Rövid leírás
A Livresq egy román fejlesztésű, SCORM kompatibilis online tankönyvszerkesztő alkalmazás, amely a legtöbb elérhető digitális tartalmat integrálni tudja.
Részletes leírás

A Livresq digitális tankönyvek szerkesztését lehetővé tevő online applikáció, amelynek használatához regisztráció szükséges. A regisztrációnak két variánsa lehetséges:

  1. Regisztrálás a PRO verzióra (fizetős)
  2. Regisztrálás az ingyenes verzióra
A Livresq két zónája

Az alkalmazás két tevékenységi zónával rendelkezik:

A. Szerzői zóna;

B. Könyvtár.

LA

A Livresq Könyvtárzónája privát felhasználói és publikus övezetre oszlik.

A Saját polcon, azaz privát felhasználói zónában tároljuk saját, publikálatlan, de már használható tananyagainkat, amelyeket a szerzői zónából exportáltunk ide. Ezen munkák csak azon felhasználók számára elérhetők, akikkel link formájában megosztjuk anyagainkat.

A nyilvános zónában találhatóak a publikálási engedélyt kapott tananyagok. Saját leckéinkre publikálási jóváhagyást kérhetünk. Munkáink a publikálást követően bárki számára elérhetővé válnak.

LA3

 

A szerzői-szerkesztői zóna a következő típusú digitális tartalmakat képes a szerkesztett tananyaghoz hozzáadni:

  • YouTube vagy más hasonló tárhelyekről származó filmek (a filmek vághatók és feliratozhatók a Livresq-ben)
  • Hanganyagok (mp3 formátum)
  • Képek
  • Képgalériák
  • SCORM-kompatibilis (SCORM 1 és 2) tesztek és tesztfeladatok
  • Saját webes szövegformátumok: harmonika, lapfül
  • Alkalmazástervező (informatikai programozási ismereteket igényel)
  • Csatolmányok (állományok, fájlok)
  • Hotspot-ok
  • Asszisztensek (beszélő asszisztensek, amelyhez saját hangfelvételt készíthetünk, illetve szövegbuborékos animált emberalakok)
  • Sorompók

Ezeket az erőforrásokat a szakasz sorain belül található cellákba tudjuk beszúrni. Az erőforrások mindegyikét létrehozás után egyenként szerkeszthetjük (pl. vághatjuk és feliratozhatjuk a YouTube filmeket, képaláírást adhatunk a képekhez, címoldalt a filmekhez, beállíthatjuk a megjelenés módjait, fölvehetjük és feltölthetjük az asszisztens egyes feladatokhoz adott utasításait stb.)

A felsorolt tartalomtípusokat szakaszoknak nevezett keretegységek foglalják egybe. A szakaszokat töltjük fel a tartalmakkal, az erőforrásokkal. Egy vagy több szakaszból jön létre az exportálást megelőző szerkesztési végtermék, a projekt. A projektet különböző formátumokban exportálhatjuk online vagy offline digitális leckék vagy tankönyvek formájában.

A Livresq a tananyagok szerkesztéséhez előregyártott szakasz- és projektsablonokat is bocsát a felhasználók rendelkezésére. A felhasználó azonban létrehozhatja a saját tervezésű szakaszait és projektjeit is, amelyeknek tartalmát, design-ját és beállításait saját preferenciáinak megfelelően alakítja.

A szakasz a klasszikus a kiadványszerkesztő programokhoz hasonlóan szerkezetileg többsoros, egy vagy több hasábos szerkesztést tesz lehetővé. Az így létrejövő szerkesztési felületekbe, a sorokon belül elhelyezkedő cellákba tudjuk beilleszteni tartalmainkat (a program saját szóhasználata szerint "Erőforrásainkat").

A beillesztett erőforrások színvilágát, tranzícióit, saját beállításait a szakasz szerkesztőfelületén található jobb oldali menü segítségével szerkeszthetjük.

A Livresq full responsive jellegű tananyagokat hoz létre, azaz megfelelő beállítások mellett a Livresq-termékek az összes típusú digitális eszközön használhatóak (PC, laptop, notebook, tablet, okostelefon).

