Weboldal fejlesztésének szerepkörei – Óraterv

Terv típusa
Óraterv
Szektor
Információs és kommunikációs technológiák
Témakör, tanulási terület
Önismeret, HTML és CSS ismétlés
Évfolyam
Fejlesztendő "puha" kompetenciák, készségek
Digitális készségek
Kezdeményezés és önirányítás
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Rugalmasság és alkalmazkodókészség
Fejlesztendő szakmai vagy közismereti tantárgyhoz kapcsolódó készségek
Kommunikáció, logikus és struktúrális gondolkodás
Tanítási, tanulásszervezési módszer
csoportmunka
Élményalapú tanulás
kooperatív tanulás
Tanulási, fejlesztési célok
A weboldal fejlesztés 3 szerepkörét ismerik meg a diákok, és egyszerű feladatok segítségével kipróbálhatják magukat bennük.
Fogalmak
önismeret, kommunikáció, projekt, feladat megosztás, weblap, HTML elemek, CSS szabályok, szelektor, formázás
Szükséges eszközök
számítógép, telefon
Időtartam
45 perc
Előre kiadott anyagok

20 fogalom az ismétléshez:

  • Honlap (website)
  • Weblap (webpage)
  • HTML (HyperText Markup Language)
  • CSS (Cascading Style Sheets)
  • Böngésző
  • HEAD elem
  • BODY elem
  • H1–H6 címsorok
  • P elem (paragraph)
  • IMG elem
  • A elem (anchor/link)
  • UL/OL lista
  • DIV elem
  • CLASS attribútum
  • ID attribútum
  • CSS szelektor
  • Color tulajdonság
  • Background-color tulajdonság
  • Font-family tulajdonság
  • Margin és Padding tulajdonságok

 

10 téma a honlap készítéshez:

  • Kedvenc filmem / sorozatom – rövid leírás, szereplők, plakát vagy kép.
  • Kedvenc sportágam – szabályok, híres sportolók, illusztráció vagy fotó.
  • Egy híres város bemutatása – látnivalók, térkép/kép, rövid történet.
  • Állatok világa – egy választott állat részletes bemutatása képpel.
  • Kedvenc zenekarom / előadóm – rövid életrajz, albumok, fotó.
  • Kedvenc könyvem – tartalomismertető, főszereplők, idézet, borítókép.
  • Iskolai élet – osztály, órarend, iskolai programok képekkel.
  • Egészséges életmód – táplálkozási tippek, sport, illusztráció.
  • Természeti jelenségek – pl. vulkánok, viharok, sarki fény képekkel.
  • Technológiai érdekességek – pl. robotok, mesterséges intelligencia, okostelefonok.
Bevezető rész, előkészítés
  1. HTML/CSS ismétlés egy mentimeter vagy hasonló telefonról vagy számítógépről elvégezhető felmérés alapján. A diákok beküldenek 3 szót, melyek a már tavaly megismert HTML/CSS, esetleg Bootstrap fogalmait nevezik meg. A szavakat egy listába összesítjük. Két fős csapatokat alkotunk, minden csoport kap egy szót a listából, melyet az MI segítségével példával együtt legfeljebb 3 mondatban kell bemutatni. Az elkészített anyagot a Google Osztályteremben leadják. 8 perc.
  2. A 3 szerepkör bemutatása: programozó (HTML), dizájner (CSS), tartalomkészítő és koordinátor. Akár MI eszköz segítségével az egyes szerepkörökhöz szükséges készségeket gyűjtjük össze, majd minden diák besorolja magát egy szerepkörbe. 8 perc
Megvalósítás részletes tervezése
  1. A diákok 3 fős csapatokat alkotnak, felhasználva a bevezetés végén megszületett önbesorolásaik alapján. Ha szükséges 4 fős csapatot kell alkotni, a 2 fős nem megfelelő. 2 perc
  2. A csapatok egy honlapot készítenek el, egy előre megadott témához, előre megadott elrendezés és durva terv alapján a megbeszélt és kiválasztott szerepkörükben. A felmerülő problémákat és kérdéseket egymással megbeszélve oldják meg. A tartalom előállításához és a dizájn kialakításához ismét fel lehet használni MI eszközöket. Lehetőség van képek vagy ábrák generálására is. A feladatot a szerepkörök felcserélésével és más-más témákkal összesen háromszor kell végrehajtani. 24 perc
  3. Önértékelés, megbeszélés. Minden diák beküldi a 2 szerepkör nevét, amelyek a legjobban tetszettek. Röviden megbeszéljük az így összegyűjtött statisztikát. 3 perc
Tananyagkészítéshez és az órai munkához használt alkalmazás
ChatGPT
Copilot
Gemini
Google Tanterem
Mentimeter
Egyéb, az előző listában nem szereplő digitális eszköz
Sora, vagy egyéb képgenerátor
Értékelési terv
  1. Az első, fogalom bemutató feladatot szóban, az egész csoportra értelmezve lehet értékelni. Szempontok: alaposság, érthetőség és a példa minősége.
  2. A második feladatban elkészült három honlapot kell értékelni, a gyorsaság, a tervhez való ragaszkodás és egyéni ötletek alapján, írásban, de szóban megbeszélve a diákokkal.
Feladatok
  1. A menti.com vagy hasonló oldal segítségével gyűjtük össze az ismétlendő témakör fontosabb fogalmait.
  2. A kialakított listából 2 fős csapatok ismertetik meg a fogalmakat.
  3. A 3 szerepkör felcserélésével 3 honlapot készítenek a diákok. A honlap témáját és elrendezését az előre megadott listából kell kiválasztani.