- Accedi o registrati per poter commentare
Diákoldali segédlet
Csatolva
Az előkészítés során a tanulók egy gyors digitális ismétlő feladattal (Socrative) áttekintik a csapat–csoport különbségeit, amelyek a Belbin-szerepek értelmezéséhez szükséges alapot adják. A tanár ezt követően irányított beszélgetést kezdeményez arról, hogyan érzik magukat különböző csapathelyzetekben, milyen erősségeket és nehézségeket tapasztaltak korábbi együttműködések során. A bevezetés célja, hogy a tanulók saját tapasztalataikból kiindulva kapcsolódjanak a csapatszerepek témájához, és értelmezni tudják majd az önismereti teszt eredményeit.
1. Ráhangolódás (15 perc)
Az óra elején a tanulók egy rövid online ismétlő tesztet töltenek ki Socrative felületen, amely az előző óra fogalmait (csapat–csoport különbsége) aktiválja. Ez biztosítja a szükséges előismereteket a Belbin-modell értelmezéséhez. A tesztet követően a tanár rövid beszélgetést indít: „Milyen típus vagy csapatban?”, amely során a tanulók saját tapasztalataikat, érzéseiket fogalmazzák meg. A ráhangolódás célja az önreflexió beindítása és a tanulók figyelmének fókuszálása a csapatszerepek témájára.
2. Jelentésteremtés – a Belbin-modell feldolgozása (45 perc)
2.1. A csapatszerepek megismerése (20 perc)
A tanár fűrészmódszerrel szervezi meg a kilenc Belbin-szerep feldolgozását. A tanulók kisebb szakértői csoportokban megismerik egy-egy szerep jellemzőit, majd visszatérve eredeti csoportjukba „tanítják” a többieket. A módszer lehetővé teszi a szerepek mélyebb megértését, a tanulók aktív részvételét és egymás tanítását. A munkát szövegkártyák, tábla és bluetack támogatja.
2.2. „Helyezd el magad a Belbin-univerzumban!” (10 perc)
A tanulók kapnak egy kártyát, amelyre felírják a nevüket és azt a csapatszerepet, amelyben első benyomásuk alapján magukat látják. A lapot körbeadják, a többiek megjelölik, ők hová helyeznék az adott személyt. Ez a feladat előkészíti a későbbi önreflexiót és megmutatja, hogyan látják egymást csapattagként.
2.3. Önismereti teszt kitöltése (15 perc)
A tanulók online Belbin-tesztet töltenek ki saját szerepprofiljuk azonosítására. A tanár technikai támogatást nyújt, szükség esetén segít az értelmezésben. A digitális eszközök használata motiváló, és hiteles képet ad a tanulók szerephajlamairól.
3. Reflexió és összevetés (30 perc)
3.1. Teszteredmények és csoportpozícionálás összevetése (15 perc)
A tanár moderálásával a tanulók összehasonlítják, hogyan látták magukat (előzetes várakozás), hogyan látták őket a társaik (kártyás pozícionálás), és mit mutat a teszt eredménye. A tanár hangsúlyozza, hogy a teszt „pillanatkép”, nem ítélet. A diákok megvizsgálják az azonosságok és eltérések lehetséges okait, amely fejleszti az önreflexiót és az egymás iránti empátiát.
3.2. Páros megosztás – „Milyen erősségeket hozok a csapatba?” (5 perc)
A tanulók párokban megosztják egymással, milyen előnyöket jelent számukra és a csapat számára az adott szerephajlam. A párok visszajelzései alapján a tanár kulcsfogalmakat ír a táblára (pl. kommunikáció, kitartás, kreativitás).
3.3. Közös megbeszélés – „Melyik szerep hiányzik gyakran a csapatokból?” (10 perc)
A tanulók vita keretében megfogalmazzák, milyen szerepek hiányoznak leggyakrabban a csapatokban, és ez milyen következményekkel jár. A beszélgetés segít tudatosítani a szerepek közötti egyensúly fontosságát. Az okostábla segítségével közös gondolattérkép készülhet.
