- Anmelden oder Registrieren, um Kommentare verfassen zu können
https://drive.google.com/drive/folders/1xt3VMvQhZ9Okauqa4X8hvR-5yVhz0R7-?usp=drive_link
A tanulók az óra előtt tanulmányozzák át a linken található isnpirációs prezentációt, az abban található altémákhoz kapcsolódó linkeket tanulmányozva „kerüljenek képbe” alapszinten.
Tanulási célok:
- Megismerni különleges, technológiai alapú divatkiegészítőket (pl. okosékszerek, interaktív táskák).
- Látni, hogyan inspirálhatja az MI a kreatív tervezést.
- Saját koncepció alkotása MI segítségével.
- Kritikai gondolkodás fejlesztése: a technológia szerepe a divatban.
Óra 1 (45 perc): Bevezetés a viselhető technológiába és MI-inspirálta designba
1. Bevezető beszélgetés (10 perc)
- Mi számít „kiegészítőnek” a divatban?
- Milyen különleges/újszerű kiegészítőkkel találkoztak?
- Mik azok a viselhető technológiák? (pl. okosórák, LED-es ruházat, hőérzékeny ékszerek)
2. Inspirációs vetítés és megbeszélés (15 perc)
Vetítendő példák:
- Anouk Wipprecht technológiai ruhái
- CuteCircuit LED-es ruhái
- Lumen Couture projektoros ruhái
- Okosékszerek (pl. Ringly, Bellabeat)
- 3D-nyomtatott táskák, cipők
Beszélgetés:
- Milyen funkciót látnak el ezek a kiegészítők?
- Mennyire esztétikusak vagy praktikusak?
3. MI bevezetése – hogyan segíthet a mesterséges intelligencia a tervezésben? (10 perc)
- Képgeneráló MI (pl. DALL·E, Midjourney): inspirációs látványtervek készítése.
- Formagenerálás, színkombinációk javaslata.
- Trendkutatás AI-alapú elemző szoftverekkel.
- Anyagpárosítások előrejelzése.
Mini feladat: tanulók mondanak egy ötletet, amit be lehetne vinni MI-be (pl. „okosgyűrű, amely változtatja a színét a hangulatomtól függően”)
4. MI-alapú inspiráció generálása (10 perc)
Eszköz: tanári számítógép kivetítéssel (vagy ha van: tanulók saját eszközön)
- Beírt ötlet: „Neonfényes városi stílusú karkötő, amely rezeg a beérkező értesítésekre”
- MI-generált látványtervek bemutatása (DALL·E vagy Midjourney képek)
- Képek elemzése: Mi tetszik? Mi nem? Mire inspirál?
Óra 2 (45 perc): Saját koncepció alkotása MI segítségével
1. Csoportos ötletelés (10 perc)
- 3-4 fős csoportokban: Találjatok ki egy különleges kiegészítőt, ami technológiát vagy MI inspirációt használ
- Kérdések segítéshez:
- Milyen funkciót lát el?
- Hogyan reagál a környezetre?
- Miből készül?
- Hogyan néz ki?
2. MI-kép generálása (15 perc)
- Tanári közreműködéssel vagy eszközhasználattal: a tanulók MI-képalkotóval létrehoznak 1–2 látványtervet az ötletükhöz.
- Képek elmentése, kiértékelése.
3. Designlap készítése (15 perc)
- Papíron vagy digitálisan: a tanulók elkészítik a koncepciójuk összefoglalását:
- név
- funkció
- alapanyagok
- képi inspiráció (MI-kép)
- vázlat
4. Prezentáció és reflexió (5 perc)
- Néhány csoport röviden bemutatja az ötletét.
- Közös értékelés: kreativitás, újszerűség, kivitelezhetőség.
✨ Óra végén javasolt házi feladat:
- Fejezd be a tervlapot.
- Írj hozzá 5–10 mondatot arról, hogyan használnád a mesterséges intelligenciát a jövőben a tervezésben.
Tanulási célok
A tanulók legyenek képesek:
- Példákat felismerni a technológiai alapú kiegészítők világából.
- Önállóan megalkotni egy kiegészítő koncepcióját, amely ötvözi a divatot és az innovációt.
- Használni kreatív eszközöket (kézi rajz, mesterséges intelligencia) vizuális megjelenítéshez.
- Értelmezni és megindokolni a saját tervezési döntéseiket.
Értékelési szempontok és pontozás
Szempont / Pontszám / Mit értékelünk?
