Szóalkotás: ragok. Szerepük, helyesírásuk. – Óraterv

Terv típusa
Óraterv
Bővebb szakterület
Pedagógia, oktatás
Témakör, tanulási terület
Szóalkotás
Szakmai tantárgy(ak)
Évfolyam
Fejlesztendő "puha" kompetenciák, készségek
Digitális készségek
Kommunikáció és együttműködés
Feljesztendő szakmai/tantárgyi készségek
Digitális, szociális, kommunikáció, gondolkodás
Tanítási, tanulásszervezési módszer
csoportmunka
Közismereti tantárgy(ak)
Tanulási, fejlesztési célok
Az eddig tanult nyelvtani ismeretek megszilárdítása, ismétlése, a hiányok pótlása. Képességfejlesztési fókuszok. Gondolkodási műveletek végzése, szókincsbővítés.
Szükséges eszközök
Számítógép, okostelefon, feladatlap
Időtartam
45 perc
Bevezető rész, előkészítés

Ráhangolódás: dátum pontos megnevezése, az óra menetének ismertetése.

Előzetes ismeretek felelevenítése:

Beszélgetés. Hogyan épülnek fel a szavak? A szóalkotás lehetőségei. Ki tud mondani olyan szót, a tanult tantárgyakkal kapcsolatosan, ami a mai korban keletkezett?

Megvalósítás részletes tervezése

 II. Főrész:

A rag fogalma, szerepe és helye a szavakban lesz a következő feladat. Megnézünk egy rövid videót róla és megbeszéljük a látottakat. Majd rendszerezzük és példákkal együtt a füzetbe leírjuk.

www.youtube.com

 

A táblánál dolgozunk. Felírtam mondatokat, amelyeket elolvasunk és megfigyeljük van-e bennük hiba? Ha igen, először egyénileg, majd közösen javítjuk. Mindenki ki fog jönni a táblához. 

 

A következő feladatnál mindenki különböző nehézségű szavakat fog kapni. Megkell keresni a ragos szavakat, aláhúzzuk és mindegyikkel mondunk egy mondatot, amelyet leírunk a füzetbe.

 

Az utolsó feladatot, laptopon fogjuk megoldani. Figyeld meg a példamondat nagybetűs szavát! Keresd meg benne a szótövet és a toldalékot, majd jelöld meg a jó választ! A végén ellenőrizzük!

https://www.nkp.hu/

 

Értékelési terv

Az órai munka értékelése: tanulópárok, csoport együttműködése, egyéni teljesítmények, aktivitás, munkafegyelem szempontjából. Dicséret, jutalmazás.