Az oldal segítségével interaktív kvízeket és bemutatókat készíthetünk. Regisztrációkor két lehetőség közül választhatunk: tanárként vagy tanulóként jelentkezhetünk be. Felhasználótípustól függően különböző lehetőségeink vannak. Ha tanárként jelentkezünk be, akkor a rendszer főleg feladatkészítőként és oktatóként kezel bennünket, ezért ennek megfelelő opciókat kínál a felhasználói felületén. Ha tanulóként jelentkezünk be, akkor a rendszer gyakorlásra és tanulásra buzdít minket, olyan kvízeket vagy interaktív leckéket kínál fel számunkra, amelyek illeszkednek a megadott profilunkhoz. A tanulók nem csak válaszadással gyakorolhatnak, hanem a rendszer kérésre tanulókártyákká alakítja a kiválasztott kvízt, így lehetőségük van a helyes válaszokat megjegyezni. Az sem megvetendő, hogy nagyon barátságos, fiatalos, játékos, pozitív kisugárzású felület – ezzel is a tanulói érdeklődést kívánja megalapozni, megerősíteni. Applikációként mobil eszközökre is letölthető, így órán is bármikor használhatjuk, kivetíthetjük a kérdéseket, a tanulók a telefonjaikon pedig megjelölik a helyes választ.
Kvíz készítése esetén a következő kérdéstípusokat használhatjuk:
- feleletválasztós (egy jó válasz)
- feleletválasztós (több jó válasz)
- rövid válasz
- nyílt kérdés
- szavazás (nem jár érte pont).
A felület angol, de nagyon könnyen kezelhető, pár használat után már rutinos kvízkészítőkké válhatunk. Ha nagyon gyorsan akarunk tesztet készíteni vele, akkor az egyik lehetőségünk az, hogy a kereső segítségével a témakörünkbe illeszkedő kvízeket keresünk, s azokból válogatunk. A másik lehetőségünk, hogy táblázatban megszerkesztett kvízünket töltjük fel (Import from spreadsheet lehetőség). A rendszer ehhez ad egy mintatáblázatot, amit felhasználhatunk gyors kvízek készítéséhez.
Az oldal a kvízek készítésén túl még arra is lehetőséget nyújt nekünk, hogy interaktív prezentációt készítsünk. Ez főleg a távoktatásban bizonyul hasznosnak, ugyanis a videóórák alatt így (is) növelhetjük a tanulói interakciót.
A Publish gombra kattintva fejezzük be a szerkesztést és tesszük közzé az eredményt. Két lehetőségünk van: élőben mutatjuk be az elkészített anyagunkat, vagy házi feladatként osztjuk ki. Mindkét lehetőségnél kapunk egy kódot vagy egy linket, amit megoszthatunk tanulóinkkal, így be tudnak lépni a tananyagba, és válaszolhatnak a feltett kérdésekre. Ha az élő megosztást választjuk, akkor a tanulók velünk együtt haladnak, és mi óra közben követhetjük, hogy hányan válaszoltak a feltett kérdésekre, mely kérdéskörnél van szükség még kiegészítésre, elmélyítésre. Az otthoni gyakorlás eredményeit is rögzíti a rendszer, így visszajelzést kapunk arról, hogy a feltöltött tananyagunkat hányan olvasták végig, kik oldották meg a hozzá tartozó feladatokat.
- Barátságos felület
- Azonnali visszajelzés a válaszok helyességéről
- Van képletszerkesztője, így a reál tantárgyaknál is használható
- Élő kvízként és otthoni gyakorlásra is alkalmas
- Tanulói módban a kvíz tanulókártyákká is átalakítható
- Integrálható a Google Classroomba
- Látványos, letölthető statisztikát készít a válaszokról
- Angol nyelvű
- Bizonyos eszközei csak akkor érhetők el, ha előfizetéssel rendelkezünk
Ha rendelkezünk iskolai Google Suite for Education fiókkal, ajánlatos bejelentkezésnél ezt használni, ugyanis össze tudjuk kötni a Quizizz fiókunkat a meglévő Google Tantermekkel, s így a kiosztott kvízeket vagy interaktív tananyagokat a virtuális osztályteremben is kezelhetjük, a rendszer a Tanterem naplójába importálja a teszteken elért pontszámokat.
