Klasszikus gitár óra – Óraterv

Terv típusa
Óraterv
Szektor
Művészetek és humán tudományok
Témakör, tanulási terület
Klasszikus gitár darabok tanulása, gyakorlása
Szakmai tantárgy(ak)
Évfolyam
Fejlesztendő "puha" kompetenciák, készségek
Kreativitás és innováció
Fejlesztendő szakmai vagy közismereti tantárgyhoz kapcsolódó készségek
A zenedarabok előadásához szükséges technikai tudás fejlesztése, a zenemű helyes interpretálásához megfelelő eszközöket társítani
Tanítási, tanulásszervezési módszer
projektalapú tanulás
Tanulási, fejlesztési célok
A zenedarabok előadásához szükséges technikai tudás fejlesztése, illetve a még ismeretlen zenei anyagok feldolgozása
Fogalmak
zenei kifejezések: crescendo, descrescendo, diminuendo, ritartando, barokk előadásmód, díszítések
Szükséges eszközök
gitár hangszer és a tanulandó zeneművek kottája, laptop
Időtartam
60 perc
Óra előtt vagy projekthez kiadott anyagok

J.S. Bach: Air on G String és Gaspar Sanz: Canarios zeneművek kottája
Segédanyag: Kiválasztott, szakmailag megfelelő hangfelvétel a Youtube alkalmazásból
a művekről
https://www.youtube.com/watch?v=GMkmQlfOJDk
https://www.youtube.com/watch?v=iyhF9KEiDsc
https://www.youtube.com/watch?v=cp-JTGMMdsI
https://www.youtube.com/watch?v=jh-94sxuduI

Az óra / projekt bevezető része, előkészítése

A darabhoz szükséges technikai szintű bemelegítő ujjgyakorlatok: G-dúr skála és
kromatiuks ujjgyakorlat különböző ritmikai megoldásokkal és tempóban, majd
szabad/tirando pengetéses arpeggio gyakorlatok. A darabban szereplő trillák és
más díszítések külön kigyakorlása.

Az óra / projekt megvalósításának tervezése

A zenemű ( J.S.Bach: Air on G String) részenkénti eljátszása, a részekben
előforduló technikai problémát okozó ütemek, zenei fordulatok kigyakorlása. A
problémák kialakulásának okaira felhívni a figyelmet, eszközöket adni, melyek
segítségével megoldhatóak a növendék nehézségei. A zenei hangzásának
bemutatása a tanár részéről, előadás közben a figyelmét felhívni a dinamikai
eszközök ( erősítés, halkítás, lassítás), helyes használatára. Ezután a
diák is megpróbálja ezek alapján előadni a művet.
Ezt a művet már ismétlésként tanulja a növendék, játékában egyre inkább tud
figyelni a saját, egyéni előadásmódjára, zenei kifejezésre. Már csak csiszolni kell
az apróbb részleteket, így készülünk az elkövetkező koncertekre, ahol előadhatja
közönség előtt a művet.
Ezután Gaspar Sanz: Canarios művét vesszük elő, egy új még feldolgozatlan
zenei anyag, melyet lassan, precíz, pontos kottaolvasással kezdünk. Megbeszéljük
az ujjrendeket, a szükséges kötéseket, beszélünk a barokk korszak
előadásmódjáról.
Az óra utolsó harmadában meghallgatjuk a kiválasztott youtube felvételeket:
először az autentikus előadásmódot, majd egy különlegres felvételt, melyben
flamenco stílussal ötvöződik az interpretáció. Végül megnézünk egy olyan videót,
amelyben a korhű barokk hangszereken előadott canarios dallamára barokk

Tananyagkészítéshez és az órai munkához használt alkalmazás
Canva
Értékelési terv

J.S.Bach: Air előadási módja megfelelő, technikai téren is sokat fejlődött. A
díszítések gyakorlásához adott gyakorlatok segítségére lesznek, hogy ne okozzon
problémát a későbbiekben az eljátszás során. Hamarosan érdemes
hangversenyen is előadni a művet.
Az új darab: Gaspar Sanz: Canarios feldolgozása nem okozott problémát a
növendéknek, könnyen vette az akadályokat, a stílusérzéke megfelelő.
Tehetséges növendék, technikailag és zeneileg is hamar ráérez a megbeszélt
zenei formákra.

Házi feladat, projektfeladat

Egy új skála gyakorlása: három oktávos E-dúr, különböző ritmikai feladatokkal.
J.S. Bach: Air on G Sting darabot memorizálni, minél előbb kívülről tudja játszani,
mert készülünk az előttünk álló hangversenyekre.
Gaspar Sanz: Canarios darabot kottából gyakorolni, lassan, precízen, betartani a
megbeszélt ujjrendeket, kötéseket.