Plantyp
Unterrichtsplan
Bereich
Információs és kommunikációs technológiák
Thema, Lernbereich
Csapatmunka és együttműködés II.
Berufsbezogene Fächer
Klasse
Kompetenzen, zu entwickelnde Fähigkeiten
Kezdeményezés és önirányítás
Kommunikáció és együttműködés
Rugalmasság és alkalmazkodókészség
Berufliche Kompetenzen, zu entwickelnde Fähigkeiten
Önismeret és önreflexió, Tolerancia, empátia, Csapatdinamika megértése
Unterrichtsmethode
Fűrészmódszer Egyéni munka
Páros megosztás
Vita
közös reflektálás Online diagnosztikai eszközök használata
Lern- und Entwicklungsziele
A tanulók ismerjék fel saját csapatszerepeiket a Belbin-modell alapján. Tudatosítsák, hogy a különböző szerepek kiegészítik egymást.
Konzepte
Csapat és csoport különbségei, Belbin-féle csapatszerepek, Csapatdinamika
Erforderliche Werkzeuge
Socrative online teszt Online Belbin-teszt Telefon / tablet Szövegkártyák Tábla, bluetack Okostábla
Dauer
90 perc
Vorab veröffentlichte Projektmaterialien

Diákoldali segédlet
Csatolva

Einführungsteil und Vorbereitung des Unterrichts- / Projektplans

Az előkészítés során a tanulók egy gyors digitális ismétlő feladattal (Socrative) áttekintik a csapat–csoport különbségeit, amelyek a Belbin-szerepek értelmezéséhez szükséges alapot adják. A tanár ezt követően irányított beszélgetést kezdeményez arról, hogyan érzik magukat különböző csapathelyzetekben, milyen erősségeket és nehézségeket tapasztaltak korábbi együttműködések során. A bevezetés célja, hogy a tanulók saját tapasztalataikból kiindulva kapcsolódjanak a csapatszerepek témájához, és értelmezni tudják majd az önismereti teszt eredményeit.

Umsetzung des Unterrichts / Projektplans

1. Ráhangolódás (15 perc)
Az óra elején a tanulók egy rövid online ismétlő tesztet töltenek ki Socrative felületen, amely az előző óra fogalmait (csapat–csoport különbsége) aktiválja. Ez biztosítja a szükséges előismereteket a Belbin-modell értelmezéséhez. A tesztet követően a tanár rövid beszélgetést indít: „Milyen típus vagy csapatban?”, amely során a tanulók saját tapasztalataikat, érzéseiket fogalmazzák meg. A ráhangolódás célja az önreflexió beindítása és a tanulók figyelmének fókuszálása a csapatszerepek témájára.

2. Jelentésteremtés – a Belbin-modell feldolgozása (45 perc)

2.1. A csapatszerepek megismerése (20 perc)
A tanár fűrészmódszerrel szervezi meg a kilenc Belbin-szerep feldolgozását. A tanulók kisebb szakértői csoportokban megismerik egy-egy szerep jellemzőit, majd visszatérve eredeti csoportjukba „tanítják” a többieket. A módszer lehetővé teszi a szerepek mélyebb megértését, a tanulók aktív részvételét és egymás tanítását. A munkát szövegkártyák, tábla és bluetack támogatja.

2.2. „Helyezd el magad a Belbin-univerzumban!” (10 perc)
A tanulók kapnak egy kártyát, amelyre felírják a nevüket és azt a csapatszerepet, amelyben első benyomásuk alapján magukat látják. A lapot körbeadják, a többiek megjelölik, ők hová helyeznék az adott személyt. Ez a feladat előkészíti a későbbi önreflexiót és megmutatja, hogyan látják egymást csapattagként.

2.3. Önismereti teszt kitöltése (15 perc)
A tanulók online Belbin-tesztet töltenek ki saját szerepprofiljuk azonosítására. A tanár technikai támogatást nyújt, szükség esetén segít az értelmezésben. A digitális eszközök használata motiváló, és hiteles képet ad a tanulók szerephajlamairól.

3. Reflexió és összevetés (30 perc)

3.1. Teszteredmények és csoportpozícionálás összevetése (15 perc)
A tanár moderálásával a tanulók összehasonlítják, hogyan látták magukat (előzetes várakozás), hogyan látták őket a társaik (kártyás pozícionálás), és mit mutat a teszt eredménye. A tanár hangsúlyozza, hogy a teszt „pillanatkép”, nem ítélet. A diákok megvizsgálják az azonosságok és eltérések lehetséges okait, amely fejleszti az önreflexiót és az egymás iránti empátiát.

