- Prijava ali Registracija za objavo komentarjev
A tanórát megelőzően:
- A tanóra előtt kialakításra került a kollaborációra alkalmas Padlet felület, ahol a tanulók az órán dolgozni fognak.
- Szituációs kártyák elkészítése és nyomtatása
- Mentiméter feladat előkészítése
- Munkalap megszerkesztése
- Technikai eszközök biztosítása
Az óra bevezetése:
- Névsorolvasás, hiányzók rögzítése
- Ráhangoló feladat (lásd óraterv)
1. Ráhangolódás – „Hova tennéd a pénzed?” (5 perc)
Alkamazott digitális eszköz: Mentimeter szófelhő
Módszer: Csoportos beszélgetés tanári moderálással
Kérdés: „Mihez kezdenél 1 millió Ft-tal?” - a diákok Mentiméter alkalmazásával adnak címszavas választ a kérdésre.
- Ki költené el?
- Ki fektetné be?
- Miért így döntene?
Tanári átvezetés: „A megtakarítás nem cél nélküli – ma megismerjük a tudatos befektetési folyamat lépéseit.”
2. Új ismeret átadása – A tudatos befektetési döntések meghozatalának folyamata (15 perc)
Alkalmazott digitális eszköz:
- Interaktív tábla vagy projektor
- ChatGPT, Mindmeister
Módszer: tanári magyarázat (Canva oldalon készített prezentáció)
Munkaforma: Kollaboratív páros munka
- A befektetési cél meghozatala
- A befektetési időtáv fogalma, jelentősége a döntéseinkben
- Kockázatviselés, kockázatok optimalizálása
- Befektetési lehetőségek vizsgálata
- Döntés és pénzügyi tervezés
AI feladat: Kiosztott fogalom definiálása a ChatGPT segítségével és rögzítése a Padlet felületen elkezdett Mindmeister gondolattérképen
https://mm.tt/map/3724289791?t=Ch5pzTKliu
Cél:
- A befektetés folyamatának és kulcskérdéseinek megismerése
- A tanulók együttműködésével, digitális eszközök használatával egy közös tudásbázis létrehozása
3. Kooperatív feladat – Befektetési tanácsadás (12 perc)
Alkalmazott digitális eszköz: Padlet, ChatGPT
Módszer: tanulói kooperáció
Feladat: „4 fős csoportban dolgoztok. Minden csoport kap egy élethelyzetet (pl. fiatal, pályakezdő, családos, nyugdíj előtt álló). A feladatotok, hogy egy strukturált befektetési tervet készítsetek az adott szereplőnek.
Ehhez használjátok az 5 lépéses sablont, és vonjátok be a tanult fogalmakat (pl. kockázat, hozam, EBKM, időtáv, diverzifikáció stb.). AI-eszközt is használhattok tanácskérésre.
A tervet a Padleten fogjátok megosztani.”
Szerepkártyák:
- Zsófi (18 éves gimnazista): 150.000 Ft-ot kapott érettségire. Rövid távon utazásra szeretne költeni, de fontolgatja, hogy félreteszi.
- Ági (24 éves, pályakezdő): Már van egy kis megtakarítása (300.000 Ft) és havi 30.000 Ft-ot tud félretenni. Nem ért a pénzügyekhez.
- Kata és Balázs (fiatal házasok, 29 évesek): Hosszabb távon lakásra gyűjtenek, 2 millió Ft áll rendelkezésükre. Nyitottak a közepes kockázatra.
- Tibor (55 éves): Néhány éven belül nyugdíjba megy. 6 millió Ft megtakarítása van. Fontos számára a biztonság és a gyors hozzáférhetőség.
- Krisztina (40 éves, egyedülálló): 30 millió Ft megtakarítása van. Rendelkezik saját lakással, hitele nincs. Fontos, hogy pénze megőrizze az értékét és gyarapodjon is. Könyvelőként jól kereső és biztos állása van.
Végén a befektetési javaslatok ismertetése az osztály előtt. Rövid megbeszélés, vélemények megvitatása.
4. Csoportos vita – „Mit árul el a grafikon?” (8 perc)
Alkalmazott digitális eszköz: ChatGPT áltat generált grafikon
Módszer: Vita, érvelés
Feladat: A tanulók egy kivetített grafikon alapján összehasonlítják 5 befektetési forma (pl. lekötött betét, állampapír, részvény, ingatlan, arany) hozamát 10 éves időtávon. Ezután értelmezik a különbségeket, majd véleményt alkotnak egy vitaindító kijelentés alapján.
Benjamin Graham: „A befektetés nem attól biztonságos, hogy biztosnak tűnik.”
5. Összegzés, reflexió – „Tanulságkártyák” (5perc)
Alkalmazott digitális eszköz: Padlet, korábban készített gondolattérkép
Módszer: reflexió, önálló véleményalkotás
Tevékenység: Az órán tanult ismeretek rövid összefoglalása – visszacsatolás a gondolattérképre; házi feladat kiosztása
Feladat: Padleten történő bejegyzéssel mindenki külön-külön fejezze be az alább elkezdett mondatokat:
- „Amit ma biztosan megjegyzek:…”
- „Amit otthon elmesélnék:…”
- „Amit ma tanultam magamról mint befektetőről:…”
- Szóbeli visszacsatolás (aktív részvétel)
- Tanári megfigyelés (fogalomalkotás, digitális kompetencia)
- Csoportos produktum értékelése (együttműködés, szakmai tartalom)
- Vita értékelése (érvelési készség)
- Írásos reflexió értékelése (önreflexió, önálló gondolkodás)
Csoportok megalkotása során történik a differenciálás.
Házi feladat:
Az alábbi linken található kisfilm megtekintése, jegyzetkészítés: https://youtu.be/81HZssA1BsE