Ishikawa / Halszálka - diagram

Módszer típusa
Kreatív technikák
Rövid összefoglalás
Egy adott esemény/hiba lehetséges okait bemutató ok-okozati diagram.
A módszer kifejtése

A módszer alkalmazásakor kövesse az alábbi eljárást:

  • rajzolja meg a halat, úgy hogy a halszálkák legyenek a probléma lehetséges okai
  • emelje ki a többször előforduló okokat - ezek jelentősek lehetnek
  • csoport gondolkodik minden sarkalatos ponton
  • karikázzon be mindent, ami "kulcsfontosságú” oknak tűnik
  • a csoport kiválasztja az öt legfontosabb okot és rangsorolja őket
  • a csapat tovább vizsgálja ezeket az okokat, és problémamegoldó technikákat alkalmaz az előfordulásuk kiküszöbölésére.
Ishikawa (halszálka) diagram
  • a lehetséges okok különböző részletességgel kerülnek bemutatásra a kapcsolódó ágakban, a részletesség szintje az ágak kifelé haladva növekszik.
  • a külső ág a belső ág oka, amelyhez kapcsolódik
  • a legkülső ágak általában a probléma kiváltó okait jelzik
A módszer előnyei
  • Rendkívül vizuális ötletbörze, amely további példákat hozhat a kiváltó okokra vonatkozóan
  • Gyorsan azonosítani, ha a kiváltó okot többször is megtalálják ugyanabban vagy-különböző ok-okozati fában.
  • Lehetővé teszi, hogy az összes okot egyszerre lássuk
  • Jó vizualizáció a kérdések érdekeltek számára történő bemutatásához

Ez a módszer lehetővé teszi a probléma mélyreható ábrázolását., megakadályozza a részleges vagy’ elhamarkodott megoldásokat, és megmutatja a probléma különböző részei közötti relatív fontosságot.

A módszerrel kapcsolatos kihívások, buktatók és azok kezelése
  1. Rosszul definiált problémameghatározás (előzetes problémaelemzés: valóban létezik-e a probléma - vagy csak érzékelik -, hol van a probléma, mikor van, és mennyire elterjedt).
  2. A kiváltó okok validálásának hiánya (minden egyes azonosított gyökér oknak rendelkeznie kell validálási tervvel annak megállapítására, hogy ez a hipotézis igaz vagy hamis)
  3. Nem "ragaszkodunk" a kiváltó okokhoz
  4. A képzés, a támogatás vagy a pénz hiánya mint kiváltó okok kiválasztása (ezek megoldások -a probléma okai máshol keresendők).
  5. A problémáknak egyetlen kiváltó oka van (a fejlesztési erőfeszítéseket aszerint kell rangsorolni, hogy az egyes kiváltó okok milyen mértékben járulnak hozzá a problémához).
Gyakorlati tippek a módszer alkalmazásához

A módszert általában két szakaszban hajtják végre: az első szakaszban az összes lehetséges okot azonosítják, a második szakaszban pedig a probléma kiváltó okait. A probléma összetettségétől függően egy-két órát is igénybe vehet, de akár két egymást követő napon is tartható.

A módszert általában csoportosan hajtják végre. Fontos, hogy a csoport tagjai ismerjék a problémákat, valamint ismerjék a környezetet vagy a helyzetet, amelyben a probléma felmerül. Ajánlott, hogy a résztvevők legalább egy része különböző profilokból érkezzen. A források nem határoznak meg konkrét létszámot, de ajánlott, hogy a résztvevők száma 6-8 fő legyen, de jól működő csoportok esetén 10 főnél több is elképzelhető. Fontos a vélemények sokszínűségének biztosítása, ugyanakkor a munkaterhelés kezelhetőségének biztosítása. A témák jó ismeretében a módszert egy egyén önállóan is elvégezheti.

Tanári, tanulói visszajelzések

A diákok általában érdekesnek és magával ragadónak találják ezt a módszert.