Az ivartalan szaporítási módok- A bujtás – Óraterv

Terv típusa
Óraterv
Szektor
Mezőgazdaság, erdészet, halászat és állategészségügy
Témakör, tanulási terület
Faiskolai szaporítási módok: Bujtás
Szakmai tantárgy(ak)
Évfolyam
Fejlesztendő kompetenciák, készségek
IKT (információ, kommunikáció, technológia)
Kezdeményezés és önirányítás
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Médiaműveltség
Produktivitás és számonkérhetőség
Rugalmasság és alkalmazkodókészség
Fejlesztendő szakmai kompetenciák, készségek
vizuális megfigyelőképesség, rendszerező képesség, gondolkodás, írásbeli kifejezőkészség, ok-okozati kapcsolatok felismerése, probléma megoldó képesség fejlesztése
Módszer, tanulásszervezési
projektalapú tanulás
Tanulási, fejlesztési célok
Az ivertalan szaporítási módok ismétlése, a bujtással kapcsolatos ismeretek felelevenítése, rendszerezése, rögzítése, a későbbiekben alkalmazása a gyakorlatban
Fogalmak
ivaros és ivartalan szaporítás, közönséges,-por,-hullámos,-fej, feltöltéses és sugaras bujtás
Szükséges eszközök
írószerszámok-papír, internetes segédanyagok, számítógép, telefon a fényképezéshez, tankertészet, növények
Időtartam
5 foglalkozás
Óra előtt vagy projekthez kiadott anyagok

Az óra előtt ötletbörze, segédanyagként a korábbi ppt bemutató vázlatát és törzsanyagot kaptak meg a tanulók. Végig néztük a bujtással szaporítható, növények herbáriumban elkészített anyagát, gyakoroltuk a magyar és latin elnevezéseket.

Átbeszéltük a microsoft sway kezelését, alkalmazási lehetőségeit - a projekt végére kitűzött cél megvalósításához rendelkezésükre bocsájtottam az osztályteremben levő számítógép használatát.

Megbeszélték a tanulók a projekten belüli vállalásokat, kinek mi lesz a feladata, helyileg hol tudnak tájékozódni a gyakorlati részeket illetőleg, ki-kik fogják a kész anyagokat rendszerezni és egy microsoft sway bemutatóban elkészíteni.

Rendelkezésükre állok a projekt időtartama alatt nemcsak, mint facilitátor, hanem a digitális eszközök nyújtotta technikai megvalósításkor - elakadás esetén gyakorlati segítőként veszek részt a projektben.

Az óra / projekt bevezető része, előkészítése

Didaktikai céljaim:
Motiválás: a tanulási kedv szinten tartása
Aktivizálás: a tanuló belső aktivitásának kialakítása vagy fenntartása  (figyelem-koncentráció, gondolkodási intenzitás, emlékezeti élénkség stb.)
Érthetőség: a tananyag tanulhatóvá tétele
Fokozatosság: az előzetes ismeretekre építve
Tartósság: az elsajátított ismeretek jártasságok, készségek beépítése a tanulók személyiségébe
Differenciálás: ez ebben az esetbe automatikus, a projekt munka egyik lényege, hogy a a tanulók saját magukat differenciálják
Visszacsatolás: a cél megvalósítása esetén a közös öröm és az anyag felhasználhatósága más osztályokban is.

Bevezetésként átbeszéltük a projekt lépéseit, eszközeit, helyét, időtartamát, a vállalt feladatokat és a kitűzött célt. Közösen átnéztük gondolattérképen a szaporítási módokat. 


https://www.mindomo.com/hu/mindmap/94f50a065ac1b00496a60d13a68a2259

Az óra / projekt megvalósítása

A tanulók 5 foglalkozás időtartamban önállóan próbálnak eljutni a végcél felé.

1. alkalommal a bevezetésre-ötletbörzére került sor.

2.-3. alkalommal mindenki a vállalásának megfelelően hozzájárult a projekt megvalósításához. Ehhez nagyrészt az interneten fellelhető anyagot és a gyakorlati oktatásuk során a tankertészetben megtalálható növényanyagot használták.

4.-5. alkalommal a kész munkákat rendszerezték, a microsoft sway alkalmazással elkészítették az anyagot. 5. óra végén került sor a bemutatásra.

A tanulók iskolán kívül különböző, általuk ismert digitális platformon tartják egymással a kapcsolatot, hogy a feladatot időre, az általuk felépített módon tudják kivitelezni.

 

https://sway.office.com/VOXpnJJj3o056jrs?ref=Link

Tananyag készítéséhez használt alkalmazás
Mindomo
Tankockák (Learningapps)
Sway
Értékelési terv

Az értékelés formatív jellegű, végig kíséri a teljes folyamatot. Az önértékelésnek és a diákok egymás közötti értékelésének nagy szerepe volt. Az egész értékelési rendszer lényege és célja az volt, hogy mindenki a saját fejlődési maximumát tudja nyújtani a projekt megvalósítása során, illetve motivációja legyen szintet lépni, saját magához képest.

Differenciálás

A facilitátornak külön differenciálást nem kell megvalósítania, a módszer lehetővé teszi, hogy a tanulók a teljes folyamat során önmagukat differenciálják.

Házi feladat, projektfeladat

A házi feladat - mint a rögzítés utolsó fázisa, a learningapps felületén került megvalósításra.

 

https://learningapps.org/display?v=psxq4e81a22