- Accedi o registrati per poter commentare
Az óra elején rövid beszélgetéssel aktiválom a tanulók előzetes tudását: megkérdezem, milyen mobileszközöket használnak a mindennapokban, és milyen feladatokra. Közösen összegyűjtjük, miben különbözik egy okostelefon vagy tablet a hagyományos számítógépektől. Ezzel ráhangoljuk a csoportot a mobiltechnológia témájára. A tanulók áttekintik az óra céljait, majd felidézzük a korábbi órákon tanult digitális eszközhasználati alapelveket, amelyek segítik a további munka megértését.
I. Bevezetés, ráhangolódás – 5 perc
- Kérdések:
- „Milyen mobileszközöket használtatok ma reggel?”
- „Miben különbözne a napotok mobil nélkül?”
- Cél: az érdeklődés felkeltése, előzetes tudás aktiválása.
II. Új tartalom feldolgozása – 20 perc
1. A mobiltechnológia bemutatása – 5 perc
- rövid tanári magyarázat képekkel: okostelefon, tablet, e-book, okosóra, fitnesz karkötő stb.
- rámutatás a tankönyv mobilos tartalomkészítésről szóló fejezeteire (pl. videók készítése mobiltelefonnal, 63–66. oldal környékén – mobileszközök funkcionális bemutatása)
2. Mobil operációs rendszerek – 5 perc
- Android / iOS összehasonlítása:
- felület,
- alkalmazásbolt,
- testreszabhatóság,
- kompatibilitás.
3. Mobileszközök és hagyományos számítógépek összehasonlítása – 10 perc
A tanár vezetésével összehasonlító táblázat készül:
- hordozhatóság,
- energiafogyasztás,
- teljesítmény,
- beviteli mód (érintés vs. billentyűzet/egér),
- felhasználási területek.
III. Csoportmunka – 15 perc
Feladat
A tanulók 4–5 fős csoportokban dolgoznak.
Minden csoport egy mobileszközt kap:
- laptop
- okostelefon
- tablet
- okosóra
- e-book olvasó
A csoport feladatai
- Gyűjtsék össze az eszköz:
- fő hardverjellemzőit,
- operációs rendszerét,
- legfontosabb funkcióit.
- Hasonlítsák össze egy hagyományos számítógéppel (PC-vel):
- előnyök,
- hátrányok,
- milyen tevékenységhez melyik a jobb.
- Készítsenek egy mini-posztert vagy digitális diákat a bemutatáshoz.
IV. Prezentációk – 5 perc
Minden csoport 1–2 percben bemutatja a saját eszközét és összehasonlítását. - visszajelzés adunk
V. Összegzés, reflektálás – 3 perc
- Fogalmak megerősítése: mobiltechnológia, mobileszköz, mobil OS.
- Kérdések:
- Mik az okostelefonok legnagyobb előnyei?
- Milyen tevékenységhez jobb még mindig a hagyományos számítógép?
VI. Házi feladat (lehetőség)
1. feladat:
Készíts rövid (5–10 mondatos) ismertetőt a saját mobiltelefonodról:
- mik az erősségei,
- milyen operációs rendszert használ,
- miben segíti a mindennapjaidat.
2. feladat:
A tankönyv mobilos tartalomkészítésről szóló részéből (videók mobiltelefonnal, hangfelvétel, képszerkesztés – lásd 63–73. oldal) gyűjts példákat arra, milyen kreatív feladatokra alkalmas egy okostelefon.
Értékelés:
- órai munkában való aktív részvétel,
- csoportos prezentáció minősége,
- önálló gondolkodás, összehasonlítási képesség.