Szent István király államszervezése – lesson / project plan

Type of lesson / project plan
Lesson plan
Sector
Művészetek és humán tudományok
Topic, learning area
Magyarország középkori története
Grade
Competencies, skills to be developed
Digitális készségek
Kommunikáció és együttműködés
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Professional competencies, skills to be developed
térben és időben tájékozódás
Teaching method
csoportmunka
Learning and development goals
térképolvasási-és értelmezési készség, szövegértési
Concepts
vármegye, ispán, egyházmegye, kereszténység, Szent Korona, törvények, ezüstdénár, tized,
Duration
45 perc
Materials released before class or for a project

Fordított osztályterem módszer: Előzetes feladat: Szent István törvényeinek elemzéséhez        Nézze meg legalább egy ismeretlen fogalom jelentését az MI-vel

Introductory part and preparation of the lesson / project plan

Ráhangolódás (5 perc)

  • Bevezető kérdés: Mikor ünnepeljük Szent István államszervező munkáját?
  • Tanári motiváció: Koronázási ékszerekről kvíz (kép: Szent Korona)

     

 

Implementation of the lesson / project plan

Új ismeretek feldolgozása (25 perc)

Frontális magyarázat és interaktív beszélgetés (15 perc)

  • Témák:
    • Kereszténység felvétele és az egyházszervezés
    • A vármegyerendszer kialakulása
    • Szent István törvényei és azok hatása ( forráselemzés MI-vel)
    • Királyi hatalom jelképei (kép: ezüstdénár)
    • trónutódlás, államalapítás jelentősége
  • Kérdések a tanulókhoz:
    • Miért volt szükség a kereszténység felvételére?
    • Hogyan segítette az ispán a királyt?
    • Előzetes feladat ellenőrzése: Milyen fogalom magyarázatokat találtál az MI-vel Szent István törvényeiben.

Térképes feladat (10 perc)
Csoportmunka (2-3 fős csoportokban)

  • Feladat: A tanulók kapnak egy térképet a 11. századi Magyarországról az interaktív táblán (Mozaweb Mozaik feladatgyűjtemény topográfia érettségire 2024, 63 o./4 f.)
  • Kérdések:
    1. Írjátok fel az I. István által alapított tíz egyházmegye központját!
    2. Írjatok jelmagyarázatot a térképjelek mellé!
    3. Válaszolj a kérdésre! Melyik tisztség álla magyar egyházszervezet élén?
Used digital devices
ChatGPT
Other
Mozaweb
Evaluation plan
  • Értékelés: A tanár visszacsatolást ad a tanulók munkájáról, órai munka jegyet kapnak a legügyesebbek.
Differentiation

Differenciált ellenőrzés –  (15 perc)

1️⃣ Könnyű csoport (alapvető ismeretek, totó, 5 kérdés)

  • Ki volt Szent István apja? (a) Géza fejedelem (b) I. László (c) Koppány
  • Mikor koronázták meg Szent Istvánt? (a) 996 (b) 1000/1001 (c) 1038
  • Mi volt a vármegyék élén álló vezető neve? (a) Ispán (b) Kancellár (c) Főkapitány
  • Melyik vallást vezette be Szent István? (a) Iszlám (b) Kereszténység (c) Zsidó vallás
  • Mi lett Szent István államalapító tevékenységének következménye? (a) Központosított állam (b) Hűbéri anarchia (c) Római uralom

2️⃣ Közepes csoport (elemző ismeretek, 3 kérdés)

  • Milyen szerepet játszott a kereszténység a hatalom megszilárdításában?
  • Miért osztotta fel Szent István az országot vármegyékre?
  • Hogyan segítette a törvényhozás az állam működését?

3️⃣ Nehéz csoport (összetettebb kérdések, 3 kérdés)

  • Miért volt előnyös Szent István számára, hogy a Német-római Császársággal jó kapcsolatot ápolt?
  • Hogyan biztosította a trónutódlást Szent István?
  • Miért volt veszélyes a belső ellenállás Szent István uralkodására?

     

Homework, project task
  • Szorgalmi feladat: Írj rövid fogalmazást internet segítségével, Szent István szentté avatásáról!