A középkori város – Óraterv

Terv típusa
Óraterv
Bővebb szakterület
Társadalomtudományok
Témakör, tanulási terület
Egyetemes középkor-középkori város
Évfolyam
Fejlesztendő "puha" kompetenciák, készségek
Digitális készségek
Információs műveltség
Kezdeményezés és önirányítás
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Feljesztendő szakmai/tantárgyi készségek
Új anyag feldolgozása csoportmunkában
Tanítási, tanulásszervezési módszer
csoportmunka AI-alapú
Közismereti tantárgy(ak)
Tanulási, fejlesztési célok
Megérteni, hogyan alakultak ki a középkori városok, milyen szerkezettel és intézményekkel rendelkeztek. Áttekinteni a városi polgárok helyzetét, jogaikat és kötelességeiket. Digitális kompetencia fejlesztése: AI-eszközök használata
Fogalmak
vásár, piac, polgár, önkormányzat, céh, mester, kontár, kommuna, városi tanács, Hanza és Levantei kereskedelem
Szükséges eszközök
okostelefon, laptop, projektor, tankönyv
Időtartam
45 perc
Előre kiadott anyagok

https://nat2012.nkp.hu/tankonyv/tortenelem_9/lecke_04_029 

Történelem tankönyv középkori városról szóló fejezete.

Tanár által kiadott segédanyag

 

Bevezető rész, előkészítés

1. Ráhangolódás (5 perc)

  • Tanári kérdés: „Mi különböztette meg a várost a falutól a középkorban?”
  • Kulcsszó a táblán: „A város levegője szabaddá tesz”.
Megvalósítás részletes tervezése

2. Csoportmunka (25 perc)

A diákok 4 csoportban dolgoznak. Minden csoport egy-egy témát dolgoz fel, források és AI-eszközök segítségével, majd prezentációt készít (max. 4–5 diával).

1. csoport – Város szerkezete és mindennapjai

  • Forrás: középkori utazó leírása a város utcáiról.
  • Feladat: mutassátok be a város szerkezetét, és készítsetek vizuális bemutatót a mindennapi életről.
  • AI-eszköz: képgenerátor használata középkori utca vizualizálására.

Forrás:
„A városfalakon belül szűk utcák kanyarognak, ahol a házak emeletei szinte összeérnek. Az utcán zajlik a piac, s mindenütt árusok kínálják portékájukat. A szagok erősek, mert a szennyvizet sokszor az utcára öntik.” (XIV. századi leírás)

Feladatok:

  1. Mutassátok be a középkori város szerkezetét (fal, piactér, utcák, házak).
  2. Milyen problémákat okozott a zsúfoltság és a higiénia hiánya?
  3. Rajzoljatok vagy készítsetek vázlatot egy tipikus középkori utcarészletről!

AI-használat:

  • Kérjetek az AI-tól képet egy „középkori városi utcáról” a fenti leírás alapján, majd hasonlítsátok össze a forrással.
  • Írjátok fel a plakátra: „AI által generált kép” (ha használtok ilyet).
  • Forrás: középkori utazó leírása a város utcáiról.
  • Feladat: mutassátok be a város szerkezetét, és készítsetek vizuális bemutatót a mindennapi életről.
  • AI-eszköz: képgenerátor használata középkori utca vizualizálására.

2. csoport – Gazdasági élet

  • Forrás: céhszabály-részlet.
  • Feladat: magyarázzátok el a céhek működését, mutassatok be egy vásárt.
  • AI-eszköz: kérjetek AI-tól egy egyszerű magyarázatot, majd készítsetek kreatív hirdetményt egy céhes műhelyhez.

Forrás:
„Aki rossz minőségű árut készít, azt a céh tagjai megbüntetik. Senki sem dolgozhat éjjel, mert így nem látható, hogy jól végzi-e munkáját. A mesterek nem vehetnek fel túl sok segédet, nehogy más kárára gazdagodjanak.” (XIII. századi céhszabály)

Feladatok:

  1. Mit szabályozott a céh, és miért volt erre szükség?
  2. Hogyan védte a céh a mestereket, és hogyan korlátozta őket?
  3. Írjatok egy rövid „céhes hirdetményt” egy mester műhelyéhez (pl. „Kovácsmester műhelye új segédet keres”).

AI-használat:

  • Kérjétek meg az AI-t, hogy magyarázza el a céhszabály lényegét egyszerű hétköznapi nyelven.
  • Kérhettek az AI-tól plakát-ötletet vagy szlogent a céhes hirdetményhez.

3. csoport – Társadalom és jogok

  • Forrás: városi kiváltságlevél.
  • Feladat: mutassátok be a polgárjog előnyeit, és készítsetek rövid jelenetet („városi tanács gyűlése”), amit prezentációban rögzítetek.
  • AI-eszköz: írassatok rövid beszédet egy polgár vagy a bíró nevében.

Forrás:
„A város polgárai szabadon választhatnak bírót és tanácsot. Nem tartoznak földesúri szolgáltatásokkal, csak a város közös adóit fizetik. A városfalakon belül lakók polgárjogot élveznek.” (Kiváltságlevél-részlet)

Feladatok:

  1. Milyen jogokat biztosított a kiváltságlevél a város polgárainak?
  2. Mit jelenthetett a középkori mondás: „A város levegője szabaddá tesz”?
  3. Játsszatok el egy rövid jelenetet: városi tanács választ új bírót!

AI-használat:

  • Kérjétek meg az AI-t, hogy írjon egy rövid beszédet egy városi polgár vagy a bíró nevében.
  • Használjátok ezt inspirációnak a szerepjátékhoz.

4. csoport – Vallás és kultúra

  • Forrás: katedrális építéséről szóló krónika.
  • Feladat: mutassátok be, miért volt a katedrális a város szíve, és hogyan vált a város a kultúra központjává.
  • AI-eszköz: katedrális illusztráció készíttetése + ünnepi beszéd generálása.

Forrás:
„A város apraja-nagyja részt vett a katedrális építésében. A gazdagok pénzzel segítették, a céhek saját oltárokat állítottak benne. Az épület nemcsak az istentiszteletek színhelye volt, hanem a város büszkesége is.” (Krónikarészlet)

Feladatok:

  1. Miért volt a katedrális a középkori város központja?
  2. Hogyan kapcsolódott össze a vallás és a gazdasági élet (céhek, adományok)?
  3. Mutassátok be, miért váltak a városok a kultúra központjaivá (pl. egyetemek).

AI-használat:

  • Kérjetek az AI-tól képet egy középkori katedrálisról, majd hasonlítsátok össze a tankönyvben lévővel.
  • Kérjétek az AI-t, hogy fogalmazzon meg egy rövid ünnepi szöveget, amelyet a katedrális felszentelésekor mondhattak.

Prezentációk bemutatása (10 perc)

  • Minden csoport 2–3 percben bemutatja a saját prezentációját.
  • A többiek jegyzetelnek, kérdezhetnek.

Lezárás és reflektálás (5 perc)

  • Közös beszélgetés: „Miért vált a város a középkori társadalom motorjává?”
  • Rövid reflexió az AI-eszközök használatáról: miben segítettek, miben kell óvatosnak lenni velük?

 

Tananyagkészítéshez és az órai munkához használt alkalmazás
Canva
ChatGPT
Értékelési terv

Értékelés

  • A prezentációk tartalma és vizualitása.
  • A források és AI-eszközök helyes használata.

A csoportmunka minősége és az órai aktivitás

Az óra folyamán a tanulói csoportokat a tanár szóban értékeli , illetve a diákok egymásnak is adhatnak visszajelzést az egyes csoportok munkájáról.