Front-end and back-end development – Óraterv

Terv típusa
Óraterv
Szektor
Oktatás
Információs és kommunikációs technológiák
Témakör, tanulási terület
Front-end és back-end területek fogalmai, alap szókincse
Szakmai tantárgy(ak)
Fejlesztendő "puha" kompetenciák, készségek
Digitális készségek
Információs műveltség
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Fejlesztendő szakmai vagy közismereti tantárgyhoz kapcsolódó készségek
A front-end és back-end alap szókincsének megtanulása, alkalmazása, együttműködés, beszédkészség fejlesztése
Tanítási, tanulásszervezési módszer
szakértői mozaik
Felfedeztető tanulás
Kooperatív csoportmunka
Játékalapú tanulás
Közismereti tantárgy(ak)
Tanulási, fejlesztési célok
Az óra végére a diákok megismerik és képesek lesznek helyesen használni a front-end és back-end development alap szókincsét.
Fogalmak
front-end, back-end, full-stack developer
Szükséges eszközök
papír, ceruza, toll, telefon
Időtartam
45 perc
Óra előtt vagy projekthez kiadott anyagok

1- Csoportos feladathoz ismertető szöveg

2. feladatlap

Az óra / projekt bevezető része, előkészítése
  1. Kinyomtatjuk a magyarázó szövegeket, vagy feltöltjük a  közös csoportba ( Teams stb), a feladatokat kinyomtatjuk. Az új szavakat szókártyákra írjuk és annyi példányt csinálunk belőlük, ahány 3 fős csoportunk lesz.

2. A táblára felírjuk Front-end development és közösen készítünk gondolattérképet hozzá a táblán, kinek melyik szó jut eszébe ezzel a témával kapcsolatban.

3. Word art-ban szófelhőt készítünk közösen a back-end development -re, ezt közösen meg is nézzük, amikor már mindenki írt hozzá saját ötletet ( pár perc).

Az óra / projekt megvalósításának tervezése

A bevezető gondolattérképek után 3 fős csoportokba osztjuk a tanulókat. A feltöltött anyag első felében információt találunk arról, mi a front-end, back-end development és mi a feladata a full-stack developernek. Ezeket szétosztjuk ( előtte kinyomtatjuk, szétvágjuk) a csoportokban, majd adunk 5 percet, hogy a tanulók elolvassák, megérték, feldolgozzák a kapott szöveget, próbálják memorizálni, aláhúzzák a lényeget. Telefon használható közben az ismeretlen szavak megértéséhez, de a tanár is megy körbe és lehet tőle kérdezni. 

Amikor készen állunk a kapott információ megosztására, a csoportokban mindenki elmondja a rá eső részt. A többiek, akik hallgatják visszakérdezhetnek, beszélhetnek erről, hozzátehetik az általuk ismert, témával kapcsolatos információt.

Amint készen vannak, közösen megválaszolják a kérdéseket, amiket a közben kiadott feladatlapon láthatnak.

Miután készen vannak, a csoportok kicserélik a feladatlapjaikat, kijavítják egymásét, miközben ellenőrizzük a válaszokat.

Ezután a 2-es és 3-as feladatot egyénileg oldják meg. Ellenőrizzük.

A négyes feladatot párokban beszélik meg, majd ellenőrizzük ezt is.

Végül Újra 3 fős csoportokba rendeződünk, de most másokkal, nem az első csoport tagjaival. A csoportok megkapják a szókártyákat. A szavakkal felfelé szétterítik őket az asztalokon maguk előtt, körben ülnek nagyjából. Az első tanuló kiválaszt egy szót, mond rá egy definíciót. Amelyik diáktárs kitalálja először, megkapja a kártyát. Utána a következő diák mond egy definíciót és így tovább. A győztes az, akinek a legtöbb kártyája lesz a végén. Ezt közösen meg is beszéljük, hogy kinek sikerült a legtöbbet kitalálnia az adott csoportból. 

Tananyagkészítéshez és az órai munkához használt alkalmazás
ChatGPT
Wordart
Értékelési terv

Szóbeli értékelés, fejlesztő/formatív értékelés

Differenciálás

A csoportok eltérő tempóban haladhatnak a szövegfeldolgozásnál és az egyéni feladatoknál is, valamint a definiálós játéknál is. Az ellenőrzéseknél érjük el mindig ugyanazt a pontot.

Házi feladat, projektfeladat

10 szót kiválasztani az újak közül és írni velük egy történetet a chat GPT segítségével. A történet lyukas szöveg formájában kerül feltöltésre a csoportba, a szöveg felett megadva a használható szavakat plusz egy kakukktojást. Ezekből oldunk meg gyakorlásképpen a következő órán.