Vrsta učne ure/projektnega načrta
načrt lekcije
Sector
Természettudományok, matematika és statisztika
Tema, učno področje
Energiagazdálkodás
Razred
Kompetence/spretnosti, ki jih je treba razviti
Digitális készségek
Kommunikáció és együttműködés
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Strokovne kompetence in spretnosti, ki jih je treba razviti
Természettudományos kompetenciák, szociális és állampolgári kompetenciák
Metoda poučevanja
Kooperatív csoportmunka
Predmet(-i) javnega izobraževanja
Cilji učenja in razvoja
Az óravázlat célja, hogy a tanulók megismerjék a legfontosabb energiaforrásokat, tisztába legyenek azzal, hogy a mindennapi életük során mennyi mindenhez használnak energiát
Koncepti
Energiahordozó, megújuló energia, nem megújuló energia, fenntarthatóság
Potrebna orodja
okostelefon, okostábla, internet, energiahordozó-kártyák
Trajanje
90
Gradiva, ki se izdajo pred poukom ali za projekt

Elő-feladatként a tanulók minél több olyan mindennapi tevékenységet gyűjtsenek össze, ami energiafelhasználással jár.

Uvodni del učne ure / Priprave na projekt

Ráhangolódás:

  • Tanár:
    Rövid bevezető kérdések:
    „Miből nyerjük az energiát a mindennapokban?”
    „Mit gondoltok, meddig állnak rendelkezésünkre a jelenlegi energiaforrások?”
  • Kisfilm lejátszása 
    https://www.youtube.com/watch?v=1kUE0BZtTRc
    Cél: érdeklődés felkeltése, érzelmi motiváció.
  • Beszélgetés:
    – Mit láttatok a filmben?
    – Mely energiahordozók tűntek számotokra ismerősnek?
Izvajanje učne ure/projekta

Új tartalom feldolgozása:

  • Tanári magyarázat-energiahordozók csoportosítása és felhasználásuk ppt. alapján

ttps://gamma.app/docs/Az-energiahordozok-csoportositasa-es-felhasznalasa-ydftq1813oggbz4?mode=doc

  • Csoportmunka- "Energiahordozó kártyák"

    Cél: A tanulók felismerik a különböző energiahordozókat és képesek csoportosítani azokat.

    Feladat menete:

    -A tanár 4 heterogén összetételű csoportot alakít, minden csoport kap:

    -energiahordozó-kártyákat (képekkel és rövid leírással),

    -egy nagy lapot két oszloppal: „MEGÚJULÓ” és „NEM MEGÚJULÓ”.

    A csoportok feladata:
    – helyezzék be a kártyákat a megfelelő oszlopba
    – írják mellé, mire használható, és milyen előnyei/hátrányai vannak
    – készítsenek egy rövid mini-prezentációt
    „Miért fontos ez az energiahordozó?” kérdéssel.

  • Bemutatás:

– Minden csoport kiválaszt egy szóvivőt
– Rövid bemutatás következik
– Tanári visszajelzés: pozitívumok, pontosítások

  • Óra végi összefoglalás:

Kérdések a tanulókhoz (kézfeltartásos villámkérdések):
– Mondj 2 megújuló energiahordozót!
– Mondj 2 nem megújulót!
– Mi a fő különbség a két csoport között?

  • Értékelés-Önértékelés- "Energia hőmérőm"

A tanulók kapnak egy kis papírt 3 értékelési mondattal, amelyet kipipálnak vagy röviden kitöltenek:

  1. Megértettem, hogyan csoportosítjuk az energiahordozókat.
  2. A csoportmunkában aktívan részt vettem.
  3. Ma megtanultam valami újat az energiáról.

A tanár összegyűjti vagy a tanulók beragasztják a füzetbe.

Digitalne naprave, ki se uporabljajo za ustvarjanje lastne vsebine
ChatGPT
Gamma.app - prezentáció készítő
Google NotebookLM
Načrt vrednotenja

Szóbeli értékelés, tanulói tevékenységek megfigyelése: nem csak a végeredmény, hanem a tanulási folyamat közben is jelen van a visszacsatolás.

Formatív visszajelzés: villámkérdések alapján, amelyek felmérik a diákok megértését (valós idejű információ).

Tanulói önértékelés: A diákok értékelik a saját munkájukat a megadott szempontok alapján.

Összegző zárókérdések.: rövid visszajelzés arról, hogy a tanulók milyen mértékben sajátították el az ismeretanyagot.

Diferenciacija

Csoportmunka: heterogén csoportok kialakítása, ahol egymást segítik a diákok.

Individuális munka: saját tempójú feladatmegoldások.

Értékelési differenciálás: folyamatos visszajelzés nem csak a végeredmény, hanem a tanulási folyamat közben is.

Domača naloga, projektna naloga

Házi feladat:

A tanulók válasszanak egy-egy energiahordozót, és írjanak 5 mondatot arról,
– hogyan termel energiát,
– hol használjuk,
– milyen előnyei és hátrányai vannak!