Brainstorming (ötletbörze)

Módszer típusa
Kreatív technikák
Rövid összefoglalás
Egy módszer olyan ötletek generálására, amelyek megoldást nyújtanak egy adott problémára.
A módszer kifejtése

A módszer alkalmazásakor kövesse az alábbi eljárást:

Csoportméret: 5-15 fő (kritikus tömeg)
A csoport összetételétől és a csoportvezetőtől is függ.

A csoport összetétele: kreatív emberek, nincs domináns csoporttag,
heterogén, más területekről is érkező szakértők.

A vezető feladatai: a csoport összeállítása, koordinálás, kritika megelőzése.

Várható eredmények a kreatív csoportok számára: 50 - 200 ötlet - 5% hasznos

  • olyan környezetet igényel, ahol az emberek szabadon kifejthetik a leglehetetlenebb és legvalószínűtlenebb problémamegoldásokat is, anélkül, hogy félniük kellene a mások általi kritikától vagy ítélkezéstől
  • eredeti és spontán gondolkodásra van szükség
A módszer előnyei
  • Nem kell magasan képzett szakértőnek - vagy magasan fizetett tanácsadónak - lenni ahhoz, hogy használhassuk.
  • Könnyen érthető - nem egy bonyolult technika.
  • Olcsó.
  • Ha megfelelően irányítjuk, ez egy gyors módja az ötletgenerálásnak.
  • Ösztönzi a kreatív gondolkodást és a "dobozon kívüli" gondolkodást.
  • Máshol is felhasználható ötleteket és megoldásokat generál.
  • Lehetőséget biztosít a széles körű részvételre és bevonásra.
A módszerrel kapcsolatos kihívások, buktatók és azok kezelése
  • Túl sok időt vehet igénybe, ha a csoportot nem kontrollálják megfelelően, és túl sokáig hagyják dolgozni.
  • A résztvevőknek tisztában kell lenniük azzal, hogy az ötleteik egy része soha nem valósul meg.
Gyakorlati tippek a módszer alkalmazásához
  • mellőzd a kritikát!
  • vigyél bele érzelmeket!
  • használj asszociációkat!
  • teremts nyugodt körülményeket, fogd fel szórakozásként!
  • keress szokatlan megoldásokat!
Tanári, tanulói visszajelzések

A diákok általában érdekesnek és magával ragadónak találják az erősen strukturált és moderált ötletbörzét.