Magyarország három részre szakadása – lesson / project plan

Plantyp
Unterrichtsplan
Bereich
Társadalomtudományok, újságírás és tájékoztatás
Thema, Lernbereich
Koraújkori magyar történelem
Berufsbezogene Fächer
Klasse
Kompetenzen, zu entwickelnde Fähigkeiten
Kommunikáció és együttműködés
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Produktivitás és számonkérhetőség
Rugalmasság és alkalmazkodókészség
Berufliche Kompetenzen, zu entwickelnde Fähigkeiten
Papíralapú és digitális források feldolgozása
Unterrichtsmethode
csoportmunka
problémaalapú tanulás
szemléltetés
Allgemeine(s) Fach,Fächer
Lern- und Entwicklungsziele
Tanulási, fejlesztési célok: • A tanulók megismerik Magyarország politikai, társadalmi és katonai helyzetét a 16. század első felében. • Képessé válnak az ok-okozati összefüggések felismerésére a történelmi események között. • Fejlődik kritikai gondolkodá
Konzepte
rendi országgyűlés, hajdúszabadság. Személyek: I. Szulejmán, II. Lajos, (Szapolyai) János, I. Ferdinánd, Dobó István, Zrínyi Miklós (a szigetvári hős),
Erforderliche Werkzeuge
Interaktív tábla, laptop, tankönyv, térkép
Dauer
2 x 45 perc
Vorab veröffentlichte Projektmaterialien
  • Részletek Werbőczy István Hármaskönyvéből
  • Szemtanúk beszámolói a mohácsi csatáról
  • A váradi béke és a drinápolyi béke szövegrészletei
Einführungsteil und Vorbereitung des Unterrichts- / Projektplans
  • Csoportos kutatómunka a különböző társadalmi rétegek helyzetéről (nemesség, parasztság, polgárság)
  • Térképkészítés a három részre szakadt országról
  • Drámajáték vagy vita a kettős királyválasztás következményeiről
Umsetzung des Unterrichts / Projektplans

Óravázlat – 90 perces tanóra: I. Bevezetés (15 perc)

  • Motivációs kérdések és térképelemzés
  • Előzetes tudás aktiválása interaktív módszerekkel

II. Új ismeretek feldolgozása (60 perc)

  • Tanári magyarázat a történelmi események összefüggéseiről
  • Forráselemzés csoportmunkában
  • Interaktív térképkészítés

III. Összegzés és reflexió (15 perc)

  • Összefoglaló beszélgetés az óra főbb tanulságairól
  • Tanulói reflexiók: „Mit tanultam ma?” kérdések
Verwendete Anwendungen
ChatGPT
Copilot
PowerPoint 2016+ videó rögzítés
Evaluierungsplan

Értékelési terv: Formátív értékelés (óra alatti megfigyelés és visszajelzés):

  • Szóbeli részvétel (10 pont): aktív hozzászólás, érdeklődés
  • Csoportmunka értékelése (10 pont): együttműködés, forráselemzés
  • Kritikus gondolkodás és érvelés (10 pont): érvek, történelmi összefüggések felismerése

Szummatív értékelés (záró teljesítmény értékelése):

  • Rövid kvíz vagy esszéfeladat (10-20 pont)

Projektértékelés:

  • Tartalom (40%)
  • Prezentációs készségek (20%)
  • Csapatmunka és részvétel (20%)
  • Reflexió és kritikai gondolkodás (20%)

Összegzés: A tanóra/projekt segítségével a diákok átfogó képet kapnak Magyarország 16. századi történelméről, a török hódítás következményeiről és az ország három részre szakadásának folyamatáról. Az interaktív és vizuális eszközök segítik a mélyebb megértést, míg a kritikai gondolkodás és együttműködés fejlesztése hosszú távú készségeket erősít meg.

Differenzierung

Az osztályban a Sajátos Nevelési Igényű és a Tanulási nehézséggel küzdő tanulóknak több tanári magyarázatot illetve tantárgyi megsegítést nyújtok. Térkép magyarázatnál például melléjük állok velük együtt nézem, mutatom.  Feladatok megoldásánál majd a számonkérésnél többletidő biztosítása. Hosszabb felkészülési idő biztosítása; Egyszerűsített feladatsorok

Hausaufgabe, Projektaufgabe

Forráselemzések kiadása; Diagramok leolvasása; Térképek elemzése, illetve gyakorlásképp vaktérkép használata.