Tipologia di piano
Piano di lezione
Settore
Pedagógia, oktatás
Információs és kommunikációs technológiák
Argomento / Materia
Mobiltechnológiai ismeretek
Competenze e abilità da sviluppare
Digitális készségek
Információs műveltség
Kezdeményezés és önirányítás
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Competenze e abilità professionali da sviluppare
Ismeretszerzés; tanult, meglévő tudás rendszerezése; Csapatmunka és együttműködés; Prezentációs készségek
Metodo didattico
Magyarázat frontálisan
csoport munka
Materie di interesse generale
Obiettivi di apprendimento
A tanulók megismerik: a mobiltechnológia fogalmát, a mobileszközök (okostelefon, tablet, e-book, okosóra stb.) jellemzőit, a mobil operációs rendszerek (Android, iOS) alapvető tulajdonságait, a mobil és hagyományos számítógépes eszköz
Strumenti necessari
Számítógépek, projektor, internet
Durata
45 perc
Introduzione e preparazione della lezione / project task

Az óra elején rövid beszélgetéssel aktiválom a tanulók előzetes tudását: megkérdezem, milyen mobileszközöket használnak a mindennapokban, és milyen feladatokra. Közösen összegyűjtjük, miben különbözik egy okostelefon vagy tablet a hagyományos számítógépektől. Ezzel ráhangoljuk a csoportot a mobiltechnológia témájára. A tanulók áttekintik az óra céljait, majd felidézzük a korábbi órákon tanult digitális eszközhasználati alapelveket, amelyek segítik a további munka megértését.

Realizzazione della lezione / project task

I. Bevezetés, ráhangolódás – 5 perc

  • Kérdések:
    • „Milyen mobileszközöket használtatok ma reggel?”
    • „Miben különbözne a napotok mobil nélkül?”
  • Cél: az érdeklődés felkeltése, előzetes tudás aktiválása.

II. Új tartalom feldolgozása – 20 perc

1. A mobiltechnológia bemutatása – 5 perc

  • rövid tanári magyarázat képekkel: okostelefon, tablet, e-book, okosóra, fitnesz karkötő stb.
  • rámutatás a tankönyv mobilos tartalomkészítésről szóló fejezeteire (pl. videók készítése mobiltelefonnal, 63–66. oldal környékén – mobileszközök funkcionális bemutatása) 

2. Mobil operációs rendszerek – 5 perc

  • Android / iOS összehasonlítása:
    • felület,
    • alkalmazásbolt,
    • testreszabhatóság,
    • kompatibilitás.

3. Mobileszközök és hagyományos számítógépek összehasonlítása – 10 perc

A tanár vezetésével összehasonlító táblázat készül:

  • hordozhatóság,
  • energiafogyasztás,
  • teljesítmény,
  • beviteli mód (érintés vs. billentyűzet/egér),
  • felhasználási területek.

III. Csoportmunka – 15 perc

Feladat

A tanulók 4–5 fős csoportokban dolgoznak.
Minden csoport egy mobileszközt kap:

  • laptop
  • okostelefon
  • tablet
  • okosóra
  • e-book olvasó

A csoport feladatai

  1. Gyűjtsék össze az eszköz:
    • fő hardverjellemzőit,
    • operációs rendszerét,
    • legfontosabb funkcióit.
  2. Hasonlítsák össze egy hagyományos számítógéppel (PC-vel):
    • előnyök,
    • hátrányok,
    • milyen tevékenységhez melyik a jobb.
  3. Készítsenek egy mini-posztert vagy digitális diákat a bemutatáshoz.

IV. Prezentációk – 5 perc

Minden csoport 1–2 percben bemutatja a saját eszközét és összehasonlítását. - visszajelzés adunk
 

V. Összegzés, reflektálás – 3 perc

  • Fogalmak megerősítése: mobiltechnológia, mobileszköz, mobil OS.
  • Kérdések:
    • Mik az okostelefonok legnagyobb előnyei?
    • Milyen tevékenységhez jobb még mindig a hagyományos számítógép?

VI. Házi feladat (lehetőség)

1. feladat:
Készíts rövid (5–10 mondatos) ismertetőt a saját mobiltelefonodról:

  • mik az erősségei,
  • milyen operációs rendszert használ,
  • miben segíti a mindennapjaidat.

2. feladat:
A tankönyv mobilos tartalomkészítésről szóló részéből (videók mobiltelefonnal, hangfelvétel, képszerkesztés – lásd 63–73. oldal) gyűjts példákat arra, milyen kreatív feladatokra alkalmas egy okostelefon.

Applicazioni utilizzate
ChatGPT
Copilot
Gamma.app - prezentáció készítő
Programma di valutazione

Értékelés:

  • órai munkában való aktív részvétel,
  • csoportos prezentáció minősége,
  • önálló gondolkodás, összehasonlítási képesség.