https://bit.ly/3XU26VL
Motiváció
Rövid helyzetkérdés:
„Volt-e már, hogy rossz ember kezébe került személyes adatod? Mit éreztél?”
1–2 gyors válasz, közös megbeszélés.
Ráhangolás
- Óra céljainak ismertetése
- Canva prezentáció nyitódiái: fogalmak gyors áttekintése
I. Rész – Ismeretátadás
Canva PPT bemutatása a következő témákkal:
- Személyes és különleges adatok (pl. egészségügyi adat)
- Adatkezelő – adatfeldolgozó
- Egészségügyi adatkezelés formái
- Tipikus incidensek (hibás címzett, elveszett pendrive stb.)
- Betegjogok
Közben irányított kérdések:
- „Miért számít különleges adatnak az egészségügyi adat?”
- „Ki felelős azért, hogy az adatokat megfelelően kezeljék?”
II. Rész – Kooperatív csoportmunka
4-5 fős csoportok.
Feladat: adatvédelmi helyzet megoldása
Minden csoport kap egy rövid esetet (a PPT alapján):
- Elveszett pendrive betegadatokkal
- Hibás címzettnek elküldött lelet
- Téves betegazonosítás
- Jogosulatlan belépés az orvosi rendszerbe
Feladatok csoportonként:
- Mi a probléma?
- Melyik fogalomhoz kapcsolódik (incidens, adatkezelő hibája stb.)?
- Milyen problémát okozhat a betegnek?
- Mit tennétek megelőzésként?
Prezentáció / poszter:
A csoport egy mini posztert készít papíron
Bemutatás (1–1 perc)
Rövid összegzés minden csoporttól.
III. Rész – Fogalmak gyakorlása – NotebookLM tanulókártyák
Megnyitom a NotebookLM-ben létrehozott tanulókártya-készletet, amely tartalmazza:
- Adatvédelem
- Személyes adat
- Különleges adat
- Adatkezelő
- Adatfeldolgozó
A tanulók felváltva válaszolnak → gyors ismétlés.
IV. Rész – Összefoglalás – Gondolattérkép – NotebookLM
A notebookban elindítom a „Fogalmak kapcsolatai” gondolattérképet.
A diákok fogják mondani:
- Mi hogyan kapcsolódik?
- Mit tanultunk ma?
Módszerek:
- NotebookLM gondolattérkép szóbeli összegzés
Értékelés típusa:
- formatív, azonnali visszajelzés
Szempontok:
- alapfogalmak felismerése (személyes adat, különleges adat, GDPR)
- adatkezelő–adatfeldolgozó szerepének megértése
- betegjogok és adatvédelmi elvek kapcsolása
Tanári visszacsatolás:
- rövid megerősítés: „Biztosan használjátok a fogalmakat.”
- fejlesztő iránymondat: "A következő órán azt is megvizsgáljuk, hogyan kapcsolódnak az adatvédelmi elvek az elektronikus levélküldés szabályaihoz."
Gyengébb tanulóknak:
- Fogalomkártyák vizuális segítséggel
- Egyszerűbb incidens (pl. hibás címzett)
Haladóknak:
- Megelőző javaslatok részletes kidolgozása
- Több lehetséges következmény megfogalmazása
Órai feladatok:
- Kérdések Canva prezentáció alapján
- Adatvédelmi esetek csoportban történő feldolgozása
- NotebookLM tanulókártyák