e preparazione della lezione / project task
  • Csoportos kutatómunka a különböző társadalmi rétegek helyzetéről (nemesség, parasztság, polgárság)
  • Térképkészítés a három részre szakadt országról
  • Drámajáték vagy vita a kettős királyválasztás következményeiről
Realizzazione della lezione / project task

Óravázlat – 90 perces tanóra: I. Bevezetés (15 perc)

  • Motivációs kérdések és térképelemzés
  • Előzetes tudás aktiválása interaktív módszerekkel

II. Új ismeretek feldolgozása (60 perc)

  • Tanári magyarázat a történelmi események összefüggéseiről
  • Forráselemzés csoportmunkában
  • Interaktív térképkészítés

III. Összegzés és reflexió (15 perc)

  • Összefoglaló beszélgetés az óra főbb tanulságairól
  • Tanulói reflexiók: „Mit tanultam ma?” kérdések
Applicazioni utilizzate
ChatGPT
Copilot
PowerPoint 2016+ videó rögzítés
Programma di valutazione

Értékelési terv: Formátív értékelés (óra alatti megfigyelés és visszajelzés):

  • Szóbeli részvétel (10 pont): aktív hozzászólás, érdeklődés
  • Csoportmunka értékelése (10 pont): együttműködés, forráselemzés
  • Kritikus gondolkodás és érvelés (10 pont): érvek, történelmi összefüggések felismerése

Szummatív értékelés (záró teljesítmény értékelése):

  • Rövid kvíz vagy esszéfeladat (10-20 pont)

Projektértékelés:

  • Tartalom (40%)
  • Prezentációs készségek (20%)
  • Csapatmunka és részvétel (20%)
  • Reflexió és kritikai gondolkodás (20%)

Összegzés: A tanóra/projekt segítségével a diákok átfogó képet kapnak Magyarország 16. századi történelméről, a török hódítás következményeiről és az ország három részre szakadásának folyamatáról. Az interaktív és vizuális eszközök segítik a mélyebb megértést, míg a kritikai gondolkodás és együttműködés fejlesztése hosszú távú készségeket erősít meg.

Differenziazione

Az osztályban a Sajátos Nevelési Igényű és a Tanulási nehézséggel küzdő tanulóknak több tanári magyarázatot illetve tantárgyi megsegítést nyújtok. Térkép magyarázatnál például melléjük állok velük együtt nézem, mutatom.  Feladatok megoldásánál majd a számonkérésnél többletidő biztosítása. Hosszabb felkészülési idő biztosítása; Egyszerűsített feladatsorok

Compiti a casa, project task

Forráselemzések kiadása; Diagramok leolvasása; Térképek elemzése, illetve gyakorlásképp vaktérkép használata.