Az energiahordozók csoportosítása és felhasználása – Óraterv

Terv típusa
Óraterv
Bővebb szakterület
Természettudományok, matematika és statisztika
Témakör, tanulási terület
Energiagazdálkodás
Évfolyam
Fejlesztendő "puha" kompetenciák, készségek
Digitális készségek
Kommunikáció és együttműködés
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Feljesztendő szakmai/tantárgyi készségek
Természettudományos kompetenciák, szociális és állampolgári kompetenciák
Tanítási, tanulásszervezési módszer
Kooperatív csoportmunka
Közismereti tantárgy(ak)
Tanulási, fejlesztési célok
Az óravázlat célja, hogy a tanulók megismerjék a legfontosabb energiaforrásokat, tisztába legyenek azzal, hogy a mindennapi életük során mennyi mindenhez használnak energiát
Fogalmak
Energiahordozó, megújuló energia, nem megújuló energia, fenntarthatóság
Szükséges eszközök
okostelefon, okostábla, internet, energiahordozó-kártyák
Időtartam
90
Előre kiadott anyagok

Elő-feladatként a tanulók minél több olyan mindennapi tevékenységet gyűjtsenek össze, ami energiafelhasználással jár.

Bevezető rész, előkészítés

Ráhangolódás:

  • Tanár:
    Rövid bevezető kérdések:
    „Miből nyerjük az energiát a mindennapokban?”
    „Mit gondoltok, meddig állnak rendelkezésünkre a jelenlegi energiaforrások?”
  • Kisfilm lejátszása 
    https://www.youtube.com/watch?v=1kUE0BZtTRc
    Cél: érdeklődés felkeltése, érzelmi motiváció.
  • Beszélgetés:
    – Mit láttatok a filmben?
    – Mely energiahordozók tűntek számotokra ismerősnek?
Megvalósítás részletes tervezése

Új tartalom feldolgozása:

  • Tanári magyarázat-energiahordozók csoportosítása és felhasználásuk ppt. alapján

ttps://gamma.app/docs/Az-energiahordozok-csoportositasa-es-felhasznalasa-ydftq1813oggbz4?mode=doc

  • Csoportmunka- "Energiahordozó kártyák"

    Cél: A tanulók felismerik a különböző energiahordozókat és képesek csoportosítani azokat.

    Feladat menete:

    -A tanár 4 heterogén összetételű csoportot alakít, minden csoport kap:

    -energiahordozó-kártyákat (képekkel és rövid leírással),

    -egy nagy lapot két oszloppal: „MEGÚJULÓ” és „NEM MEGÚJULÓ”.

    A csoportok feladata:
    – helyezzék be a kártyákat a megfelelő oszlopba
    – írják mellé, mire használható, és milyen előnyei/hátrányai vannak
    – készítsenek egy rövid mini-prezentációt
    „Miért fontos ez az energiahordozó?” kérdéssel.

  • Bemutatás:

– Minden csoport kiválaszt egy szóvivőt
– Rövid bemutatás következik
– Tanári visszajelzés: pozitívumok, pontosítások

  • Óra végi összefoglalás:

Kérdések a tanulókhoz (kézfeltartásos villámkérdések):
– Mondj 2 megújuló energiahordozót!
– Mondj 2 nem megújulót!
– Mi a fő különbség a két csoport között?

  • Értékelés-Önértékelés- "Energia hőmérőm"

A tanulók kapnak egy kis papírt 3 értékelési mondattal, amelyet kipipálnak vagy röviden kitöltenek:

  1. Megértettem, hogyan csoportosítjuk az energiahordozókat.
  2. A csoportmunkában aktívan részt vettem.
  3. Ma megtanultam valami újat az energiáról.

A tanár összegyűjti vagy a tanulók beragasztják a füzetbe.

Tananyagkészítéshez és az órai munkához használt alkalmazás
ChatGPT
Gamma.app - prezentáció készítő
Google NotebookLM
Értékelési terv

Szóbeli értékelés, tanulói tevékenységek megfigyelése: nem csak a végeredmény, hanem a tanulási folyamat közben is jelen van a visszacsatolás.

Formatív visszajelzés: villámkérdések alapján, amelyek felmérik a diákok megértését (valós idejű információ).

Tanulói önértékelés: A diákok értékelik a saját munkájukat a megadott szempontok alapján.

Összegző zárókérdések.: rövid visszajelzés arról, hogy a tanulók milyen mértékben sajátították el az ismeretanyagot.

Differenciálás

Csoportmunka: heterogén csoportok kialakítása, ahol egymást segítik a diákok.

Individuális munka: saját tempójú feladatmegoldások.

Értékelési differenciálás: folyamatos visszajelzés nem csak a végeredmény, hanem a tanulási folyamat közben is.

Feladatok

Házi feladat:

A tanulók válasszanak egy-egy energiahordozót, és írjanak 5 mondatot arról,
– hogyan termel energiát,
– hol használjuk,
– milyen előnyei és hátrányai vannak!