3.2. Páros megosztás – „Milyen erősségeket hozok a csapatba?” (5 perc)
A tanulók párokban megosztják egymással, milyen előnyöket jelent számukra és a csapat számára az adott szerephajlam. A párok visszajelzései alapján a tanár kulcsfogalmakat ír a táblára (pl. kommunikáció, kitartás, kreativitás).

3.3. Közös megbeszélés – „Melyik szerep hiányzik gyakran a csapatokból?” (10 perc)
A tanulók vita keretében megfogalmazzák, milyen szerepek hiányoznak leggyakrabban a csapatokban, és ez milyen következményekkel jár. A beszélgetés segít tudatosítani a szerepek közötti egyensúly fontosságát. Az okostábla segítségével közös gondolattérkép készülhet.

Verwendete Anwendungen
ChatGPT
Google Tanterem
Socrative
Andere
Online Belbin-teszt
Evaluierungsplan

Az óra során alkalmazott értékelés elsősorban formatív, a tanulói önismeret és önreflexió fejlesztését támogatja.
A tanár folyamatos megfigyeléssel, visszajelzéssel és kérdezéstechnikával követi a tanulók bevonódását és gondolkodási folyamatait.

1. Tanulói tevékenységek megfigyelése

A tanár értékeli: az egyéni hozzájárulást a fűrészmódszerben, az aktív részvételt a tesztek, megbeszélések és visszajelzési gyakorlatok során, a csapatmunkában mutatott együttműködést és attitűdöt. A megfigyelés célja nem a minősítés, hanem a tanulók fejlődésének nyomon követése.

2. Önismereti és társas visszajelzések értékelése

A tanár figyelembe veszi: hogyan reflektálnak a tanulók saját szerepeikre, mennyire képesek értelmezni a teszteredmények és a társak visszajelzései közötti különbséget, milyen mélységben képesek megfogalmazni erősségeiket csapathelyzetben. Ez a rész az önreflexiós készségek fejlődését jelzi.

3. Formatív visszajelzés

A tanár szóbeli visszajelzést ad: a tanulók együttműködéséről, kommunikációjáról, a csapatszerepek megértéséről, az önismereti folyamat előrehaladásáról. A hangsúly a megerősítésen, nem az értékközlésen van.

4. Összegző zárókérdések

Az óra végén a tanár kérdésekkel segíti a tanultak rögzítését: Mit tanultál magadról? Melyik szerepben érzed magad leghitelesebbnek? Miben segít a csapatodnak ez a szerep? Ezek a kérdések a tanulási eredmények tudatosítását szolgálják.

Differenzierung

A tanulók előzetes tudása, kommunikációs készségei és önismereti érettsége különböző lehet, ezért az óra során több szinten valósul meg a differenciálás.

1. Tartalmi differenciálás

  • A fűrészmódszer lehetőséget ad arra, hogy a tanulók a saját tempójukban dolgozzák fel a Belbin-szerepeket.
  • Az összetettebb szerepleírások (pl. Monitorozó/Értékelő, Ötletgazda) olyan tanulókhoz kerülhetnek, akik szívesen vállalnak elemzőbb feladatokat.
  • Az egyszerűbb jellemzések (pl. Csapatjátékos) azokhoz kerülhetnek, akik könnyebben dolgoznak rövidebb szövegekkel.

2. Módszertani differenciálás

  • A tanulók választhatnak: a saját szerepük megfogalmazását készíthetik írásban vagy szóban, attól függően, melyik erősségüknek felel meg.
  • A visszajelzési körben lehetőség van csendesebb tanulók bevonására páros megbeszéléssel, míg a magabiztosabb tanulók szóbeli megosztást vállalhatnak a teljes csoport előtt.

3. Tempó szerinti differenciálás

  • A gyorsabban haladó tanulók kiegészítő szerepösszehasonlító feladatot kaphatnak (pl. „Melyik szerep áll a legközelebb kettő közül, és miért?”).
  • A lassabban haladók számára a tanár rövid, kiemelt kulcsszavakat biztosít a szerepek könnyebb megértéséhez.

4. Egyéni szükségletekhez igazítás

  • A kevésbé magabiztos tanulók számára a tanár konkrét kérdésekkel megkönnyíti az önreflexiót (pl. „Mikor érezted azt, hogy te irányítottál egy csapathelyzetben?”).
  • A társas helyzetben bizonytalanabb diákok több időt kapnak a páros megbeszélésre, ahol biztonságosabban adnak és fogadnak visszajelzést.
Hausaufgabe, Projektaufgabe

Feladatok:

  1. Socrative ismétlőteszt kitöltése.
  2. Belbin-szerepek fűrészmódszerrel történő feldolgozása.
  3. Saját szerep meghatározása: önpozicionálás, társak pozicionálása, online Belbin-teszt.
  4. Páros visszajelzés és közös reflektív összegzés.