Viselhető technológia és MI a kiegészítőtervezésben – Óraterv

Terv típusa
Óraterv
Szektor
Kreatív szakmák, művészetek
Témakör, tanulási terület
Tervezési ismeretek, tervezési gyakorlat
Szakmai tantárgy(ak)
Évfolyam
Fejlesztendő "puha" kompetenciák, készségek
Digitális készségek
Információs műveltség
Kezdeményezés és önirányítás
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Produktivitás és számonkérhetőség
Fejlesztendő szakmai vagy közismereti tantárgyhoz kapcsolódó készségek
MI alkalmazása az önálló tanulásban, 21. századi technológiák megismerése és alkalmazása a tervezési feladatokban
Tanítási, tanulásszervezési módszer
AI-alapú egyéni és csoportmunka
fordított osztályterem
Tanulási, fejlesztési célok
A tanulók a óra/projekt végére képesek lesznek a ChatGPT és Perplexity felületeit adott téma szerint önálló kutatósra használni, kutatási eredményeiket MI-képgenerálóval vizuálisan illusztrálni, MI-technológiát használva önállóan tervezni.
Fogalmak
MI, viselhető technológia, LED, kinetikus kiegészítő, 3D nyomtatás, intuitív tervezés a MI alkalmazásával
Szükséges eszközök
Számítógép, tablet/okostelefon, stabil internetkapcsolat, Wacom-tábla, vázlattömb, kézi rajzeszközök
Időtartam
2x45 perc plusz két hét a tervezési feladathoz
Óra előtt vagy projekthez kiadott anyagok

https://drive.google.com/drive/folders/1xt3VMvQhZ9Okauqa4X8hvR-5yVhz0R7-?usp=drive_link

A tanulók az  óra előtt tanulmányozzák át a linken található isnpirációs prezentációt, az abban található altémákhoz kapcsolódó linkeket tanulmányozva „kerüljenek képbe” alapszinten.

Az óra / projekt bevezető része, előkészítése

Tanulási célok:

  • Megismerni különleges, technológiai alapú divatkiegészítőket (pl. okosékszerek, interaktív táskák).
  • Látni, hogyan inspirálhatja az MI a kreatív tervezést.
  • Saját koncepció alkotása MI segítségével.
  • Kritikai gondolkodás fejlesztése: a technológia szerepe a divatban.

 

Az óra / projekt megvalósításának tervezése

Óra 1 (45 perc): Bevezetés a viselhető technológiába és MI-inspirálta designba

1. Bevezető beszélgetés (10 perc)

  • Mi számít „kiegészítőnek” a divatban?
  • Milyen különleges/újszerű kiegészítőkkel találkoztak?
  • Mik azok a viselhető technológiák? (pl. okosórák, LED-es ruházat, hőérzékeny ékszerek)

2. Inspirációs vetítés és megbeszélés (15 perc)

Vetítendő példák:

  • Anouk Wipprecht technológiai ruhái
  • CuteCircuit LED-es ruhái
  • Lumen Couture projektoros ruhái
  • Okosékszerek (pl. Ringly, Bellabeat)
  • 3D-nyomtatott táskák, cipők

Beszélgetés:

  • Milyen funkciót látnak el ezek a kiegészítők?
  • Mennyire esztétikusak vagy praktikusak?

3. MI bevezetése – hogyan segíthet a mesterséges intelligencia a tervezésben? (10 perc)

  • Képgeneráló MI (pl. DALL·E, Midjourney): inspirációs látványtervek készítése.
  • Formagenerálás, színkombinációk javaslata.
  • Trendkutatás AI-alapú elemző szoftverekkel.
  • Anyagpárosítások előrejelzése.

Mini feladat: tanulók mondanak egy ötletet, amit be lehetne vinni MI-be (pl. „okosgyűrű, amely változtatja a színét a hangulatomtól függően”)

4. MI-alapú inspiráció generálása (10 perc)

Eszköz: tanári számítógép kivetítéssel (vagy ha van: tanulók saját eszközön)

  • Beírt ötlet: „Neonfényes városi stílusú karkötő, amely rezeg a beérkező értesítésekre”
  • MI-generált látványtervek bemutatása (DALL·E vagy Midjourney képek)
  • Képek elemzése: Mi tetszik? Mi nem? Mire inspirál?

Óra 2 (45 perc): Saját koncepció alkotása MI segítségével

1. Csoportos ötletelés (10 perc)

  • 3-4 fős csoportokban: Találjatok ki egy különleges kiegészítőt, ami technológiát vagy MI inspirációt használ
  • Kérdések segítéshez:
    • Milyen funkciót lát el?
    • Hogyan reagál a környezetre?
    • Miből készül?
    • Hogyan néz ki?

2. MI-kép generálása (15 perc)

  • Tanári közreműködéssel vagy eszközhasználattal: a tanulók MI-képalkotóval létrehoznak 1–2 látványtervet az ötletükhöz.
  • Képek elmentése, kiértékelése.

3. Designlap készítése (15 perc)

  • Papíron vagy digitálisan: a tanulók elkészítik a koncepciójuk összefoglalását:
    • név
    • funkció
    • alapanyagok
    • képi inspiráció (MI-kép)
    • vázlat

4. Prezentáció és reflexió (5 perc)

  • Néhány csoport röviden bemutatja az ötletét.
  • Közös értékelés: kreativitás, újszerűség, kivitelezhetőség.

