Radnóti Miklós költészete – Óraterv

Terv típusa
Projektterv
Bővebb szakterület
Pedagógia, oktatás
Témakör, tanulási terület
magyar költészet
Évfolyam
Fejlesztendő "puha" kompetenciák, készségek
Digitális készségek
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Társadalmi és kultúrák közötti készségek
Feljesztendő szakmai/tantárgyi készségek
Műértelmezés
Tanítási, tanulásszervezési módszer
Élményalapú tanulás
Tanulási, fejlesztési célok
A projekt végére a diákok megismerik Radnóti Miklós legismertebb verseit.
Időtartam
Két tanóra
Előre kiadott anyagok

https://mek.oszk.hu/01000/01018/01018.htm

Bevezető rész, előkészítés

1. oldal – Célok, elvárások, eszközök

Az óra időtartama: 45–90 perc (bővíthető projektórává)

Fejlesztendő kompetenciák

  • Szövegértés, elemző gondolkodás
  • Digitális kompetencia (AI-eszközök használata: NotebookLM, Google AI Studio)
  • Kreatív alkotás, vizuális megjelenítés
  • Kooperatív tanulás
  • Kritikai gondolkodás és médiaismeret

Tanulási célok

A diákok:

  • megismerik Radnóti életének főbb állomásait és ezek hatását költészetére;
  • értelmezik és elemzik a kiválasztott verseket;
  • képesek lesznek tematikus és stilisztikai jegyeket azonosítani;
  • AI-eszközökkel támogatott információgyűjtést és kreatív feladatot végeznek;
  • folyamatábrát és csoportos posztert készítenek Radnóti költészetéről.

Szükséges eszközök

  • NotebookLM (előre feltöltött Radnóti-szövegkorpusszal)
  • Google AI Studio
  • Laptop/tablet + internet
  • Papír, filctollak, poszterpapír
  • Projektor
Megvalósítás részletes tervezése

2. oldal – Óramenet: Ráhangolódás és közös felfedezés

1. Ráhangolódás (5–8 perc)

  • Tanári kérdések:
    • „Mit tudtok Radnóti életéről?”
    • „Mely versét ismeritek és milyen benyomásotok van róla?”
  • Rövid életrajzi áttekintés képekkel.

2. NotebookLM használata – információgyűjtés (10–12 perc)

Feladat: A diákok NotebookLM segítségével kérdeznek Radnóti költészetéről.
Példakérdések:

  • „Melyek Radnóti költészetének fő témái?”
  • „Miben térnek el a munkaszolgálatos versek korábbi költeményeitől?”
  • „Hogyan változik a költő hangulata az eclogákban?”

A NotebookLM által adott válaszokból a tanulók közösen fogalomtérképet készítenek (tábla vagy digitális eszköz).

3. Közös szövegelemzés (10–12 perc)

Javasolt versek:

  • Hetedik ecloga
  • Nem tudhatom
  • Erőltetett menet

Feldolgozási szempontok:

  • Motívumok
  • Történelmi kontextus
  • Képi világ
  • Hangulatváltások

 

3. oldal – Folyamatábra és AI-alapú kreatív elemzés

4. Folyamatábra készítése (10–12 perc)

Csoportfeladat: A diákok készítsenek folyamatábrát Radnóti költészetének alakulásáról.

A folyamatábra tartalmazza:

  • fontos életszakaszok
  • történelemi események
  • tematikus változások
  • stílusjegyek
  • reprezentatív versek

Cél: A töréspontok (pl. munkaszolgálat) költői hatásainak megértése.

 

 

5. Google AI Studio – Kreatív alkotás (10–15 perc)

Feladat 1: Hangulatelemzés

A diákok beírják az egyik Radnóti-vers hangulatát a Google AI Studio-ba, és megvizsgálják, hogyan foglalja össze az AI a vers érzelmi tónusát.

Feladat 2: Stílusgyakorlat (epikus keretben)

A diákok megkérik a Google AI Studio-t, hogy egy rövid, Radnóti hangulatát idéző leírást készítsen, nem verset és nem utánzatot, hanem:

  • tájleírást,
  • hangulatképet,
  • történelmi atmoszféra-érzetet.

A tanulók ezt összevetik az eredeti verssel (különbségek, hasonlóságok).

 

4. oldal – Csoportmunka: Poszterkészítés

6. Poszterkészítés (15–20 perc)

Cél:

A poszteren jelenjen meg Radnóti költészetének komplex képe.

A poszter tartalmazza:

  • a folyamatábra elemeit;
  • NotebookLM-ből gyűjtött információkat (pl. tematikus kulcsszavak);
  • Google AI Studio-ban létrehozott hangulatleírásokat (egyértelmű megkülönböztetéssel: „AI által generált hangulatkép”);
  • saját illusztrációkat, idézeteket Radnótitól.

Csoportok száma: 3–5 fős csoportok

Prezentálás:

Minden csoport 2–3 percben bemutatja a posztert.

 

 

 

5. oldal – Értékelés, reflektálás, házi feladat

Értékelési szempontok

Tartalom és elemzés

  • Pontos, értő értelmezés
  • Költőtörténeti összefüggések felismerése

Digitális kompetencia

  • NotebookLM és AI Studio felelős és értelmes használata

Kreativitás

  • Poszter vizuális minősége
  • Folyamatábra logikája és áttekinthetősége

Együttműködés

Csoporton belüli feladatmegosztás

Tananyagkészítéshez és az órai munkához használt alkalmazás
ChatGPT
Google NotebookLM
Értékelési terv

Óra lezárása (3–5 perc)

Reflektív beszélgetés:

  • „Melyik vers állt hozzátok a legközelebb és miért?”
  • „Mi volt meglepő Radnóti életében vagy költészetében?”
  • „Hogyan segítettek az AI-eszközök a megértésben?”

 

Házi feladat (opcionális)

  1. Miniesszé (1 oldal):
    „Hogyan épül be Radnóti személyes sorsa a lírájába?”
  2. Alternatíva:
    NotebookLM-ben saját összegző jegyzet készítése a feldolgozott versekről.