- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges
Elő-feladatként a tanulók minél több olyan mindennapi tevékenységet gyűjtsenek össze, ami energiafelhasználással jár.
Ráhangolódás:
- Tanár:
Rövid bevezető kérdések:
„Miből nyerjük az energiát a mindennapokban?”
„Mit gondoltok, meddig állnak rendelkezésünkre a jelenlegi energiaforrások?” - Kisfilm lejátszása
https://www.youtube.com/watch?v=1kUE0BZtTRc
Cél: érdeklődés felkeltése, érzelmi motiváció. - Beszélgetés:
– Mit láttatok a filmben?
– Mely energiahordozók tűntek számotokra ismerősnek?
Új tartalom feldolgozása:
- Tanári magyarázat-energiahordozók csoportosítása és felhasználásuk ppt. alapján
ttps://gamma.app/docs/Az-energiahordozok-csoportositasa-es-felhasznalasa-ydftq1813oggbz4?mode=doc
Csoportmunka- "Energiahordozó kártyák"
Cél: A tanulók felismerik a különböző energiahordozókat és képesek csoportosítani azokat.
Feladat menete:
-A tanár 4 heterogén összetételű csoportot alakít, minden csoport kap:
-energiahordozó-kártyákat (képekkel és rövid leírással),
-egy nagy lapot két oszloppal: „MEGÚJULÓ” és „NEM MEGÚJULÓ”.
A csoportok feladata:
– helyezzék be a kártyákat a megfelelő oszlopba
– írják mellé, mire használható, és milyen előnyei/hátrányai vannak
– készítsenek egy rövid mini-prezentációt
„Miért fontos ez az energiahordozó?” kérdéssel.- Bemutatás:
– Minden csoport kiválaszt egy szóvivőt
– Rövid bemutatás következik
– Tanári visszajelzés: pozitívumok, pontosítások
- Óra végi összefoglalás:
Kérdések a tanulókhoz (kézfeltartásos villámkérdések):
– Mondj 2 megújuló energiahordozót!
– Mondj 2 nem megújulót!
– Mi a fő különbség a két csoport között?
- Értékelés-Önértékelés- "Energia hőmérőm"
A tanulók kapnak egy kis papírt 3 értékelési mondattal, amelyet kipipálnak vagy röviden kitöltenek:
- Megértettem, hogyan csoportosítjuk az energiahordozókat.
- A csoportmunkában aktívan részt vettem.
- Ma megtanultam valami újat az energiáról.
A tanár összegyűjti vagy a tanulók beragasztják a füzetbe.
Szóbeli értékelés, tanulói tevékenységek megfigyelése: nem csak a végeredmény, hanem a tanulási folyamat közben is jelen van a visszacsatolás.
Formatív visszajelzés: villámkérdések alapján, amelyek felmérik a diákok megértését (valós idejű információ).
Tanulói önértékelés: A diákok értékelik a saját munkájukat a megadott szempontok alapján.
Összegző zárókérdések.: rövid visszajelzés arról, hogy a tanulók milyen mértékben sajátították el az ismeretanyagot.
Csoportmunka: heterogén csoportok kialakítása, ahol egymást segítik a diákok.
Individuális munka: saját tempójú feladatmegoldások.
Értékelési differenciálás: folyamatos visszajelzés nem csak a végeredmény, hanem a tanulási folyamat közben is.
Házi feladat:
A tanulók válasszanak egy-egy energiahordozót, és írjanak 5 mondatot arról,
– hogyan termel energiát,
– hol használjuk,
– milyen előnyei és hátrányai vannak!