A tesztfeladatok előállítására tervezett modul képes a ma számítógépen szerkeszthető legtöbb feladattípus előállítására. A feladatokat beállíthatjuk gyakorlófeladatként, de tesztfeladatként is. Megfelelő beállítások mellett a Livresq százalékos arányban azonnal kiszámolja az elért eredményeket. Mivel a Livresq SCORM-kompatibilis, a megfelelő tanulásmenedzselő környezetekben képes a pontozás és naplóvezetés feladatait is ellátni a modul beállításaitól függően (pl. MOODLE).

A tananyagokat sorompóval is el lehet látni: azaz a diák csak a megfelelő tananyagrészek abszolválása vagy feladatok elvégzése után léphet tovább a következő tananyagrészhez, ami jelentősen segítheti az otthoni tanulást.

LA4

A befejezett projekteket:

  • A Könyvtárzónába exportálhatjuk, és egy másolható link segítségével megoszthatjuk diákjainkkal. Innen publikálhatjuk is a kész anyagot, azaz mindenki számára elérhetővé tehetjük az interneten.
  • SCORM-csomagként exportálhatjuk, amit később SCORM kompatibilis tanulási környezetekbe tölthetünk fel, és így kihasználhatjuk a SCORM sztenderd  minden előnyét.
  • HTML formátumban exportálhatjuk offline használatra (ebben az esetben egy ZIP csomagot kapunk eredményként, amelyet egy .exe kiterjesztésű fájlról indíthatunk). Az internetről beágyazott tartalmak ebben az esetben nem fognak működni, csak ha internetkapcsolattal is rendelkezünk.
" "

Exportálás előtt az egyes szakaszokat beemeljük a projektbe, megadjuk a projekt címét, aztán beállítjuk az exportálás paramétereit a bal oldalon található rendkívül gazdag eszköztárral. Ez utóbbi a design egységesítésétől a megjelenítés full responsive jellegéig minden paramétert képes egységesíteni egy projekten belül. Ugyancsak itt állíthatjuk be a navigációs módokat is.

Livresq

A Livresq-ben szerkesztett leckéket a Microsoft szerverein tárolják. Az ingyenes verzió 1 GB-os tárhelyet kínál, ami esetenkénti 15-30 MB-ot foglaló leckék mellett nagyvonalú ajánlat. Ám azt is tudni kell, hogy jelen pillanatban az ingyenes verzió mindössze öt projekt létrehozását és exportálását engedélyezi, ami miatt megfontolandó az a szempont, hogy ha képzésbe és az applikáció használatába szeretnénk időt, pénzt és energiát fektetni, akkor hosszú távon gondolkodjunk a Livresq használatáról.

Előnyei
  • magyar menü
  • sokoldalú lehetőséget biztosít multimédiás tartalmak és más tananyagszekesztő szoftverekkel készült anyagok integrálására.
  • lehetőség videofilmek vágására és feliratozására
  • lehetőség a tanulási folyamat szakaszosítására sorompók beiktatása által, a távoktatás tananyagra vonatkozó követelményeinek megfelelően
  • ingyenes tananyag-adatbázis (többnyire román nyelvű tankönyvek)
  • együttműködési lehetőség a szerkesztők között
  • egész tankönyvek létrehozására alkalmas program
  • saját tárhely
Hátrányai
  • Öt megszerkesztett projekt után csak az előfizetéses verzióval lehet folytatni.
  • Professzionális felhasználói kompetenciákat és nagy szövegszerkesztési tapasztalatot követel.
  • A tananyagszerkesztés időigényes művelet a sokféle beállítható és beállítandó paraméter miatt.
Használata a tanításban/tanulásban
  1. Prezentációként tantermi munkában.
  2. Egyéni tanórai és otthoni munkára.
  3. Beágyazhatóak tanórai gyakorlásra alkalmas kvízek és feladatok más alkalmazásokból.
  4. Beágyazhatók olyan tartalmak is, amelyek minőségi pluszot adnak a Livresq lehetőségeihez képest: pl. Genially-ban szerkesztett interaktív képek, amelyek a szemléltetést, egyéni és csoportos megfigyelést további, Livresqben létre nem hozható elemekkel gazdagítják.
  5. A SCORM-kompatibilis tesztfeladat-sorok jól teljesítik a szummatív értékeléshez szükséges követelményeket, ehhez azonban megfelelő LMS szükséges.
  6. Kiváló szemléltetési lehetőségeket biztosít, akár tantermi kivetítés, akár otthoni egyéni munka, akár képernyőmegosztás esetén. Különösen figyelemre méltó a galéria erőforrás, vagy a filmek vágási és feliratozási funkciója.
  7. Csoportmunkára tankönyvként ajánlható, megfelelő, csoportmunkát lehetővé tevő kommunikációs platformok (ZOOM) vagy tanteremben használható okostelefonok megléte mellett.
Eszköztípus

