Szóalkotás: ragok. Szerepük, helyesírásuk. – Óraterv

Terv típusa
Óraterv
Szektor
Oktatás
Témakör, tanulási terület
Szóalkotás
Szakmai tantárgy(ak)
Évfolyam
Fejlesztendő kompetenciák, készségek
IKT (információ, kommunikáció, technológia)
Kommunikáció és együttműködés
Fejlesztendő szakmai kompetenciák, készségek
Digitális, szociális, kommunikáció, gondolkodás
Módszer, tanulásszervezési
csoportmunka
Közoktatási tantárgy(ak)
Tanulási, fejlesztési célok
Az eddig tanult nyelvtani ismeretek megszilárdítása, ismétlése, a hiányok pótlása. Képességfejlesztési fókuszok. Gondolkodási műveletek végzése, szókincsbővítés.
Szükséges eszközök
Számítógép, okostelefon, feladatlap
Időtartam
45 perc
Az óra / projekt bevezető része, előkészítése

Ráhangolódás: dátum pontos megnevezése, az óra menetének ismertetése.

Előzetes ismeretek felelevenítése:

Beszélgetés. Hogyan épülnek fel a szavak? A szóalkotás lehetőségei. Ki tud mondani olyan szót, a tanult tantárgyakkal kapcsolatosan, ami a mai korban keletkezett?

Az óra / projekt megvalósítása

 II. Főrész:

A rag fogalma, szerepe és helye a szavakban lesz a következő feladat. Megnézünk egy rövid videót róla és megbeszéljük a látottakat. Majd rendszerezzük és példákkal együtt a füzetbe leírjuk.

www.youtube.com

 

A táblánál dolgozunk. Felírtam mondatokat, amelyeket elolvasunk és megfigyeljük van-e bennük hiba? Ha igen, először egyénileg, majd közösen javítjuk. Mindenki ki fog jönni a táblához. 

 

A következő feladatnál mindenki különböző nehézségű szavakat fog kapni. Megkell keresni a ragos szavakat, aláhúzzuk és mindegyikkel mondunk egy mondatot, amelyet leírunk a füzetbe.

 

Az utolsó feladatot, laptopon fogjuk megoldani. Figyeld meg a példamondat nagybetűs szavát! Keresd meg benne a szótövet és a toldalékot, majd jelöld meg a jó választ! A végén ellenőrizzük!

https://www.nkp.hu/

 

Értékelési terv

Az órai munka értékelése: tanulópárok, csoport együttműködése, egyéni teljesítmények, aktivitás, munkafegyelem szempontjából. Dicséret, jutalmazás.