Plantyp
Unterrichtsplan
Bereich
Társadalomtudományok, újságírás és tájékoztatás
Thema, Lernbereich
Egyetemes középkor-középkori város
Klasse
Kompetenzen, zu entwickelnde Fähigkeiten
Digitális készségek
Információs műveltség
Kezdeményezés és önirányítás
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Berufliche Kompetenzen, zu entwickelnde Fähigkeiten
Új anyag feldolgozása csoportmunkában
Unterrichtsmethode
csoportmunka AI-alapú
Allgemeine(s) Fach,Fächer
Lern- und Entwicklungsziele
Megérteni, hogyan alakultak ki a középkori városok, milyen szerkezettel és intézményekkel rendelkeztek. Áttekinteni a városi polgárok helyzetét, jogaikat és kötelességeiket. Digitális kompetencia fejlesztése: AI-eszközök használata
Konzepte
vásár, piac, polgár, önkormányzat, céh, mester, kontár, kommuna, városi tanács, Hanza és Levantei kereskedelem
Erforderliche Werkzeuge
okostelefon, laptop, projektor, tankönyv
Dauer
45 perc
Vorab veröffentlichte Projektmaterialien

https://nat2012.nkp.hu/tankonyv/tortenelem_9/lecke_04_029 

Történelem tankönyv középkori városról szóló fejezete.

Tanár által kiadott segédanyag

 

Einführungsteil und Vorbereitung des Unterrichts- / Projektplans

1. Ráhangolódás (5 perc)

  • Tanári kérdés: „Mi különböztette meg a várost a falutól a középkorban?”
  • Kulcsszó a táblán: „A város levegője szabaddá tesz”.
Umsetzung des Unterrichts / Projektplans

2. Csoportmunka (25 perc)

A diákok 4 csoportban dolgoznak. Minden csoport egy-egy témát dolgoz fel, források és AI-eszközök segítségével, majd prezentációt készít (max. 4–5 diával).

1. csoport – Város szerkezete és mindennapjai

  • Forrás: középkori utazó leírása a város utcáiról.
  • Feladat: mutassátok be a város szerkezetét, és készítsetek vizuális bemutatót a mindennapi életről.
  • AI-eszköz: képgenerátor használata középkori utca vizualizálására.

Forrás:
„A városfalakon belül szűk utcák kanyarognak, ahol a házak emeletei szinte összeérnek. Az utcán zajlik a piac, s mindenütt árusok kínálják portékájukat. A szagok erősek, mert a szennyvizet sokszor az utcára öntik.” (XIV. századi leírás)

Feladatok:

  1. Mutassátok be a középkori város szerkezetét (fal, piactér, utcák, házak).
  2. Milyen problémákat okozott a zsúfoltság és a higiénia hiánya?
  3. Rajzoljatok vagy készítsetek vázlatot egy tipikus középkori utcarészletről!

AI-használat:

  • Kérjetek az AI-tól képet egy „középkori városi utcáról” a fenti leírás alapján, majd hasonlítsátok össze a forrással.
  • Írjátok fel a plakátra: „AI által generált kép” (ha használtok ilyet).
  • Forrás: középkori utazó leírása a város utcáiról.
  • Feladat: mutassátok be a város szerkezetét, és készítsetek vizuális bemutatót a mindennapi életről.
  • AI-eszköz: képgenerátor használata középkori utca vizualizálására.

2. csoport – Gazdasági élet

  • Forrás: céhszabály-részlet.
  • Feladat: magyarázzátok el a céhek működését, mutassatok be egy vásárt.
  • AI-eszköz: kérjetek AI-tól egy egyszerű magyarázatot, majd készítsetek kreatív hirdetményt egy céhes műhelyhez.

