A ballada műfaji sajátosságai – lesson / project plan

Vrsta učne ure/projektnega načrta
načrt lekcije
Sector
Szolgáltatások
Tema, učno področje
Arany János nagykőrösi balladái
Razred
Kompetence/spretnosti, ki jih je treba razviti
Kezdeményezés és önirányítás
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Rugalmasság és alkalmazkodókészség
Metoda poučevanja
kooperatív tanulás
Predmet(-i) javnega izobraževanja
Cilji učenja in razvoja
Az óra végére a diákok képesek lesznek összegezni a ballada műfaji sajátosságait
Koncepti
balladai konfliktus, tragikum, bűn és bűnhődés motívuma, többszólamúság, a balladai homály, szaggatottság, líraiság, drámai elemek
Potrebna orodja
okostábla
Trajanje
45 perc
Gradiva, ki se izdajo pred poukom ali za projekt

 Mindhárom balladát előzetesen feldolgoztuk az alábbi szempontok szerint: téma, a szereplők közti viszonyrendszer, balladai konfliktus, a jelképes motívumok, bűn és bűnhődés motívuma, szerkesztésmód.   A Moodle-on a témával kapcsolatban kisfilmeket, oktatóvideókat kellett megtekinteniük a diákoknak.

Otthoni feladatok

1. A  4 fős csoportoknak készíteniük kell egy szófelhőt egy választott Arany-balladához! (Szondi két apródja, Ágnes asszony, V.László)

2. Ki kell egészíteniük a választott ballada szövegét belső hangokkal! Szólaltassák meg a belső hangokat! 

 

Uvodni del učne ure / Priprave na projekt

A tanultak felidézése, az előzetes feladatok bemutatása.

Izvajanje učne ure/projekta

A feladatok leosztása

1. Az első csoport keresse meg és értelmezze a  közös motívumot az adott balladákban!

2. A második csoport vizsgálja meg a ballada előadásmódját! Milyen cselekménymozzanatokra kerül a hangsúly, mely részletek maradnak homályban?

3. A harmadik csoport vizsgálja meg milyen műnembe sorolható a ballada, milyen műnemi sajátosságokat foglal magába. Példákkal szemléltesse válaszát!

4. A negyedik csoport elemezze a balladákban kibontakozó konfliktust, annak okát és szerepét!

5. Az ötödik csoport foglalja össze a balladák szerkezeti sajátosságait!

 

Digitalne naprave, ki se uporabljajo za ustvarjanje lastne vsebine
Wordart
Tankockák (Learningapps)
Moodle
Načrt vrednotenja

A csoportok értékelik, ha szükséges, kiegészítik egymás válaszait, megoldásait.

Domača naloga, projektna naloga

A ballada műfaji sajátosságainak összefoglalása a tanultak alapján tankocka segítségével.