A Kádár rendszer életmódja – Óraterv

Terv típusa
Óraterv
Szektor
Nem jellemző
Témakör, tanulási terület
A Kádár-korszak
Szakmai tantárgy(ak)
Évfolyam
Fejlesztendő "puha" kompetenciák, készségek
Kommunikáció és együttműködés
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Társadalmi és kultúrák közötti készségek
Fejlesztendő szakmai vagy közismereti tantárgyhoz kapcsolódó kompetenciák, készségek
Forráselemzés és a téma önálló feldolgozása, csoportmunka elsajátítása
Tanítási, tanulásszervezési módszer
csoportmunka
Közismereti tantárgy(ak)
Tanulási, fejlesztési célok
Megismerik a Kádár-rendszer általános társadalmi és gazdasági hátterét, megértik, hogyan alakult az életmód és a mindennapi élet a Kádár-rendszer idején.
Fogalmak
Kádár-korszak, 3 T
Szükséges eszközök
okostelefon, okostévé
Időtartam
45 perces óra, majd a következő órában egy 30 perces tesztfeladat
Óra előtt vagy projekthez kiadott anyagok

1. Szöveges forrás: 

   - "A Kádár-rendszer a szocialista Magyarország egyik legmeghatározóbb időszaka, amely 1956-tól 1989-ig tartott."

   - Forrás: [Magyar Történelem Online](https://example.com)

2. Képi forrás: 

   - Fotók Kádár Jánosról és a korszak jellemző eseményeiről.

MI segítsége a Kádár-rendszer életmódjához

: [A Kádár-korszak életmódja - Érettségi.com](https://erettsegi.com/tetelek/tortenelem/a-kadar-korszak-eletmodja/)

: [Életmód és mindennapok a Kádár-korszakban - Érettségi tételek](https://erettsegitetelek.com/2020/09/eletmod-es-mindennapok-a-kadar-korszakban/)

: [Történelem 12. - IV. A Kádár-korszak - nkp](https://nat2012.nkp.hu/tankonyv/tortenelem_12/lecke_04_026

Az óra / projekt bevezető része, előkészítése

1. Bevezetés (5 perc):

   - Köszöntés és rövid ismertetés az óra témájáról.

   - Kérdések feltevése: Mit tudtok a Kádár-rendszerről? Milyen képek, érzések, gondolatok jutnak eszetekbe róla?

Az óra / projekt megvalósítása

2. Előadás (15 perc):

   - Prezentáció a Kádár-rendszer társadalmi és gazdasági hátteréről.

   - A korszak jellemzői: politikai rendszer, gazdasági helyzet, a gulyáskommunizmus fogalma.

   - Az életmód alakulása: lakáshelyzet, munka és szabadidő, fogyasztói szokások.

 

Előadás forrásai:

1. Szöveges forrás: 

   - "A Kádár-korszakban az életszínvonal folyamatosan nőtt, miközben a politikai elnyomás és a cenzúra is jelen volt. A gazdasági reformoknak köszönhetően a mindennapi élet kényelmesebbé vált."

   - Forrás: [Magyar Történelem Online](https://example.com)

 

2. Képi forrás: 

   - Képek a lakótelepekről és a korabeli lakásbelsőkről.

   - Fotók a mindennapi életről: boltok, piacok, közlekedés.

 

3. Forráselemzés és csoportmunka (15 perc):

   - Diákok kisebb csoportokban dolgoznak, és különböző forrásokat elemeznek (újságcikkek, fotók, statisztikák).

   - Feladat: Milyen képet festenek ezek a források a mindennapi életről a Kádár-rendszer idején? Milyen különbségeket és hasonlóságokat fedeznek fel a mai élethez képest?

 

Forráselemzés forrásai:

1. Szöveges forrás: 

   - Újságcikk a korszakról: "A Kádár-korszak lakáspolitikája nagyban hozzájárult a lakhatási problémák enyhítéséhez."

   - Statisztikák a korabeli életszínvonalról: jövedelem, fogyasztási szokások.

 

2. Képi forrás:

   - Korabeli újsághirdetések és plakátok.

   - Fotók a mindennapi életről: lakásbelsők, családi események.

 

4. Megbeszélés és értékelés (10 perc):

   - A csoportok beszámolnak a munkájukról és megosztják az elemzéseiket a többiekkel.

   - Közös beszélgetés az elemzett források alapján, a tanár moderálásával.

   - Reflexió: Mit tanultunk a Kádár-rendszer életmódjáról? Hogyan értékeljük ezt az időszakot?

 

5. Lezárás (5 perc):

   - Rövid összefoglalás az óra főbb tanulságairól.

   - Házi feladat ismertetése:

Egy rövid esszé írása a Kádár-rendszer egyik jellemző aspektusáról.

 

Előrejelzés a következő órára: 

A korszakhoz kapcsolódóan egy tesztet fogok íratni velük a tanultakkal kapcsolatban.

Csatoltam a tesztet és a javítókulcsot.

Készítés módja: Copilot

Tananyagkészítéshez és az órai munkához használt alkalmazás
ChatGPT
Copilot
MS Teams
PowerPoint 2016+ videó rögzítés
Értékelési terv

A következő órán egy 30 perces tesztfeladatot íratok velük. 

 

Differenciálás

SNI-s és BTM-N-s diákokat is tanítok, folyamatosan figyelem őket, hogy tudják-e követni a tanórát, le tudnak-e mindent írni. a csoportmunkás feladatoknál minden csoportba beosztok egy-egy ilyen diákot. 

Házi feladat, projektfeladat

  - Házi feladat ismertetése:

Egy rövid esszé írása a Kádár-rendszer egyik jellemző aspektusáról.