1. Kreatív ötlet
0–5 pont
Újszerűség, egyediség, inspirációk beépítése
2. Funkcionalitás és technológia
0–5 pont
A technológia alkalmazása mennyire átgondolt, valószerű
3. Vizuális megjelenítés
0–5 pont
Rajz, MI-generált kép, vagy más vizuális eszköz minősége
4. Prezentáció és érvelés
0–3 pont
Szóbeli vagy írásos bemutatás világossága, önreflexió
5. MI-eszköz használata
0–2 pont
Mennyire tudatos és értelmes az MI integrálása a tervezésbe
Maximális pontszám: 20 pont
Visszajelzés a tanulási célokról
Tanári összegzés
Az óra végén a tanár:
- Szóbeli reflektálást kér (pl. Mit tanultál ma a technológiai kiegészítőkről?)
- Megfigyeli, hogy a tanulók képesek-e példát mondani inspirációs forrásra és megindokolni döntéseiket.
- Visszacsatolást ad arra, hogy a tanuló munkája hogyan felel meg az órán kitűzött céloknak.
Tanulói önértékelés
A tanulók az óra végén egy 3 kérdésből álló mini-önértékelőt töltenek ki:
- Melyik inspiráció tetszett a legjobban és miért?
- Mennyire sikerült megvalósítanod az ötletedet úgy, ahogy eltervezted?
- Mi volt a legérdekesebb dolog, amit megtanultál ma?
Ez történeht szóban, kiscsoportos beszélgetésben, vagy digitális űrlapon (pl. Google Forms).
1. Tartalmi differenciálás
A bemutatott inspirációs anyagok (pl. Anouk Wipprecht, CuteCircuit, okosékszerek, 3D-nyomtatott táskák) eltérő típusú technológiai és esztétikai megközelítést képviseltek.
A tanulók ezek közül szabadon választhattak, hogy melyik inspirálja őket legjobban – így mindenki saját érdeklődése szerint kapcsolódhatott be a munkába.
2. Módszertani differenciálás
A tervezési feladat többféleképpen is megközelíthető volt:
- Kézi rajzzal dolgozók hagyományos eszközökkel készíthettek látványtervet.
- Digitális vagy MI-eszközöket kedvelők használhattak DALL·E-t, Canva-t, vagy más AI-generátorokat.
Ez lehetővé tette, hogy különböző szintű technológiai kompetenciájú tanulók is sikerélményhez jussanak.
3. Tempóhoz igazodás (időbeli differenciálás)
A tanulók tempójához alkalmazkodva:
- Akik gyorsabban végeztek, tovább finomíthatták a prezentációjukat, több MI-es eszközt próbálhattak ki, vagy több változatot készíthettek.
- Akik lassabban haladtak, elegendő időt kaptak az alapötlet és egy vizuális vázlat kidolgozására.
4. Reflexió – gondolkodási szint szerinti differenciálás
A záró önértékelő kérdések különböző mélységű gondolkodást igényeltek:
- Alapszint: Melyik ötlet tetszett?
- Középszint: Miért döntöttél egy adott technológia mellett?
- Magasszint: Hogyan változtatná meg a kiegészítőd a viselője életét?
A tanulók saját szintjüknek megfelelő módon kapcsolódhattak be a reflexióba.
Projektfeladat – Viselhető technológiai divatkiegészítő tervezése
Feladat:
Tervezd meg egy olyan divatkiegészítő koncepcióját, amely valamilyen technológiai újításon vagy mesterséges intelligencián alapul. A terv tartalmazzon vizuális elemet (kézi rajz vagy AI-generált kép), valamint egy rövid, írásos vagy szóbeli bemutatást, amely bemutatja az ötlet lényegét és funkcióját.
Cél:
A feladat célja, hogy a tanulók:
- Alkalmazzák az órán megismert inspirációkat és eszközöket,
- Kombinálják a kreatív divattervezést innovatív technológiai ötletekkel,
- Fejlesszék önálló vizuális kifejezőkészségüket és gondolkodásukat a jövő divatjáról,
- Megtanulják és begyakorolják a MI-eszközök használatát mind kutatásoz, mind tervezéshez.
Kapcsolódás az órához:
A projekt az órai inspirációs bemutatóra és a közös elemzésekre épül. A tanulók az ott látott példákból meríthetnek ötletet, és saját tervezési nyelvük szerint továbbgondolhatják azokat. A mesterséges intelligencia eszközeinek használata opcionális, de ajánlott része a kreatív folyamatnak.
Leadás módja:
Rajzlap, digitális PDF vagy prezentációs forma (Canva-prezentáció, PowerPoint). A bemutatás szóban vagy írásban történhet, akár rövid videó vagy hanganyag formájában is.
Leadási határidő: a megtartott órához képest két hét