A ballada műfaji sajátosságai – Óraterv

Terv típusa
Óraterv
Szektor
Szolgáltatások
Témakör, tanulási terület
Arany János nagykőrösi balladái
Évfolyam
Fejlesztendő kompetenciák, készségek
Kezdeményezés és önirányítás
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Rugalmasság és alkalmazkodókészség
Módszer, tanulásszervezési
kooperatív tanulás
Közoktatási tantárgy(ak)
Tanulási, fejlesztési célok
Az óra végére a diákok képesek lesznek összegezni a ballada műfaji sajátosságait
Fogalmak
balladai konfliktus, tragikum, bűn és bűnhődés motívuma, többszólamúság, a balladai homály, szaggatottság, líraiság, drámai elemek
Szükséges eszközök
okostábla
Időtartam
45 perc
Óra előtt vagy projekthez kiadott anyagok

 Mindhárom balladát előzetesen feldolgoztuk az alábbi szempontok szerint: téma, a szereplők közti viszonyrendszer, balladai konfliktus, a jelképes motívumok, bűn és bűnhődés motívuma, szerkesztésmód.   A Moodle-on a témával kapcsolatban kisfilmeket, oktatóvideókat kellett megtekinteniük a diákoknak.

Otthoni feladatok

1. A  4 fős csoportoknak készíteniük kell egy szófelhőt egy választott Arany-balladához! (Szondi két apródja, Ágnes asszony, V.László)

2. Ki kell egészíteniük a választott ballada szövegét belső hangokkal! Szólaltassák meg a belső hangokat! 

 

Az óra / projekt bevezető része, előkészítése

A tanultak felidézése, az előzetes feladatok bemutatása.

Az óra / projekt megvalósítása

A feladatok leosztása

1. Az első csoport keresse meg és értelmezze a  közös motívumot az adott balladákban!

2. A második csoport vizsgálja meg a ballada előadásmódját! Milyen cselekménymozzanatokra kerül a hangsúly, mely részletek maradnak homályban?

3. A harmadik csoport vizsgálja meg milyen műnembe sorolható a ballada, milyen műnemi sajátosságokat foglal magába. Példákkal szemléltesse válaszát!

4. A negyedik csoport elemezze a balladákban kibontakozó konfliktust, annak okát és szerepét!

5. Az ötödik csoport foglalja össze a balladák szerkezeti sajátosságait!

 

Tananyag készítéséhez használt alkalmazás
Wordart
Tankockák (Learningapps)
Moodle
Értékelési terv

A csoportok értékelik, ha szükséges, kiegészítik egymás válaszait, megoldásait.

Házi feladat, projektfeladat

A ballada műfaji sajátosságainak összefoglalása a tanultak alapján tankocka segítségével.