https://nat2012.nkp.hu/tankonyv/tortenelem_9/lecke_04_029
Történelem tankönyv középkori városról szóló fejezete.
Tanár által kiadott segédanyag
1. Ráhangolódás (5 perc)
- Tanári kérdés: „Mi különböztette meg a várost a falutól a középkorban?”
- Kulcsszó a táblán: „A város levegője szabaddá tesz”.
2. Csoportmunka (25 perc)
A diákok 4 csoportban dolgoznak. Minden csoport egy-egy témát dolgoz fel, források és AI-eszközök segítségével, majd prezentációt készít (max. 4–5 diával).
1. csoport – Város szerkezete és mindennapjai
- Forrás: középkori utazó leírása a város utcáiról.
- Feladat: mutassátok be a város szerkezetét, és készítsetek vizuális bemutatót a mindennapi életről.
- AI-eszköz: képgenerátor használata középkori utca vizualizálására.
Forrás:
„A városfalakon belül szűk utcák kanyarognak, ahol a házak emeletei szinte összeérnek. Az utcán zajlik a piac, s mindenütt árusok kínálják portékájukat. A szagok erősek, mert a szennyvizet sokszor az utcára öntik.” (XIV. századi leírás)
Feladatok:
- Mutassátok be a középkori város szerkezetét (fal, piactér, utcák, házak).
- Milyen problémákat okozott a zsúfoltság és a higiénia hiánya?
- Rajzoljatok vagy készítsetek vázlatot egy tipikus középkori utcarészletről!
AI-használat:
- Kérjetek az AI-tól képet egy „középkori városi utcáról” a fenti leírás alapján, majd hasonlítsátok össze a forrással.
- Írjátok fel a plakátra: „AI által generált kép” (ha használtok ilyet).
- Forrás: középkori utazó leírása a város utcáiról.
- Feladat: mutassátok be a város szerkezetét, és készítsetek vizuális bemutatót a mindennapi életről.
- AI-eszköz: képgenerátor használata középkori utca vizualizálására.
2. csoport – Gazdasági élet
- Forrás: céhszabály-részlet.
- Feladat: magyarázzátok el a céhek működését, mutassatok be egy vásárt.
- AI-eszköz: kérjetek AI-tól egy egyszerű magyarázatot, majd készítsetek kreatív hirdetményt egy céhes műhelyhez.
Forrás:
„Aki rossz minőségű árut készít, azt a céh tagjai megbüntetik. Senki sem dolgozhat éjjel, mert így nem látható, hogy jól végzi-e munkáját. A mesterek nem vehetnek fel túl sok segédet, nehogy más kárára gazdagodjanak.” (XIII. századi céhszabály)
Feladatok:
- Mit szabályozott a céh, és miért volt erre szükség?
- Hogyan védte a céh a mestereket, és hogyan korlátozta őket?
- Írjatok egy rövid „céhes hirdetményt” egy mester műhelyéhez (pl. „Kovácsmester műhelye új segédet keres”).
AI-használat:
- Kérjétek meg az AI-t, hogy magyarázza el a céhszabály lényegét egyszerű hétköznapi nyelven.
- Kérhettek az AI-tól plakát-ötletet vagy szlogent a céhes hirdetményhez.
3. csoport – Társadalom és jogok
- Forrás: városi kiváltságlevél.
- Feladat: mutassátok be a polgárjog előnyeit, és készítsetek rövid jelenetet („városi tanács gyűlése”), amit prezentációban rögzítetek.
- AI-eszköz: írassatok rövid beszédet egy polgár vagy a bíró nevében.
Forrás:
„A város polgárai szabadon választhatnak bírót és tanácsot. Nem tartoznak földesúri szolgáltatásokkal, csak a város közös adóit fizetik. A városfalakon belül lakók polgárjogot élveznek.” (Kiváltságlevél-részlet)
Feladatok:
- Milyen jogokat biztosított a kiváltságlevél a város polgárainak?
- Mit jelenthetett a középkori mondás: „A város levegője szabaddá tesz”?
- Játsszatok el egy rövid jelenetet: városi tanács választ új bírót!
AI-használat:
- Kérjétek meg az AI-t, hogy írjon egy rövid beszédet egy városi polgár vagy a bíró nevében.
- Használjátok ezt inspirációnak a szerepjátékhoz.
4. csoport – Vallás és kultúra
- Forrás: katedrális építéséről szóló krónika.
- Feladat: mutassátok be, miért volt a katedrális a város szíve, és hogyan vált a város a kultúra központjává.
- AI-eszköz: katedrális illusztráció készíttetése + ünnepi beszéd generálása.
Forrás:
„A város apraja-nagyja részt vett a katedrális építésében. A gazdagok pénzzel segítették, a céhek saját oltárokat állítottak benne. Az épület nemcsak az istentiszteletek színhelye volt, hanem a város büszkesége is.” (Krónikarészlet)
Feladatok:
- Miért volt a katedrális a középkori város központja?
- Hogyan kapcsolódott össze a vallás és a gazdasági élet (céhek, adományok)?
- Mutassátok be, miért váltak a városok a kultúra központjaivá (pl. egyetemek).
AI-használat:
- Kérjetek az AI-tól képet egy középkori katedrálisról, majd hasonlítsátok össze a tankönyvben lévővel.
- Kérjétek az AI-t, hogy fogalmazzon meg egy rövid ünnepi szöveget, amelyet a katedrális felszentelésekor mondhattak.
Prezentációk bemutatása (10 perc)
- Minden csoport 2–3 percben bemutatja a saját prezentációját.
- A többiek jegyzetelnek, kérdezhetnek.
Lezárás és reflektálás (5 perc)
- Közös beszélgetés: „Miért vált a város a középkori társadalom motorjává?”
- Rövid reflexió az AI-eszközök használatáról: miben segítettek, miben kell óvatosnak lenni velük?
Értékelés
- A prezentációk tartalma és vizualitása.
- A források és AI-eszközök helyes használata.
A csoportmunka minősége és az órai aktivitás
Az óra folyamán a tanulói csoportokat a tanár szóban értékeli , illetve a diákok egymásnak is adhatnak visszajelzést az egyes csoportok munkájáról.