Szóalkotás: ragok. Szerepük, helyesírásuk. – lesson / project plan

Type of plan
Lesson plan
Sector
Oktatás
Topic, learning area
Szóalkotás
Vocational subjects
Grade
Competences, skills to be developed
IKT (információ, kommunikáció, technológia)
Kommunikáció és együttműködés
Professional competences, skills to be developed
Digitális, szociális, kommunikáció, gondolkodás
Teaching method
csoportmunka
General subject(s)
Learning and development goals
Az eddig tanult nyelvtani ismeretek megszilárdítása, ismétlése, a hiányok pótlása. Képességfejlesztési fókuszok. Gondolkodási műveletek végzése, szókincsbővítés.
Required tools
Számítógép, okostelefon, feladatlap
Duration
45 perc
Introductory part and preparation of the lesson / project plan

Ráhangolódás: dátum pontos megnevezése, az óra menetének ismertetése.

Előzetes ismeretek felelevenítése:

Beszélgetés. Hogyan épülnek fel a szavak? A szóalkotás lehetőségei. Ki tud mondani olyan szót, a tanult tantárgyakkal kapcsolatosan, ami a mai korban keletkezett?

Implementation of the lesson / project plan

 II. Főrész:

A rag fogalma, szerepe és helye a szavakban lesz a következő feladat. Megnézünk egy rövid videót róla és megbeszéljük a látottakat. Majd rendszerezzük és példákkal együtt a füzetbe leírjuk.

www.youtube.com

 

A táblánál dolgozunk. Felírtam mondatokat, amelyeket elolvasunk és megfigyeljük van-e bennük hiba? Ha igen, először egyénileg, majd közösen javítjuk. Mindenki ki fog jönni a táblához. 

 

A következő feladatnál mindenki különböző nehézségű szavakat fog kapni. Megkell keresni a ragos szavakat, aláhúzzuk és mindegyikkel mondunk egy mondatot, amelyet leírunk a füzetbe.

 

Az utolsó feladatot, laptopon fogjuk megoldani. Figyeld meg a példamondat nagybetűs szavát! Keresd meg benne a szótövet és a toldalékot, majd jelöld meg a jó választ! A végén ellenőrizzük!

https://www.nkp.hu/

 

Evaluation plan

Az órai munka értékelése: tanulópárok, csoport együttműködése, egyéni teljesítmények, aktivitás, munkafegyelem szempontjából. Dicséret, jutalmazás.