Az óra során alkalmazott értékelés elsősorban formatív, a tanulói önismeret és önreflexió fejlesztését támogatja.
A tanár folyamatos megfigyeléssel, visszajelzéssel és kérdezéstechnikával követi a tanulók bevonódását és gondolkodási folyamatait.
1. Tanulói tevékenységek megfigyelése
A tanár értékeli: az egyéni hozzájárulást a fűrészmódszerben, az aktív részvételt a tesztek, megbeszélések és visszajelzési gyakorlatok során, a csapatmunkában mutatott együttműködést és attitűdöt. A megfigyelés célja nem a minősítés, hanem a tanulók fejlődésének nyomon követése.
2. Önismereti és társas visszajelzések értékelése
A tanár figyelembe veszi: hogyan reflektálnak a tanulók saját szerepeikre, mennyire képesek értelmezni a teszteredmények és a társak visszajelzései közötti különbséget, milyen mélységben képesek megfogalmazni erősségeiket csapathelyzetben. Ez a rész az önreflexiós készségek fejlődését jelzi.
3. Formatív visszajelzés
A tanár szóbeli visszajelzést ad: a tanulók együttműködéséről, kommunikációjáról, a csapatszerepek megértéséről, az önismereti folyamat előrehaladásáról. A hangsúly a megerősítésen, nem az értékközlésen van.
4. Összegző zárókérdések
Az óra végén a tanár kérdésekkel segíti a tanultak rögzítését: Mit tanultál magadról? Melyik szerepben érzed magad leghitelesebbnek? Miben segít a csapatodnak ez a szerep? Ezek a kérdések a tanulási eredmények tudatosítását szolgálják.
A tanulók előzetes tudása, kommunikációs készségei és önismereti érettsége különböző lehet, ezért az óra során több szinten valósul meg a differenciálás.
1. Tartalmi differenciálás
- A fűrészmódszer lehetőséget ad arra, hogy a tanulók a saját tempójukban dolgozzák fel a Belbin-szerepeket.
- Az összetettebb szerepleírások (pl. Monitorozó/Értékelő, Ötletgazda) olyan tanulókhoz kerülhetnek, akik szívesen vállalnak elemzőbb feladatokat.
- Az egyszerűbb jellemzések (pl. Csapatjátékos) azokhoz kerülhetnek, akik könnyebben dolgoznak rövidebb szövegekkel.
2. Módszertani differenciálás
- A tanulók választhatnak: a saját szerepük megfogalmazását készíthetik írásban vagy szóban, attól függően, melyik erősségüknek felel meg.
- A visszajelzési körben lehetőség van csendesebb tanulók bevonására páros megbeszéléssel, míg a magabiztosabb tanulók szóbeli megosztást vállalhatnak a teljes csoport előtt.
3. Tempó szerinti differenciálás
- A gyorsabban haladó tanulók kiegészítő szerepösszehasonlító feladatot kaphatnak (pl. „Melyik szerep áll a legközelebb kettő közül, és miért?”).
- A lassabban haladók számára a tanár rövid, kiemelt kulcsszavakat biztosít a szerepek könnyebb megértéséhez.
4. Egyéni szükségletekhez igazítás
- A kevésbé magabiztos tanulók számára a tanár konkrét kérdésekkel megkönnyíti az önreflexiót (pl. „Mikor érezted azt, hogy te irányítottál egy csapathelyzetben?”).
- A társas helyzetben bizonytalanabb diákok több időt kapnak a páros megbeszélésre, ahol biztonságosabban adnak és fogadnak visszajelzést.
Feladatok:
- Socrative ismétlőteszt kitöltése.
- Belbin-szerepek fűrészmódszerrel történő feldolgozása.
- Saját szerep meghatározása: önpozicionálás, társak pozicionálása, online Belbin-teszt.
- Páros visszajelzés és közös reflektív összegzés.