Adatvédelem és biztonságos adattovábbítás az egészségügyi informatikában – Óraterv

Terv típusa
Óraterv
Bővebb szakterület
Egészségügy, jólét, szociális szakmák
Témakör, tanulási terület
Adatvédelem
Évfolyam
Fejlesztendő "puha" kompetenciák, készségek
Digitális készségek
Információs műveltség
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Rugalmasság és alkalmazkodókészség
Feljesztendő szakmai/tantárgyi készségek
Az egészségügyi adatfajták felismerése, GDPR és Egészségügyi törvény alapelveinek kezdő szintű értelmezése, Adatkezelő és adatfeldolgozó szerepének megértése, Egyszerű adatvédelmi helyzetek elemzése, Alapvető betegjogok megértése az adatkezelés során
Tanítási, tanulásszervezési módszer
kooperatív tanulás
problémaalapú tanulás AI támogatással
Élményalapú tanulás
Magyarázat frontálisan
Tanulási, fejlesztési célok
1. Megismeri a személyes és különleges adatok közötti különbséget. 2. Felismeri adatvédelmi incidensek tipikus példáit. 3. Megérti, mit csinál az adatkezelő és az adatfeldolgozó. 4. Csapatban megoldási javaslatokat fogalmaz meg adatvédelmi helyzetekre.
Fogalmak
Adatvédelem, Személyes adat, Különleges adat, Adatkezelő, Adatfeldolgozó, Adatvédelmi incidens, Betegjogok
Szükséges eszközök
Laptop, Projektor, Canva prezentáció, Tanulók mobiltelefonja, NotebookLM, papír, toll,
Időtartam
45 perc
Előre kiadott anyagok

https://bit.ly/3XU26VL

Bevezető rész, előkészítés

Motiváció

Rövid helyzetkérdés:
„Volt-e már, hogy rossz ember kezébe került személyes adatod?  Mit éreztél?”
1–2 gyors válasz, közös megbeszélés.

Ráhangolás

  • Óra céljainak ismertetése
  • Canva prezentáció nyitódiái: fogalmak gyors áttekintése
Megvalósítás részletes tervezése

I. Rész – Ismeretátadás

Canva PPT bemutatása a következő témákkal:

  • Személyes és különleges adatok (pl. egészségügyi adat)
  • Adatkezelő – adatfeldolgozó
  • Egészségügyi adatkezelés formái
  • Tipikus incidensek (hibás címzett, elveszett pendrive stb.)
  • Betegjogok

Közben irányított kérdések:

  • „Miért számít különleges adatnak az egészségügyi adat?”
  • „Ki felelős azért, hogy az adatokat megfelelően kezeljék?”

II. Rész – Kooperatív csoportmunka 

4-5 fős csoportok.

Feladat: adatvédelmi helyzet megoldása

Minden csoport kap egy rövid esetet (a PPT alapján):

  1. Elveszett pendrive betegadatokkal
  2. Hibás címzettnek elküldött lelet
  3. Téves betegazonosítás
  4. Jogosulatlan belépés az orvosi rendszerbe

Feladatok csoportonként:

  1. Mi a probléma?
  2. Melyik fogalomhoz kapcsolódik (incidens, adatkezelő hibája stb.)?
  3. Milyen problémát okozhat a betegnek?
  4. Mit tennétek megelőzésként?

Prezentáció / poszter:

A csoport egy mini posztert készít papíron 

Bemutatás (1–1 perc)

Rövid összegzés minden csoporttól.

III. Rész – Fogalmak gyakorlása  – NotebookLM tanulókártyák

Megnyitom a NotebookLM-ben létrehozott tanulókártya-készletet, amely tartalmazza:

  • Adatvédelem
  • Személyes adat
  • Különleges adat
  • Adatkezelő
  • Adatfeldolgozó

A tanulók felváltva válaszolnak → gyors ismétlés.

IV. Rész – Összefoglalás  – Gondolattérkép – NotebookLM 

A notebookban elindítom a „Fogalmak kapcsolatai” gondolattérképet.
A diákok fogják mondani:

  • Mi hogyan kapcsolódik?
  • Mit tanultunk ma?
Tananyagkészítéshez és az órai munkához használt alkalmazás
Canva
Google NotebookLM
Értékelési terv

Módszerek:

  • NotebookLM gondolattérkép szóbeli összegzés

Értékelés típusa:

  • formatív, azonnali visszajelzés 

Szempontok:

  • alapfogalmak felismerése (személyes adat, különleges adat, GDPR)
  • adatkezelő–adatfeldolgozó szerepének megértése
  • betegjogok és adatvédelmi elvek kapcsolása

Tanári visszacsatolás:

  • rövid megerősítés: „Biztosan használjátok a fogalmakat.”
  • fejlesztő iránymondat: "A következő órán azt is megvizsgáljuk, hogyan kapcsolódnak az adatvédelmi elvek az elektronikus levélküldés szabályaihoz."
Differenciálás

Gyengébb tanulóknak:

  • Fogalomkártyák vizuális segítséggel
  • Egyszerűbb incidens (pl. hibás címzett)

Haladóknak:

  • Megelőző javaslatok részletes kidolgozása
  • Több lehetséges következmény megfogalmazása
Feladatok

Órai feladatok:

  • Kérdések Canva prezentáció alapján
  • Adatvédelmi esetek csoportban történő feldolgozása
  • NotebookLM tanulókártyák