Forrás:
„Aki rossz minőségű árut készít, azt a céh tagjai megbüntetik. Senki sem dolgozhat éjjel, mert így nem látható, hogy jól végzi-e munkáját. A mesterek nem vehetnek fel túl sok segédet, nehogy más kárára gazdagodjanak.” (XIII. századi céhszabály)

Feladatok:

  1. Mit szabályozott a céh, és miért volt erre szükség?
  2. Hogyan védte a céh a mestereket, és hogyan korlátozta őket?
  3. Írjatok egy rövid „céhes hirdetményt” egy mester műhelyéhez (pl. „Kovácsmester műhelye új segédet keres”).

AI-használat:

  • Kérjétek meg az AI-t, hogy magyarázza el a céhszabály lényegét egyszerű hétköznapi nyelven.
  • Kérhettek az AI-tól plakát-ötletet vagy szlogent a céhes hirdetményhez.

3. csoport – Társadalom és jogok

  • Forrás: városi kiváltságlevél.
  • Feladat: mutassátok be a polgárjog előnyeit, és készítsetek rövid jelenetet („városi tanács gyűlése”), amit prezentációban rögzítetek.
  • AI-eszköz: írassatok rövid beszédet egy polgár vagy a bíró nevében.

Forrás:
„A város polgárai szabadon választhatnak bírót és tanácsot. Nem tartoznak földesúri szolgáltatásokkal, csak a város közös adóit fizetik. A városfalakon belül lakók polgárjogot élveznek.” (Kiváltságlevél-részlet)

Feladatok:

  1. Milyen jogokat biztosított a kiváltságlevél a város polgárainak?
  2. Mit jelenthetett a középkori mondás: „A város levegője szabaddá tesz”?
  3. Játsszatok el egy rövid jelenetet: városi tanács választ új bírót!

AI-használat:

  • Kérjétek meg az AI-t, hogy írjon egy rövid beszédet egy városi polgár vagy a bíró nevében.
  • Használjátok ezt inspirációnak a szerepjátékhoz.

4. csoport – Vallás és kultúra

  • Forrás: katedrális építéséről szóló krónika.
  • Feladat: mutassátok be, miért volt a katedrális a város szíve, és hogyan vált a város a kultúra központjává.
  • AI-eszköz: katedrális illusztráció készíttetése + ünnepi beszéd generálása.

Forrás:
„A város apraja-nagyja részt vett a katedrális építésében. A gazdagok pénzzel segítették, a céhek saját oltárokat állítottak benne. Az épület nemcsak az istentiszteletek színhelye volt, hanem a város büszkesége is.” (Krónikarészlet)

Feladatok:

  1. Miért volt a katedrális a középkori város központja?
  2. Hogyan kapcsolódott össze a vallás és a gazdasági élet (céhek, adományok)?
  3. Mutassátok be, miért váltak a városok a kultúra központjaivá (pl. egyetemek).

AI-használat:

  • Kérjetek az AI-tól képet egy középkori katedrálisról, majd hasonlítsátok össze a tankönyvben lévővel.
  • Kérjétek az AI-t, hogy fogalmazzon meg egy rövid ünnepi szöveget, amelyet a katedrális felszentelésekor mondhattak.

Prezentációk bemutatása (10 perc)

  • Minden csoport 2–3 percben bemutatja a saját prezentációját.
  • A többiek jegyzetelnek, kérdezhetnek.

Lezárás és reflektálás (5 perc)

  • Közös beszélgetés: „Miért vált a város a középkori társadalom motorjává?”
  • Rövid reflexió az AI-eszközök használatáról: miben segítettek, miben kell óvatosnak lenni velük?

 

Verwendete Anwendungen
Canva
ChatGPT
Evaluierungsplan

Értékelés

  • A prezentációk tartalma és vizualitása.
  • A források és AI-eszközök helyes használata.

A csoportmunka minősége és az órai aktivitás

Az óra folyamán a tanulói csoportokat a tanár szóban értékeli , illetve a diákok egymásnak is adhatnak visszajelzést az egyes csoportok munkájáról.