Kulcsfontosságú sikertényezők módszere

Módszer típusa
Kreatív technikák
Rövid összefoglalás
Ez a módszer a siker szempontjából legfontosabb tényezőkre összpontosít (kulcsfontosságú sikertényezők vagy KSF), és ezek alapján értékelik az ötleteket.
A módszer kifejtése

Az első lépés a legfontosabb tényezők kiválasztása. Fontos, hogy ezek kiválasztása még az értékelési folyamat megkezdése előtt megtörténjen. Az egyes tényezőket fontosságuknak megfelelően 0-1 (rossz-kiváló) faktorral súlyozzuk, és minden egyes ötlet esetében megállapítjuk az átlagértéket - annak potenciális hasznosságát (0-5 értékek). A kiválasztott tényezőknek és súlyoknak tükrözniük kell azokat a célokat, amelyeket a találmányunk bevezetésével el kívánunk érni (például a munkavállalók nagyobb motivációja, a reklamációk alacsonyabb száma és hasonlók), valamint a vállalat tényleges helyzetét (az ár fontos tényező abban az esetben, ha szűkösek az anyagi forrásaink).

Példa

A viszonylag jó pénzügyi helyzetet felmutató vállalat stratégiát kíván változtatni, és vezető vállalattá kíván válni a burkolólécek szegmensében. Az új stratégia keretében egy új piaci terméket kívánunk kifejleszteni, amelyhez az ötlet már létezik. Az újdonságot szabadalmaztatni kell, mivel magas hozzáadott értéket várnak el, valamint a külföldi piacokra való belépést. Kutatási és fejlesztési részlegünk nem rendelkezik elegendő alkalmas munkatárssal. A meglévő gyártási program csak 2 év múlva lesz aktuális.

Számos ötlet áll rendelkezésre az ötletelés valamelyik technikájának eredményeként, és a fent említett ötleteket szeretnénk értékelni. Először azonban meg kell határozni a kritériumokat.


Értékelési kritériumok

Kritérium
(K)

Kritérium leírása

Súly (S)
(0-1)

K1

a megoldás hatékonysága a konkrét termék eseteben (a jó megoldás magas értéket jelent)

0.7

K2

a termék stratégiai célkitűzéséinek hosszú távú teljesítése (a jó megoldás magas éltétet jelent)

1

K3

ár (a magas ár rossz megoldást és alacsony értéket jelent)

0.4

Értékelési kritériumok

Ötlet értékelés

K1

S1

K2

S2

K3

S3

Összesen

Ötlet

1-5

0-1

1-5

0-1

1-5

0-1

K1 x S1 +
K2 x S2 +
K3 x S3

Keressen kapcsolatot az egyetemmel, és rendeljen meg egy fejlesztést, amely több mint fél évet vesz igénybe, és viszonylag drága lesz

5

 

 

2

 

 

2

 

 

6.3

Pályázatot nyújtanak be egy közös, egyéves K+F projektre, amely uniós finanszírozású, és várhatóan megoldást nyújt a problémára.

5

0.7

4

1

5

0.4

9.5

Küldje el munkavállalónkat az egyetemen való továbbképzésre.

2

 

4

 

4

 

7

Vásároljon olyan licencet, amely ugyanazt a problémát más módon oldja meg.

5

 

1

 

4

 

6.1

Béreljen kereskedelmi szolgáltatást a konkrét problémára műszaki megoldást kínáló cégtől

5

 

2

 

3

 

6.7

Értékelési eredmények

A kiválasztott kritériumoknak és súlyoknak megfelelően alapján közös K+F projekt mellett döntünk - bőven van időnk, hosszú távú együttműködés kialakítására számítunk, és a projektet az EU finanszírozza.

 

A módszerrel kapcsolatos kihívások, buktatók és azok kezelése

Először is meg kell határozni az értékelési kritériumokat. A kreatív foglalkozás célját (pl. az iskolai kapcsolatok javítása) és az erőforrásokkal kapcsolatos helyzetet (pl. költségvetési korlátok) kell képviselniük. Ezért a "súly" minden, a kritérium értékével kapcsolatos ötlet esetében azonos.

Gyakorlati tippek a módszer alkalmazásához

Minél pontosabb a tényezők kiválasztása, annál átfogóbb képet kapunk. A válaszok gyakran szubjektív jellegűnek bizonyulnak, ezért sok válasz összegyűjtése javasolt, amelyeket aztán megfelelően mérlegelni kell.

Ha intuitíve úgy érzi, hogy az értékelési eredmények nem a valóságot tükrözik, ellenőrizze újra, hogyan határozta meg a K - "kritérium" és a S - "súly" fogalmát.

Csatolt fájl