A Quizizz egyik előnye az, hogy valós időben, osztálytermi környezetben és otthon, házi feladatként is használható. Ahhoz, hogy a tanulók kitölthessék a megadott kvízt, nincs szükségük regisztrációra. Osztálytermi környezetben a kvíz gyorsaságának köszönhetően használhatjuk az óra anyagának játékos összefoglalójára, ismétlésre, gyors ismeretellenőrzésre, illetve akár ezzel indíthatjuk is a tanórát, és így diagnosztikus felmérésként alkalmazzuk (megnézzük, mit szükséges még átismételni, honnan folytassuk). A kvíz reális időben mutatja a helyes válaszokat, azt, hogy ki milyen gyorsan válaszolt, hányan rontották el a választ stb. Rangsorolja a tanulókat minden válasz után, ami motiváló lehet, és versenyzésre ösztönöz. Annak érdekében, hogy ne okozzon kudarcélményt, csak a ranglista elején lévő öt tanuló eredményeit mutatja minden kör után. A tanulók válaszadás után egyéni bátorító üzeneteket kapnak az alkalmazástól. A kvíz végén egy összesítő táblázat jelenik meg a tanár oldalán. Itt megnézhetjük, hogy ki mennyire volt gyors és hány jó választ adott.
Az eredményeket Excel-táblázat formájában le is menthetjük, ha nyomon szeretnénk követni a tanulók fejlődését, a pontok pedig egyszerűen átválthatóak osztályzattá, így a formatív (fejlesztő, támogató) és a szummatív (összegző, lezáró) értékelésnél is jól jöhet a Quizizz. A kvízeket otthoni gyakorlásra is kioszthatjuk, ezzel is elősegítve az önálló tanulást.
Tanári szempontból hasznosnak bizonyul az, hogy más felhasználók által készített kvízek átmásolhatók saját könyvtárunkba, s itt saját igényeinknek megfelelően szerkeszthetők, illetve a már elkészített kvízeink nyomtathatók (akár úgy is, hogy többféle variációt ugyanabból a kvízből, a rendszer automatikusan összekeveri a kérdések sorrendjét), vagy PDF-ként is elmenthetjük őket. Ha szeretnénk, beszúrhatunk a kérdésekhez képeket (akár közvetlenül az internetről is), szöveges elemeket. A felületen gyűjteményeket és osztálytermeket is létrehozhatunk – utóbbiakban követhetjük tanulóink előmenetelét.
A tanulás jövője MOOC 2020 - Quizizz használata
Quizizz Team Game - Játékosítás - A tanulás jövője MOOC 2021
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges
Játékosítás
Játékosítás
Olvass bővebben erről az eszköztípusról a Játékalapú tanulás című oldalunkon!
Kvíz, teszt, szavazás
Kvíz, teszt, szavazás
Az online teszteket, kvízeket többször is felhasználhatjuk, megoszthatjuk – ha gyakorlásra szánjuk, ez nem jelent problémát.
Többnyire sokféle kérdéstípus közül válogathatunk, és a kiértékelésük is lényegesen egyszerűbb, mint a hagyományos teszteké.
Az online kérdőívek gyors visszajelzés gyűjtésére is alkalmasak, egy időben, akár név nélkül, így a tanár bármikor képet alkothat arról, hogy mennyire értették meg a diákok az anyagot.
Prezentáció
Prezentáció
Ha a szokásos PowerPoint-prezentáció helyett más prezentációs eszközzel készítünk tananyagot, sokszor már az is félsiker.
Idő hiányában a korábban elkészített ppt-t néhány lépésben mozgalmasabb videóvá alakíthatjuk. Válasszuk azt, hogy Mentés másként, majd mentsük el a prezentációt .mp4 formátumba, és készen is vagyunk.