- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges
Terv típusa
Óraterv
Szektor
Művészetek és humán tudományok
Témakör, tanulási terület
Magyarország középkori története
Évfolyam
Fejlesztendő "puha" kompetenciák, készségek
Digitális készségek
Kommunikáció és együttműködés
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Fejlesztendő szakmai vagy közismereti tantárgyhoz kapcsolódó készségek
térben és időben tájékozódás
Tanítási, tanulásszervezési módszer
csoportmunka
Közismereti tantárgy(ak)
Tanulási, fejlesztési célok
térképolvasási-és értelmezési készség, szövegértési
Fogalmak
vármegye, ispán, egyházmegye, kereszténység, Szent Korona, törvények, ezüstdénár, tized,
Időtartam
45 perc
Óra előtt vagy projekthez kiadott anyagok
Fordított osztályterem módszer: Előzetes feladat: Szent István törvényeinek elemzéséhez Nézze meg legalább egy ismeretlen fogalom jelentését az MI-vel
Az óra / projekt bevezető része, előkészítése
Ráhangolódás (5 perc)
- Bevezető kérdés: Mikor ünnepeljük Szent István államszervező munkáját?
Tanári motiváció: Koronázási ékszerekről kvíz (kép: Szent Korona)
Az óra / projekt megvalósításának tervezése
Új ismeretek feldolgozása (25 perc)
✅ Frontális magyarázat és interaktív beszélgetés (15 perc)
- Témák:
- Kereszténység felvétele és az egyházszervezés
- A vármegyerendszer kialakulása
- Szent István törvényei és azok hatása ( forráselemzés MI-vel)
- Királyi hatalom jelképei (kép: ezüstdénár)
- trónutódlás, államalapítás jelentősége
- Kérdések a tanulókhoz:
- Miért volt szükség a kereszténység felvételére?
- Hogyan segítette az ispán a királyt?
- Előzetes feladat ellenőrzése: Milyen fogalom magyarázatokat találtál az MI-vel Szent István törvényeiben.
✅ Térképes feladat (10 perc)
Csoportmunka (2-3 fős csoportokban)
- Feladat: A tanulók kapnak egy térképet a 11. századi Magyarországról az interaktív táblán (Mozaweb Mozaik feladatgyűjtemény topográfia érettségire 2024, 63 o./4 f.)
- Kérdések:
- Írjátok fel az I. István által alapított tíz egyházmegye központját!
- Írjatok jelmagyarázatot a térképjelek mellé!
- Válaszolj a kérdésre! Melyik tisztség álla magyar egyházszervezet élén?
Tananyagkészítéshez és az órai munkához használt alkalmazás
ChatGPT
Egyéb, az előző listában nem szereplő digitális eszköz
Mozaweb
Értékelési terv
- Értékelés: A tanár visszacsatolást ad a tanulók munkájáról, órai munka jegyet kapnak a legügyesebbek.
Differenciálás
✅ Differenciált ellenőrzés – (15 perc)
1️⃣ Könnyű csoport (alapvető ismeretek, totó, 5 kérdés)
- Ki volt Szent István apja? (a) Géza fejedelem (b) I. László (c) Koppány
- Mikor koronázták meg Szent Istvánt? (a) 996 (b) 1000/1001 (c) 1038
- Mi volt a vármegyék élén álló vezető neve? (a) Ispán (b) Kancellár (c) Főkapitány
- Melyik vallást vezette be Szent István? (a) Iszlám (b) Kereszténység (c) Zsidó vallás
- Mi lett Szent István államalapító tevékenységének következménye? (a) Központosított állam (b) Hűbéri anarchia (c) Római uralom
2️⃣ Közepes csoport (elemző ismeretek, 3 kérdés)
- Milyen szerepet játszott a kereszténység a hatalom megszilárdításában?
- Miért osztotta fel Szent István az országot vármegyékre?
- Hogyan segítette a törvényhozás az állam működését?
3️⃣ Nehéz csoport (összetettebb kérdések, 3 kérdés)
- Miért volt előnyös Szent István számára, hogy a Német-római Császársággal jó kapcsolatot ápolt?
- Hogyan biztosította a trónutódlást Szent István?
Miért volt veszélyes a belső ellenállás Szent István uralkodására?
Házi feladat, projektfeladat
- Szorgalmi feladat: Írj rövid fogalmazást internet segítségével, Szent István szentté avatásáról!