✨ Óra végén javasolt házi feladat:

  • Fejezd be a tervlapot.
  • Írj hozzá 5–10 mondatot arról, hogyan használnád a mesterséges intelligenciát a jövőben a tervezésben.
Tananyagkészítéshez és az órai munkához használt alkalmazás
Adobe Illustrator
Canva
ChatGPT
Google NotebookLM
Jamboard
Moodle
Perplexity
Egyéb, az előző listában nem szereplő digitális eszköz
NightCafe Creator, Canva, DALL·E
Értékelési terv

Tanulási célok

A tanulók legyenek képesek:

  1. Példákat felismerni a technológiai alapú kiegészítők világából.
  2. Önállóan megalkotni egy kiegészítő koncepcióját, amely ötvözi a divatot és az innovációt.
  3. Használni kreatív eszközöket (kézi rajz, mesterséges intelligencia) vizuális megjelenítéshez.
  4. Értelmezni és megindokolni a saját tervezési döntéseiket.

Értékelési szempontok és pontozás

Szempont / Pontszám / Mit értékelünk?

1. Kreatív ötlet

0–5 pont

Újszerűség, egyediség, inspirációk beépítése

2. Funkcionalitás és technológia

0–5 pont

A technológia alkalmazása mennyire átgondolt, valószerű

3. Vizuális megjelenítés

0–5 pont

Rajz, MI-generált kép, vagy más vizuális eszköz minősége

4. Prezentáció és érvelés

0–3 pont

Szóbeli vagy írásos bemutatás világossága, önreflexió

5. MI-eszköz használata

0–2 pont

Mennyire tudatos és értelmes az MI integrálása a tervezésbe

Maximális pontszám: 20 pont

Visszajelzés a tanulási célokról

Tanári összegzés

Az óra végén a tanár:

  • Szóbeli reflektálást kér (pl. Mit tanultál ma a technológiai kiegészítőkről?)
  • Megfigyeli, hogy a tanulók képesek-e példát mondani inspirációs forrásra és megindokolni döntéseiket.
  • Visszacsatolást ad arra, hogy a tanuló munkája hogyan felel meg az órán kitűzött céloknak.

Tanulói önértékelés

A tanulók az óra végén egy 3 kérdésből álló mini-önértékelőt töltenek ki:

  1. Melyik inspiráció tetszett a legjobban és miért?
  2. Mennyire sikerült megvalósítanod az ötletedet úgy, ahogy eltervezted?
  3. Mi volt a legérdekesebb dolog, amit megtanultál ma?

Ez történeht szóban, kiscsoportos beszélgetésben, vagy digitális űrlapon (pl. Google Forms).

Differenciálás

1. Tartalmi differenciálás

A bemutatott inspirációs anyagok (pl. Anouk Wipprecht, CuteCircuit, okosékszerek, 3D-nyomtatott táskák) eltérő típusú technológiai és esztétikai megközelítést képviseltek.
A tanulók ezek közül szabadon választhattak, hogy melyik inspirálja őket legjobban – így mindenki saját érdeklődése szerint kapcsolódhatott be a munkába.

2. Módszertani differenciálás

A tervezési feladat többféleképpen is megközelíthető volt:

  • Kézi rajzzal dolgozók hagyományos eszközökkel készíthettek látványtervet.
  • Digitális vagy MI-eszközöket kedvelők használhattak DALL·E-t, Canva-t, vagy más AI-generátorokat.

Ez lehetővé tette, hogy különböző szintű technológiai kompetenciájú tanulók is sikerélményhez jussanak.

3. Tempóhoz igazodás (időbeli differenciálás)

A tanulók tempójához alkalmazkodva:

  • Akik gyorsabban végeztek, tovább finomíthatták a prezentációjukat, több MI-es eszközt próbálhattak ki, vagy több változatot készíthettek.
  • Akik lassabban haladtak, elegendő időt kaptak az alapötlet és egy vizuális vázlat kidolgozására.

4. Reflexió – gondolkodási szint szerinti differenciálás

A záró önértékelő kérdések különböző mélységű gondolkodást igényeltek:

  • Alapszint: Melyik ötlet tetszett?
  • Középszint: Miért döntöttél egy adott technológia mellett?
  • Magasszint: Hogyan változtatná meg a kiegészítőd a viselője életét?

A tanulók saját szintjüknek megfelelő módon kapcsolódhattak be a reflexióba.

Házi feladat, projektfeladat

Projektfeladat – Viselhető technológiai divatkiegészítő tervezése

Feladat:
Tervezd meg egy olyan divatkiegészítő koncepcióját, amely valamilyen technológiai újításon vagy mesterséges intelligencián alapul. A terv tartalmazzon vizuális elemet (kézi rajz vagy AI-generált kép), valamint egy rövid, írásos vagy szóbeli bemutatást, amely bemutatja az ötlet lényegét és funkcióját.

Cél:
A feladat célja, hogy a tanulók:

  • Alkalmazzák az órán megismert inspirációkat és eszközöket,
  • Kombinálják a kreatív divattervezést innovatív technológiai ötletekkel,
  • Fejlesszék önálló vizuális kifejezőkészségüket és gondolkodásukat a jövő divatjáról,
  • Megtanulják és begyakorolják a MI-eszközök használatát mind kutatásoz, mind tervezéshez.

Kapcsolódás az órához:
A projekt az órai inspirációs bemutatóra és a közös elemzésekre épül. A tanulók az ott látott példákból meríthetnek ötletet, és saját tervezési nyelvük szerint továbbgondolhatják azokat. A mesterséges intelligencia eszközeinek használata opcionális, de ajánlott része a kreatív folyamatnak.

Leadás módja:
Rajzlap, digitális PDF vagy prezentációs forma (Canva-prezentáció, PowerPoint). A bemutatás szóban vagy írásban történhet, akár rövid videó vagy hanganyag formájában is.

Leadási határidő: a megtartott órához képest két hét