Digitális munkafelület

Digitális munkafelület

Az online „táblák” lehetőséget adnak a felhasználók együttműködésére. Segítségükkel egy helyen sokféle tartalom megosztható: szöveg, kép, link, fájl, dokumentum, hang, videó, stb.

Idővonal

Idővonal

Idővonalkészítő eszközöket minden olyan témánál lehet alkalmazni, ahol számít az események sorrendje, időrendisége. Használhatjuk történelemtanítás során, de akkor is, ha egy folyamatot vagy egy eseménysorozatot mutatunk be.

Például megjeleníthetjük így egy adott korszak történelmi eseményeit a dátumokkal, és a dátumokhoz megjegyzéseket fűzhetünk a legfontosabb tudnivalókkal.

Ne csak mi használjuk! Összefoglaláskor a diákok, csapatmunkában is készíthetnek idővonalat.

Az idővonalak szerkesztésére alkalmas programokban különféle sablonok segítségével pillanatok alatt készíthetünk igazán látványos és sokatmondó grafikát.

timeline
„School project timeline” sablon a Venngage-ben.

 

Interaktív feladatok

Interaktív feladatok

Az interaktív feladatok létrehozására szolgáló eszközök segítségével képek, vagy akár hang- és videófájlok beszúrásával készíthetünk online gyakorlófeladatokat, böngészhetünk mások által elkészített feladatlapok között, és módosíthatjuk is őket a saját céljainknak megfelelően.

Az így elkészített feladatokat újra és újra használhatjuk osztálytermi vagy online órán, de kiadhatjuk őket önálló gyakorlásra is.

Interaktívtankönyv-szerkesztő

Interaktívtankönyv-szerkesztő

Különösebb szerkesztői tapasztalat nélkül saját interaktív könyvet szerkeszthetünk, és ebbe a munkába akár másokat (kollégákat, diákokat) is bevonhatunk.

Készíthetünk így tananyagot, amelybe videót, hanganyagot, kvízeket és egyéb feladatokat ágyazunk be, de készülhet az eszközökkel e-portfólió is.

Az elkészült e-book könnyen megosztható, publikálható.

Kvíz, teszt, szavazás

Kvíz, teszt, szavazás

Az online teszteket, kvízeket többször is felhasználhatjuk, megoszthatjuk – ha gyakorlásra szánjuk, ez nem jelent problémát.

Többnyire sokféle kérdéstípus közül válogathatunk, és a kiértékelésük is lényegesen egyszerűbb, mint a hagyományos teszteké.

Az online kérdőívek gyors visszajelzés gyűjtésére is alkalmasak, egy időben, akár név nélkül, így a tanár bármikor képet alkothat arról, hogy mennyire értették meg a diákok az anyagot.

Videó, animáció

Videó, animáció

Ha a tananyag egy részét a szokásos frontális előadás helyett rövid animációban, videóban dolgozzuk fel, biztosan többet érünk el.

A videó legyen motiváló és rövid, a legfontosabb pontokra terjedjen ki. Ehhez a megszokottól eltérő módon kell tekintenünk a tananyagra: Melyek azok az elemek, amelyeket a tanár jelenléte nélkül is meg tud tanulni minden diák?

Olvass a fordított tanterem módszerről, hogy megtudd, miért érdemes az órák előtt videó(ka)t megosztani a diákokkal.

Árazás
van ingyenes verziója
Kezelőfelület nyelve
angol
magyar
Van saját tárhelye, ahol böngészhetünk a mások által készített tartalmak között?
van
Támogatja az ingyenes verzió az online együttműködést?
igen
Nehézség
profiknak
Leírás készítője
Nemes István

További alkalmazások