Plantyp
Unterrichtsplan
Bereich
Természettudományok, matematika és statisztika
Thema, Lernbereich
Energiagazdálkodás
Klasse
Kompetenzen, zu entwickelnde Fähigkeiten
Digitális készségek
Kommunikáció és együttműködés
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Berufliche Kompetenzen, zu entwickelnde Fähigkeiten
Természettudományos kompetenciák, szociális és állampolgári kompetenciák
Unterrichtsmethode
Kooperatív csoportmunka
Allgemeine(s) Fach,Fächer
Lern- und Entwicklungsziele
Az óravázlat célja, hogy a tanulók megismerjék a legfontosabb energiaforrásokat, tisztába legyenek azzal, hogy a mindennapi életük során mennyi mindenhez használnak energiát
Konzepte
Energiahordozó, megújuló energia, nem megújuló energia, fenntarthatóság
Erforderliche Werkzeuge
okostelefon, okostábla, internet, energiahordozó-kártyák
Dauer
90
Vorab veröffentlichte Projektmaterialien

Elő-feladatként a tanulók minél több olyan mindennapi tevékenységet gyűjtsenek össze, ami energiafelhasználással jár.

Einführungsteil und Vorbereitung des Unterrichts- / Projektplans

Ráhangolódás:

  • Tanár:
    Rövid bevezető kérdések:
    „Miből nyerjük az energiát a mindennapokban?”
    „Mit gondoltok, meddig állnak rendelkezésünkre a jelenlegi energiaforrások?”
  • Kisfilm lejátszása 
    https://www.youtube.com/watch?v=1kUE0BZtTRc
    Cél: érdeklődés felkeltése, érzelmi motiváció.
  • Beszélgetés:
    – Mit láttatok a filmben?
    – Mely energiahordozók tűntek számotokra ismerősnek?
Umsetzung des Unterrichts / Projektplans

Új tartalom feldolgozása:

  • Tanári magyarázat-energiahordozók csoportosítása és felhasználásuk ppt. alapján

ttps://gamma.app/docs/Az-energiahordozok-csoportositasa-es-felhasznalasa-ydftq1813oggbz4?mode=doc

  • Csoportmunka- "Energiahordozó kártyák"

    Cél: A tanulók felismerik a különböző energiahordozókat és képesek csoportosítani azokat.

    Feladat menete:

    -A tanár 4 heterogén összetételű csoportot alakít, minden csoport kap:

    -energiahordozó-kártyákat (képekkel és rövid leírással),

    -egy nagy lapot két oszloppal: „MEGÚJULÓ” és „NEM MEGÚJULÓ”.

    A csoportok feladata:
    – helyezzék be a kártyákat a megfelelő oszlopba
    – írják mellé, mire használható, és milyen előnyei/hátrányai vannak
    – készítsenek egy rövid mini-prezentációt
    „Miért fontos ez az energiahordozó?” kérdéssel.

  • Bemutatás:

– Minden csoport kiválaszt egy szóvivőt
– Rövid bemutatás következik
– Tanári visszajelzés: pozitívumok, pontosítások

  • Óra végi összefoglalás:

Kérdések a tanulókhoz (kézfeltartásos villámkérdések):
– Mondj 2 megújuló energiahordozót!
– Mondj 2 nem megújulót!
– Mi a fő különbség a két csoport között?

  • Értékelés-Önértékelés- "Energia hőmérőm"

A tanulók kapnak egy kis papírt 3 értékelési mondattal, amelyet kipipálnak vagy röviden kitöltenek:

  1. Megértettem, hogyan csoportosítjuk az energiahordozókat.
  2. A csoportmunkában aktívan részt vettem.
  3. Ma megtanultam valami újat az energiáról.

A tanár összegyűjti vagy a tanulók beragasztják a füzetbe.

Verwendete Anwendungen
ChatGPT
Gamma.app - prezentáció készítő
Google NotebookLM
Evaluierungsplan

Szóbeli értékelés, tanulói tevékenységek megfigyelése: nem csak a végeredmény, hanem a tanulási folyamat közben is jelen van a visszacsatolás.

Formatív visszajelzés: villámkérdések alapján, amelyek felmérik a diákok megértését (valós idejű információ).

Tanulói önértékelés: A diákok értékelik a saját munkájukat a megadott szempontok alapján.

Összegző zárókérdések.: rövid visszajelzés arról, hogy a tanulók milyen mértékben sajátították el az ismeretanyagot.

Differenzierung

Csoportmunka: heterogén csoportok kialakítása, ahol egymást segítik a diákok.

Individuális munka: saját tempójú feladatmegoldások.

Értékelési differenciálás: folyamatos visszajelzés nem csak a végeredmény, hanem a tanulási folyamat közben is.

Hausaufgabe, Projektaufgabe

Házi feladat:

A tanulók válasszanak egy-egy energiahordozót, és írjanak 5 mondatot arról,
– hogyan termel energiát,
– hol használjuk,
– milyen előnyei és hátrányai vannak!